Seksistowska czy zabawna? Kontrowersyjna reklama poznańskiego festiwalu Pyrkon

Jeżeli prawdą jest, że nieważne, jak mówią, byle mówili, to ostatnią akcję reklamową festiwalu Pyrkon niewątpliwie należy uznać za sukces.

Seksistowska czy zabawna? Kontrowersyjna reklama poznańskiego festiwalu Pyrkon
marcindmjqtx
SKOMENTUJ

Pyrkon to organizowany od lat poznański festiwal fantastyki, który w tym roku odbywa się w dniach 21-23 marca. Miłośnicy tej estetyki spotykają się, by zajmować się grami (wszelkiej maści, od RPG, przez karciane, do komputerowych), literaturą, muzyką, komiksem i nie tylko. Program pełen jest atrakcji - są prelekcje znanych osób, w tym choćby pisarzy, są koncerty, są imprezy, są panele dyskusyjne czy po prostu mnóstwo okazji, by osoby o wspólnych zainteresowaniach mogły się po prostu ze sobą spotkać. To największe tego typu wydarzenie w Polsce.

Wrzucona do sieci 15 marca reklamówka najbliższej edycji Pyrkonu zupełnie podzieliła internautów. O co poszło? O piętnowane od lat w polskich reklamach "szczucie cycem", tutaj w formie nagiej kobiety kąpiącej się w kostkach do gier RPG. Wszystko po to, by przypomnieć, że osoby biorące udział w festiwalu dostaną od firmy Q-Workshop specjalne, limitowane kostki (przygotowano ich na tę okazję 15 tysięcy).

Kostki zostały rzucone - Pyrkon 2014 "Nie rozumiem, do kogo to w ogóle jest skierowane i nie podoba mi się tanie szczucie cycem", napisał w komentarzach na YouTube jeden z użytkowników. "Szczucie erotyką na siłę" - to kolejny komentarz. Przeciwnicy reklamówki zwracają uwagę także na to, że jest słabo nakręcona i nijak ma się do tematyki konwentu. Ale nie brakuje głosów oburzenia w stosunku do oburzonych ("Czy Wy ludzie macie jakieś problemy ze swoją seksualnością?", napisał użytkownik o nicku polishjerk) i, najbardziej żenujących, seksistowskich dowcipów (pozwolę sobie nie przytaczać).

Sprawa zupełnie podzieliła społeczność. "Sam spot w oczywisty sposób powiela powszechne w reklamie #szczuciecycem. Oczywiście to kobieta (a nie mężczyzna) jest rozbierana, to oczywiście na nią się patrzy. (...) Dla jasności: mój sprzeciw budzi wykorzystanie kobiecego ciała, nie nagość sama w sobie", napisała na blogu Aleksandra Sontowska, miłośniczka fantastyki i feministka.

Oburzenie faktem wyraziła również firma Mad-Artisans, produkująca autorską biżuterię i akcesoria związane z fantastyczną tematyką. "Jesteśmy oburzeni faktem, że w 2014, czasie, kiedy na świecie i w Polsce wreszcie rozpoczęto walkę z problemem dyskryminacji kobiet w popkulturze i fandomie, powstał dla promocji największego konwentu w naszym kraju (imprezy, notabene, kulturalnej), tak oburzająco seksistowski i uprzedmiotawiający kobiety spot reklamowy" - taki wpis można znaleźć na jej stronie facebookowej.

Choć nie brakuje jednak przeciwnych głosów. "Nie pierwszy raz okazuje się, że żyję w głębokim średniowieczu lub w państwie arabskim rządzonym według prawa szariatu, gdzie nagość jest zbrodnią przeciw ludzkości" - taką opinię można znaleźć na blogu sakwan.pl prowadzonym przez Macieja Sola. "(...) Wystarczyło, że w reklamie pojawiła się naga kobieta i od razu strażnicy przyzwoitości i cnoty czystości wychylili się ze swych zakonów, żeby zabrać głos w świętej wojnie o równouprawnienie i ludzkie traktowanie kobiet."

Głos w sporze zabrała Marta, czyli aktorka, która zagrała w feralnej reklamie. "A ja się doskonale bawiłam, kręcąc ten filmik. I wcale nie czuję się uprzedmiotowiona - choć moje zdanie w tym temacie chyba najmniej kogokolwiek interesuje, paradoksalnie", napisała na Facebooku.

Mimo podzielonej opinii, organizatorzy Pyrkonu postanowili przeprosić za budzącą kontrowersje reklamę. "Organizatorzy Festiwalu Fantastyki Pyrkon nie popierają seksizmu ani nadmiernego epatowania erotyzmem", napisali na Facebooku. "(...) Poprzez film chcieliśmy promować akcję rozdawania unikatowych kości do gry. Spot miał pokazać nasze hobby, zestawiając je z codzienną czynnością, jaką jest kąpiel i nawiązać do uczucia relaksu jakiego przy nim doświadczamy. (...) Mamy nadzieję, że jeżeli utraciliśmy Wasze zaufanie, to odzyskamy je udanym Festiwalem."

A tak było na Pyrkonie rok temu:

Obraz
Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne