Studio SoInteractive odpowiada na Wasze pytania o sesje motion capture!

W zeszłym tygodniu zadaliście pytania krakowskiemu studiu SoInteractive, które ma na swoim koncie sesje motion capture dla takich gier jak Dead Island czy Sniper: Ghost Warrior. Teraz czas na odpowiedzi!

marcindmjqtx

Oprócz mocapu ludzi, można nagrywać motion capture zwierząt.

fynal: Jakie zadanie w ich pracy było największym wyzwaniem (przy jakiej grze/projekcie)?

Tak jak wspominaliśmy w materiale video dla Polygamii, wyzwaniem było zrealizowanie mocapu do Intro Wiedźmina II ze względu na skomplikowane ujęcia kaskaderskie oraz dużą ilość aktorów, którzy występowali jednocześnie w scenie. Dodatkowym utrudnieniem była platforma imitująca tonący statek, na której aktorzy odgrywali duża ilość scen. Kolejnym projektem, który stanowił pewnego rodzaju wyzwanie było nagrywanie sekwencji tanecznych do kampanii Move Your Imagination i spotu promującego polską prezydencję w Unii Europejskiej, gdzie również w scenie występowało jednocześnie 6 aktorów wykonujących skomplikowane sekwencje taneczne.

fynal: Czy zdarzyło im się robić motion capture cyckom?

Jeszcze nie, ale męska część zespołu chętnie podjęłaby się takiego zadania ;)

bienio: Nagrywacie ruch na potrzeby gier, ale zapewne nie tylko. Jaka była najdziwniejsza branża dla której nagrywaliście ruch?

Oprócz gier przygotowujemy animacje do reklam komercyjnych, produkcji filmowych i eventów. Może nie najdziwniejszym, ale wyróżniającym się projektem, innym od dotychczasowych było dla nas zrealizowanie motion capture oraz przygotowania konceptów 2d i modeli 3d do widowiska inauguracyjnego w sali kongresowej na Akademickie Mistrzostwa Świata Programistyczne w Warszawie.

bienio:Czy nagrany ruch może być od razu użyty w grze czy też wymaga jakiś specjalnych zabiegów?

Dla uzyskania zadowalającego efektu najczęściej stosuje się szereg zabiegów mających na celu przygotowanie nagranego materiału oraz animacji (m.in dopasowanie animacji do modelu, na który animacja jest przeniesiona, eksport do formatu obsługiwanego przez silnik).

bienio: Jak wygląda praca z dziećmi, da się w pełni nagrać ich ruch, nie sprawiają dużych problemów?

Nagrywaliśmy motion capture z udziałem dziecka, chłopiec miał 7 lat. Kamery rejestrują ruch dziecka tak samo jak dorosłych. Praca z dzieckiem wymaga jedynie innego rodzaju zaangażowania komunikacyjnego, aby dokładnie wyjaśnić jego rolę. Nagrywaliśmy w jednej scenie dorosłych aktorów razem z dzieckiem. Młody aktor radził sobie bardzo dobrze i praca przy tej sesji nie sprawiała żadnych problemów, a wręcz była miłą odmianą.

bienio: Najmniejsze zwierze lub człowiek jakiego ruch nagrywaliście?

Tak jak wyżej wspominaliśmy - mieliśmy okazję nagrywać motion capture 7-letniemu chłopcu. Poza żywymi postaciami, nagrywaliśmy ruch niewielkich marionetek poruszanych za pomocą linek.

bienio: Czy ruch "pokrak" w grach jest grany prze aktorów, czy też są na to inne sposoby?

Na początku robimy casting na najlepszą „pokrakę"...;) A tak serio - tak, ruch „pokrak" grany jest przez aktorów. Na przykład ruch zombie do gry Dead Island odgrywali zwykli aktorzy, których ruch następnie przenoszony był na model potwora. Ruch dla wyjątkowo dużego potwora może odegrać aktor, który nie tylko odpowiednio się porusza, ale ma przymocowane do ciała np. Szczudła lub inne elementy, które mają dodać sylwetce monstrualnego wyglądu.

bienio: Jak się udaje odwzorować strzał w postać? Jest jakaś linka która ciągnie aktora do tyłu (symulująca odrzut)?

Istnieje możliwość nagrania takiej sceny na kilka sposobów. Np. aktor może sam odegrać postrzał poprzez upadek na ziemię. Może w takiej scenie uczestniczyć także druga osoba, która popchnie aktora, tak, aby nadało to efekt odrzucenia postaci. Można także przymocować linkę, która pociągnie aktora w momencie imitacji strzału. Dzięki temu uzyskuje się wiarygodny efekt siły uderzenia pocisku.

bienio: Nagrywacie także ruch przedmiotów?

