Small Worlds - małe światy

Mała gra, wielkie emocje.

Small Worlds - małe światy
marcindmjqtx
SKOMENTUJ

Ciężko jest pisać o Small Worlds i nie zepsuć przy okazji zabawy, cały jej efekt polega bowiem na nastroju i samodzielnym poznawaniu całości. Niemniej jednak pisać trzeba, bo Small Worlds jest grą niezauważoną i nieznaną w Polsce - a szkoda, bo pod pozorną prostotą rozgrywki i siermiężnością grafiki kryje się zaskakująco głęboki tytuł. Dlatego opcje są dwie: albo uwierzycie nam na słowo i od razu ruszycie eksplorować małe światy, albo też czytacie dalej żeby dać się przekonać - godząc się jednak na utratę przynajmniej części zaskoczenia.

Small Worlds to flaszowa gra niezależna, stworzona przez Davida Shute, z klimatyczną muzyką Kevina MacLeoda. Z początku rozgrywka wydaje się wręcz trywialna: chodzimy składającym się z kilku pikseli ludzikiem, który może chodzić w lewo, w prawo i podskakiwać. Trzy klawisze, to wszystko. Nie ma używania przedmiotów, nie ma naciskania przycisków czy operowania jakimiś urządzeniami, nie ma też przeciwników i de facto nie da się zginąć. Pozostaje jedynie niespieszna eksploracja, spokojne odkrywanie miejsca w którym się znajdujemy, a później wędrówka przez tytułowe światy, które wcale zresztą nie są aż takie małe.

Chyba najciekawszym pomysłem Small Worlds jest przejście od szczegółu do ogółu: kiedy nasz anonimowy bohater (bohaterka?) zaczyna zwiedzanie danego świata, początkowo widzimy tylko niewielki obszar dookoła, skomponowany z wielkich jak kafelki pikseli. Kiedy jednak odejdziemy z miejsca startu, kamera oddala się by objąć całość obszaru jaki zwiedziliśmy do tej pory. Z czasem wielkie piksele stają się drobnymi pikselami, a na ekranie mieści się cały świat. Pewne rzeczy, których nie zauważylibyśmy w zbliżeniu, są doskonale widoczne w szerokim ujęciu, jakie osiągamy poprzez eksplorację. Niedookreślone szare ściany z daleka mogą okazać się opuszczonymi wyrzutniami rakiet, co zmienia sposób w jaki myślimy o miejscu przez które właśnie przeszliśmy. A potem kolejny świat, i jeszcze jeden i jeszcze... Piękna metafora zrozumienia poprzez wędrówkę, podobnie jak w grze Journey.

Ukończywszy grę można zacząć się zastanawiać - co to wszystko oznacza? Co te dziwaczne miejsca i światy miały ze sobą wspólnego? Potwór, góry, ruiny miasta, jasność? I dlaczego bohater na początku mówi że hałas jest nie do zniesienia? Przecież jest sam (sama?) w pustej bazie. I dlaczego na końcu?... Aha. No tak. Więc może chodzi o to że... W Small Worlds fajne jest to, że nie podaje na tacy znaczenia wędrówki bezimiennej postaci - ale pewne interpretacje można do niej dorobić. Dochodzenie do sensu Small Worlds jest połową przyjemności z gry, drugą połową jest eksploracja i obserwacja. Jeśli lubicie tego rodzaju doznania, to bardzo polecam odwiedzenie małych światów.

Bartłomiej Nagórski

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne