Sprzedaż SOMY rozczarowująca. Twórcy szukają przyczyny w połączeniu SF i horroru

Studio Frictional Games ogłosiło, że od premiery we wrześniu 2015 udało się sprzedać ponad 250 tysięcy egzemplarzy gry SOMA. Nie uznaje tego za wynik zły, ale przyznaje, że mógłby być dużo lepszy. Czemu więc nie jest?

Sprzedaż SOMY rozczarowująca. Twórcy szukają przyczyny w połączeniu SF i horroru
5

Udokumentowana w biografii Stevena Spielberga legenda głosi, że producent Powrotu do przyszłości nie chciał, by film nosił tytuł zaproponowany przez reżysera. „Jeszcze żaden film ze słowem przyszłość w tytule nie odniósł sukcesu”, argumentował. Ostatecznie zaprzyjaźnionemu z Zemeckisem Spielbergowi udało się przekonać studio do zmiany zdania za pomocą sprytnej zagrywki psychologicznej, ale przekonanie pozostało - tradycyjne science-fiction generanie się nie sprzedaje.

Do podobnych wniosków dochodzą teraz twórcy gry SOMA, głośnej niezależnej produkcji, łączącej motywy horroru i science-fiction. Według nich połączenie tych gatunków mogło niesłusznie odstraszyć fanów jednego i drugiego.

Stwierdził przedstawiciel studia. Dodał, że zauważył również spadek sprzedaży ostatniej Amnesii, nawet mimo tego, że jest to mocno różniąca się od niej gra. Niezależnie od tego, uważa, dla odbiorców był to po prostu „kolejny horror od Frictional Games” i postrzegany w ten sposób odbierał graczy starszej produkcji, nie będąc jednocześnie w stanie przekonać do siebie nowego grona odbiorców.

SOMA - Launch Trailer

Zupełnie inną kwestią pozostają w tym miejscu oczekiwania dotyczące sprzedaży gier niezależnych. Jeszcze niedawno wynik na poziomie 250 tysięcy egzemplarzy można było uznać za spektakularny sukces. Twórcy SOMY porównują się jednak do rezultatu osiągniętego przez Firewatcha - 500 tysięcy egzemplarzy w znacznie krótszym czasie od premiery (1/6 tego co w przypadku SOMY).

Jednocześnie Frictional Games podkreśla, że potrzeba ok. 20-30 tysięcy egzemplarzy więcej, by gra na siebie zarobiła. Biorą pod uwagę, że aktualnie sprzedaje się ona w liczbie ok. 125 sztuk na dzień, powinno to zająć od 5 do 8 miesięcy, jeżeli to tempo nie spadnie.

Co ciekawe, jeszcze w październiku zeszłego roku Frictional Games z radością zawiadamiało o bardzo zadowalających wynikach sprzedaży gry, która w zaledwie 10 dni sprzedała 92 tysiące egzemplarzy. Widocznie studio oczekiwało, że tempo nie spadnie tak szybko.

Pozostaje więc pytanie - może całej sytuacji winne są bardziej nadmierne oczekiwania i nadmuchamy budżet niż połączenie SF i horroru?

[źródło: Videogamer]

Dominik Gąska

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne