Sucker Punch, czyli te okropne gry i ich zły wpływ na szlachetne kino

Wiecie co mnie wkurza? Przewijające się w recenzjach Sucker Punch porównywanie filmu Snydera do gry komputerowej. Bo taki wybuchowy i głupi. Żart polega na tym, że taka gra jak Sucker Punch nie mogłaby niestety powstać.

marcindmjqtx

Teoretycznie nie powinienem się oburzać, powinienem być przyzwyczajony - w końcu nie od dziś zżymam się na takie skróty myślowe jak "komiksowa fabuła" czy "bohaterowie wyjęci prosto z komiksu", które tylko pokazują jak mało na obrazkowym medium znają się konkretni recenzenci i ciągle patrzą na nie przez pryzmat kolorowych zeszytów, jakie przeczytali w dzieciństwie.

Zwroty w rodzaju "tutaj kończy się film, a zaczyna gra komputerowa" czy "robieniu z kina efektownej gry komputerowej" powinny więc po mnie spływać, bo tylko pokazują, że historia lubi się powtarzać. Prawda jest jednak taka, że Sucker Punch: The Game nie mogłoby obecnie powstać. A jeśli nawet, to nie miałoby nic wspólnego z filmowym oryginałem.

Główny nurt elektronicznej rozrywki już jakiś czas temu został odebrany nerdom i geekom, którzy mogliby docenić możliwość ścigania bombowca smokiem, lub walczenia z samurajskim robotem wyposażonym w miniguna. Gry zostały przekazane normalsom, pomponiarom i osiłkom z drużyny futbolowej, którzy potrzebują jasno postawionej sprawy: uratuj tolkienowską krainę przed złem, pokonaj wrogów Ameryki, odwiedź dowolną znaną z podręczników do historii krainę geograficzną i zabij w niej kogoś znanego z Wikipedii.

Mało który poważny wydawca zdecyduje się na wyłożenie pieniędzy na grę tak odjechaną, tak łączącą różne motywy i klisze jak Sucker Punch. Zazwyczaj po prostu nie spotka się ona z zadowalającym przyjęciem rynku. Honoru branży bronią japońscy twórcy zeszłoroczną Bayonettą i dobrze zapowiadającym się, a wydawanym przez Electronic Arts Shadows of the Damned.

Patrzę na zapowiedzi największych wydawców na 2012 rok i widzę masę świetnych gier, nie zrozumcie mnie źle. Mało która jednak pozwala sobie na taką swobodę, na taką dawkę szaleństwa w żonglowaniu kliszami i nerdowskimi fantazjami jak Sucker Punch.

Pomysłów, o które filmowi recenzenci oskarżają produkcję Snydera nie ma w świecie gier. I strasznie jest mi z tego powodu źle.

Jest mi źle, że nie mam okazji sterować bombowcem uciekającym przed smokiem. Jest mi źle, że zamiast czyścić okopy ze steampunkowych prusaków w pickelhaubach, mogę jedynie uratować świat przed kosmicznymi nazistami o świecących czerwienią oczach. Jest mi źle, że nie mogę poszatkować mieczem gigantycznego samurajskiego robota z minigunem.

Od czasu do czasu jednak mogę uratować futurstyczne miasto z łap robotów, więc nie jest może jeszcze tak strasznie.

Wkurza mnie kojarzenie mordowania hord przeciwników i eksponowanie seksualności bohaterek z grami wideo, bo są to rzeczy, które wcześniej zostały na setki sposobów ograne w kinie. Przemoc w kinie była na długo, zanim gry doczekały się tak realistycznej oprawy audiowizualnej jaką znamy dzisiaj. Twórcy Call of Duty czy Grand Theft Auto nie biorą scen w swoich produkcjach z powietrza. Uwielbiamy ich gry m.in. za to, że tak obficie cytują obrazy znane z kina.

Sucker Punch, jako filmowi, można wiele zarzucić. Ale dynamiczne, realizujące wszelkie nerdowskie fantazje sceny akcji nie mają niestety wiele wspólnego z grami. Gry to interakcja. Przemoc, cycki i bum bum dotyczą każdego medium po kolei.

Konrad Hildebrand

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne