Starfield zaora twojego PC. No chyba, że wydasz 20 tysięcy
Starfield nie ma litości dla komputerów. Kolejna produkcja wydana w tym roku masakruje PC-ty pod względem wydajności. Na konsolach też nie jest lekko.
04.09.2023 | aktual.: 06.09.2023 16:19
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Starfield na konsolach tylko w 30 FPS i czasem nawet ta liczba spada. Już w czerwcu poznaliśmy wydajność gry na PlayStation 5 i Xbox Series X. Wówczas zagorzali fani komputerów osobistych obśmiewali wręcz tę wiadomość. Jednocześnie mogli się już spodziewać, że Starfield na PC również będzie bardzo wymagającą produkcją.
Już pierwszego dnia wcześniejszej premiery Starfield na Reddicie pojawił się wątek pod tytułem "Why is PC performance so bad?" (po polsku: dlaczego wydajność na PC jest taka słaba?). We komentarzach pod wpisem możemy przeczytać, że nawet z procesorem AMD Ryzen 9 5900X i kartą graficzną GeForce RTX 3090 można mieć problemy z wydajnością, nie licząc zamkniętych pomieszczeń.
"Konieczność obniżania rozdzielczości renderowania i stosowania upsamplingu, aby uzyskać nawet blisko 60 klatek na sekundę, jest szaleństwem" - czytamy dalej w komentarzu tego samego użytkownika. Z kolei ostatnia generacja kart graficznych też niewiele jest w stanie zmienić. Szczególnie, że Starfield nie posiada funkcji DLSS. Użytkownicy donoszą także o problemach z wydajnością nawet w rozdzielczości 1080p na PC z kartą Nvidia GeForce RTX 4070 Ti.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Właściwie cały wątek (jeden z wielu) zawiera ponad 100 komentarzy i w każdym z nich możemy przeczytać narzekanie na wydajność w grze. Warto zauważyć, że w Starfield dodano opcję FSR 2 (a Todd Howard ogłaszał współpracę z AMD), która podobnie jak Nvidia DLSS służy do skalowania obrazu i pomaga zwiększyć ilość wyświetlanych klatek bez większych strat jakościowych. I ta funkcja jest uruchomiona domyślnie, więc zapewne większość graczy z niej korzysta, o ile z jakiegoś powodu nie postanowili jej wyłączyć.
Wydawałoby się więc, że gra powinna działać całkiem nieźle. Jednak już kilka miesięcy temu użytkownicy Reddita Starfield stwierdzili, że gra jest bardziej "procesorowa". To znaczy, że bardziej wymaga mocy CPU, niż GPU. W otwartym świecie gry znajdziemy przede wszystkim wiele obiektów. Renderowanie ich wszystkich bardzo obciąża sprzęt. O zapotrzebowaniu na moc CPU w Starfield cały film przygotował youtuber Daniel Owen.
Nawet mocniejsze komputery mają problem z wydajnością w Starfield. Jednak jeśli wyposażycie się w sprzęt z najwyższej półki, taki jak Nvidia GeForce RTX 4090 i AMD Ryzen 7 7950X, to nawet w rozdzielczości 4K i ustawieniach Ultra, liczba wyświetlanych klatek nie będzie spadać poniżej 60, a często wynosi nawet 80 i ponad 100 w zamkniętych pomieszczeniach. Jednak złożenie całego komputera z takim sprzętem to nie lada wydatek - trzeba zakładać wydanie nawet 20 tysięcy złotych.
Arkadiusz Stando, redaktor prowadzący Polygamii