Tak, nagrywamy ruch przedmiotów, które często służą za rozmaite akcesoria, rekwizyty i elementy scenerii w grach i animacjach. Właściwie możliwe jest zastosowanie mocapu do wszystkich przedmiotów, do których w odpowiedni sposób przymocowujemy markery.

kyuubi: Czy zajmujecie się motion capture mimiki twarzy lub macie to w planach?

Nagrywaliśmy już motion capture twarzy, a następnie przygotowaliśmy gotową animację na modelu. Zamierzamy wciąż rozwijać tę technikę w naszym studio, aby zwiększać jakość animacji twarzy.

kr1z: Jak weszliście w ten biznes?

Z impetem ;)

kr1z: Da się z tego wyżyć? :E

Wciąż żyjemy i na waciki starcza ;) Tak naprawdę rynek gier video i animacji do produkcji filmowych i reklam w Polsce podczas ostatnich lat silnie się rozwinął, a więc jest duże zapotrzebowanie na tego typu usługi.

paranormal: Jaką maksymalną liczbę osób (jednocześnie) możecie nagrywać w jednym ujęciu?

Do tej pory nagrywaliśmy najwięcej 6 osób w jednej scenie.

paranormal: Ilu kamer używacie do przechwycenia ruchu postaci?

Obecnie do przechwytywania ruchu aktorów wykorzystujemy 20 kamer firmy Vicon, która jest światowym liderem w tej dziedzinie.

zglina: Ile kosztuje mo-cap do gry?

Koszta mocapu zależne są od wielu czynników takich jak m.in. ilość dni sesji nagraniowych, ilości materiału, który następnie należy przygotować, a także rekwizytów i elementów scenerii, które trzeba przygotować na potrzeby sesji nagraniowej motion capture.

leakingpointer: Jak to możliwe, że pomimo zastosowania motion capture animacje w Insanity: Afterfall wyglądają tragicznie? Czy ręczne dopracowanie animacji mogło je aż tak zepsuć?

Animacje motion capture przygotowane były w taki sam sposób jak np. do Intro Wiedźmin II, Dead Island, Call of Juarez, Sniper 2, Enemy Front. Dalsze przygotowanie animacji w silniku gry nie było już naszym zadaniem. Klient po otrzymaniu animacji motion capture ma możliwość ich dodatkowej ręcznej edycji w dowolny sposób według swojego uznania i swoich potrzeb, zanim ukażą się one ostatecznie w grze. Na efekt końcowy mają wpływ również zmiany w animacji wprowadzone po stronie klienta oraz parametry i ustawienia w samym silniku gry.

leakingpointer: Czy do np. scenek przerywnikowych wykonywany jest mocap całej sylwetki, a np. szczegółowe ruchy głowy ręcznie dodawane są przez animatorów? - chodzi mi tu głównie o okropnie wyglądające dziwne ułożenia głowy w animacjach z gry Afterfall : Insanity, koszmarny lot wprost w uncanny valley

W trakcie nagrywania ruchu aktora nagrywany jest mocap całej sylwetki, łącznie z głową.

whitedragoon: Jaki sprzęt jest potrzebny do dokonywania odpowiednich obliczeń przy motion capture?

W materiale video dla Polygamii udzieliliśmy dokładnie odpowiedzi na pytanie z jakich komputerów korzystamy przy pracy.

whitedragoon: Ile godzin zajmuje nagranie konkretnej animacji dzięki motion capture?

Wszystko zależy jakiego rodzaju jest to animacja - czy chodzi o konkretny pojedynczy ruch postaci czy o cały projekt filmowy. Samo nagranie danej sceny trwa dokładnie tyle, ile ma ona trwać (np. nagranie 10 sekundowej animacji trwa 10 sekund, natomiast przygotowanie końcowej animacji wymaga więcej czasu i zależne jest od rodzaju nagrywanego ruchu oraz tego, jak bardzo jest skomplikowany). Inny jest czas przygotowania gotowej animacji np. biegania, inny natomiast dla skomplikowanych sekwencji akrobatycznych, czy też scen kaskaderskich.

whitedragoon: Czy macie jakieś konkretne wymagania, co do osób uczestniczących w całym procesie mocap, czy też są to osoby ze studia, które na co dzień nie zajmują się wykonywaniem specjalnych gestów/skoków/popisów, potrzebnych do całego procesu?

Przy nagrywaniu sesji motion capture od strony technicznej uczestniczą osoby ze Studia, które obsługują system oraz przygotowują gotowe animacje, natomiast w scenie występują profesjonalni aktorzy, tancerze oraz przeszkoleni kaskaderzy, z którymi współpracujemy.

xsomx: Ile waży zapis takiej sesji? 10, 50 może więcej GB?

Wszystko zależy od tego, jak długo trwa nagranie oraz tego, ile aktorów występuje jednocześnie w scenie. Materiał z jednej sesji nagraniowej trwającej  8h może zajmować od około 5GB do 15 GB, a nawet więcej.

Źródło artykułu:Polygamia.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.