Starbreeze już trzeci raz zmienia silnik The Walking Dead od Overkill. Tym razem na Unreal Engine
Co jest o tyle ciekawe, że Szwedzi dwa lata temu wyłożyli grube miliony na "przyszłościową" technologię Valhalla.
Valhalla kosztowała Szwedów równowartość przekraczającą 8 mln dolarów (w akcjach). Gra była jednak warta świeczki, bo ta rozwijana już wówczas od czterech lat technologia miała być "ogromnym krokiem" w kierunku "agresywnego zajęcia części rynku". Transakcja jasno sugerowała też, że następne projekty Starbreeze będą działać na tej autorskiej technologii.
O ile więc PayDay 2 oparte było o silnik Diesel, tak Overkill’s The Walking Dead, czyli FPS w wykreowanym przez Kirkmana świecie, miał przesiąść się już na nowe narzędzia. Te teraz znowu się zmieniają. Tym razem na Unreal Engine.
Valhalla nie jest jednak wyrzucana do kosza. Jej elementy mają funkcjonować jako pluginy do technologii Epic. Chodzi o potrzebną do The Walking Dead "losowość generowanego świata i dynamiczną rozgrywkę". Cokolwiek to oznacza, jest integralną częścią wizji twórców. Mając to na uwadze wynegocjowali więc z Epic tego typu współpracę. Z jej owoców będą mogli skorzystać także inni wybrani deweloperzy.
Overkill's The Walking Dead Gameplay Trailer E3 2015
Całe to zamieszanie podobno nie ma wpływu na datę premiery tego FPS-owego The Walking Dead. Można więc przewrotnie napisać, że jej ciągłe opóźnienia są niezagrożone. Grać mieliśmy wszak już w 2016 roku, a po serii poślizgów w maju 2017 grę przesunięto na „drugą połowę 2018”.
Jeżeli trzecia z rzędu znaczna zmiana napędzającej grę technologii nie odbija się na czasie produkcji, to musi być zauważalna na jej kosztach. Te w drugim kwartale tego roku wzrosły w Starbreeze o 50% w stosunku do analogicznego okresu w 2016 roku. I to mimo komercyjnych sukcesów giveawaya PayDay 2 (w 36 godzin rozdano 5 mln kodów na podstawową wersję gry, zarabiając na DLC do niej), premiery PayDay 2: Ultimate Edition czy konsolowego Dead by Daylight. CEO firmy Andersson Klint koszty tłumaczył ogólnie "zwiększoną aktywnością w kluczowym dla firmy sektorze". Wchodzi w niego też wirtualna rzeczywistość. Starbreeze to nie tylko gry, ale i gogle StarVR.
2017 Features | Unreal Engine
Wracając jednak do zmian silnika i (mamy nadzieję) ostatniej już przesiadki na Unreala - pokazuje to, w jak odmiennej sytuacji są największe polskie firmy pracujące na swoich autorskich technologiach. CD Projekt RED, Techland jak i Flying Wild Hog mają wszak własne engine'y, co w 2017 roku może być sporą ciekawostką, żeby nie powiedzieć ekstrawagancją. Nawet Tekken 7 działa na Unrealu, technologia Epic jak widać jest nad wyraz uniwersalna i decyduje się na nią coraz więcej twórców.
Paweł Olszewski