Sztuczna inteligencja już nie tylko gra, ale też uczy się rozumieć gry

Oczywiście robi to wszystko grając.

Sztuczna inteligencja już nie tylko gra, ale też uczy się rozumieć gry
Bartosz Stodolny

13.09.2017 11:52

DeepMind od Google’a trenował na grach z Atari, a teraz przerzucił się na StarCrafta 2. Arnold uczył się map z DOOM-a i w końcu okazał się lepszy od konkurencji składającej się z mięsa i kości. Zwykle kiedy mówimy o SI w kontekście podglądania gier wideo, chodzi o naukę grania.

AI Playing FPS: Full Deathmatch (HD with sound)

Okazuje się jednak, że nasi przyszli władcy mogą też tworzyć gry na podstawie tego, co zobaczą. Choć akurat w przypadku tworu naukowców z Georgia Institute of Technology bardziej możemy mówić o odtwarzaniu, a nie projektowaniu wszystkiego od zera. Innymi słowy – SI analizuje grę klatka po klatce i szuka zasad, jakimi się ona rządzi. Jak mówi szef projektu, Matthew Guzdial, serwisowi The Verge:

Z czasem SI tworzy coraz więcej małych reguł na zasadzie przyczyna – skutek, a potem łączy je w coś zbliżonego do silnika gry. Zestaw taki można potem wyeksportować do różnych języków programowania używanych do odtworzenia gry. A dlaczego w powyższym przykładzie podano Mario i Goombę?

Otóż na razie system ogranicza się do prostych platformówek 2D, jak właśnie Mario czy Mega Man, a całość nie jest w pełni autonomiczna. To znaczy, co widzicie na gifie niżej, że sztuczna inteligencja faktycznie potrafi odtworzyć Mega Mana na podstawie obserwacji, ale instrukcje jak to zrobić i interpretować pewne zachowania musi najpierw dostać od człowieka. Z tego też powodu to samo w przypadku gry 3D wymagałoby nie tylko dużo więcej czasu, ale też bardziej zaawansowanych narzędzi.

Po lewej - oryginał. Po prawej ten sam fragment odtworzony przez SI

Ważniejsze jednak jest to, że sztuczna inteligencja nie tylko potrafi odtworzyć grę, ale robi to rozumiejąc rządzące nią reguły. Nie działa na zasadzie bezmyślnego kopiowania akcji; dokładnie wie, dlaczego mają one miejsce. Naukowcy twierdzą, że w przyszłości będzie ona mogła analizować i rozumieć dużo więcej, niż tylko proste platformówki i jest to pierwszy krok do poznania przez SI zasad rządzących ludzkim życiem.

Bartosz Stodolny

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.