Pytaj o Wszystko - Tomek Gop odpowiada na Wasze pytania

Pytaj o Wszystko - Tomek Gop odpowiada na Wasze pytania

Pytaj o Wszystko - Tomek Gop odpowiada na Wasze pytania
marcindmjqtx
03.11.2014 17:13, aktualizacja: 15.01.2016 15:37

Z opóźnieniem, ale wreszcie jest - POW z producentem Lords of the Fallen, a wcześniej również Wiedźmina 2. Boom!

Toż To Maciej Makuła: Czy będzie można importować postać z Dark Souls 2? Tylko drogą morską.

maciej.kowalik: 1. Dlaczego nie zdecydowaliście się na pełną polską lokalizację? 2. Czy dalej w mocy są plany stworzenia z Lordsów trylogii? 3. Jak procentowo określiłbyś udział w produkcji LotF CI Games i Deck13? 1. Przede wszystkim jakość, dopiero potem ilość. Poza tym, przy całym moim uwielbieniu do patriotyzmu Polaków, nasze doświadczenia są brutalne - nie mamy szansy sprzedać w Polsce tylu kopii co w Niemczech, Francji, czy USA/UK.

2. Tak.

3. Nie umiem tego rozbić na procenty. Kreatywnie, CI Games odpowiada za więcej, produkcyjnie i technologicznie, Deck 13.

danielt83: Czy zawsze pod bluzą nosisz koszulę z kołnierzykiem? :P Nie, czasem noszę odwrotnie. Wtedy mam pod koszulą niebieską bluzę z wielkim „G” na klacie.

mmgl: Czy dostaliście jakiekolwiek sugestie od MS czy Sony odnośnie rozdzielczości czy liczby fps np. "900p jest dla nas satysfakcjonujące" lub bez "1080p" nawet się nie pokazujcie"? Czy firmy te oferowały wam jakąkolwiek pomoc w promocji lub przy tworzeniu gry? Obie firmy wspierały nas promocyjnie. Zarówno MS, jak i zespół deweloperski chcieli mieć więcej niż 900p na XB1 i przez spory czas wspólnie nad tym pracowaliśmy. Efekt końcowy znacie.

mrraspi: Lubi Pan gofry? Jeśli tak to z czym? Tak. Same.

xeron: Gdybyś to ty miałbyś odpowiadać za trzecią częścią Wiedźmina jakby wyglądała? Zanim odszedłeś z CD Projektu miałeś już jakieś na nią własne pomysły? Taki scenariusz nigdy nie był możliwy, dlatego nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Natomiast gdybym musiał coś wymyśleć, Wiedźmin byłby grą podobną do Mirror's Edge, tylko trudniejszą. Aha, wtedy też fani fabularnej strony tej serii zabiliby mnie.

Czy w firmie macie scenarzystów, quest designerów itp. Pracowników którzy odpowiadają za fabułę i koncepcje świata gry? Jak tak to na czym polega ich praca, jakie doświadczenie trzeba mieć by zdobyć taką pracę? Czy raczej to pozycja którą zazwyczaj dzieli się z innym stanowiskiem? Scenarzysta nierzadko jest projektantem questów, a z pewnością zajmuje się dialogami i ich implementacją. Żeby być dobrym scenarzystą, trzeba pewnie dobrze i ciekawie pisać (np. opowiadania). Żeby być dobrym projektantem questów, trzeba przede wszystkim umieć połączyć pomysły z realiami ich implementacji. Bardzo często pomysły na dobre questy wynikają z połączenia kreatywności z dogłębną wiedzą tego, do czego zdolna jest technologia w której gra jest składana i jaka jest specyfika projektu.

Marcin Serkies: Pytanie które padło w sobotę w Krakowie - ale nie usłyszałem odpowiedzi. Czy jest planowany endgame który pozwoli bawić się LotF jeszcze dziesiątki/setki godzin po ukończeniu linii fabularnej? Dziesiątki, na pewno. Setki - nie przesadzajmy.

simplex: Na niektórych materiałach z gry widać tzw "screen tearing" (czyli rozjeżdzanie się obrazu) spowodowany brakiem synchronizacji pionowej (vsync). Czy w pełnej wersji ten problem będzie nadal występował? Na PC i XB1 tego problemu nie ma. Na PS4 jest lepiej niż w dniu premiery, a będzie jeszcze lepiej po następnych łatkach. Naszym celem jest zejście poniżej granicy zauważalności.

deturis: Będzie patch 50mb do Lordsów? Tak, będzie to plik tekstowy, w którym będą spisane moje wszystkie obietnice. Ever.

splintercell: 1. Czy w grze będą elementy generowane proceduralnie? 2. Jakie będą różnice w rozgrywce na poszczególnych poziomach trudności? 3. Przewidujecie wsparcie dla modów? 1. Nie.

2. Poziomy trudności w Lords nie działają w sposób „ortodoksyjny”. Nie ma wyboru na początku gry, ale dzięki wielu mechanizmom typu „idź na całość” gracz może wiele rzeczy regulować sam, w czasie gry.

3. W tej chwili nie.

navamir: Pytanie ogólne o branżę programistyczną: Czy by dostać się do firmy tworzącej gry (możemy krąg zawęzić tylko do CI Games) potrzeba specjalnego doświadczenia czy w sumie każdy programista się nada? W jakiej technologii pisane są gry w CI Games? Pytanie o Lords of the Fallen: Gdybyś miał wybrać jedną platforme na której będziesz grał w tę grę to którą wybierzesz? Technologia przeważnie zależy od projektu - CI Games pracuje w tej chwili nad dwoma i każdy jest w innej technologii. Specjalne doświadczenie jest bardzo ważne, ale pamiętaj, że może to być np. prototyp własnego pomysłu na grę w Unreal SDK, albo RPG Makerze.

PS4. Natomiast z wielu względów gram prawie wyłącznie na PC (w pracy).

wersy2: 1. Dlaczego gra była zapowiadana jako RPG, skoro praktycznie jedyną jej treścią jest walka? 2. Najfajniejszy ficzer, który ostatecznie NIE pojawi się w grze? 3. Różnice "kulturowe" w modelu/stylu pracy w CDP i CI. 1. Gra była zapowiadana i została dostarczona jako RPG Akcji, w którym od samego początku nacisk jest bardziej na część „akcja”, niż na „role-playing”. Walka nie jest jedyną treścią Lords, ale jeśli według Ciebie jest jej w grze za dużo, może to nie jest tytuł dla Ciebie? (SZKODA!).

2. Co-op.

3. Jest ich zaskakująco mało, przynajmniej z mojej perspektywy. Codzienna praca i relacje „międzyludzkie” w zespole deweloperskim nie różnią się.

Marcin Mroczek: W gry PC ostatnio grywam zazwyczaj padem na 46" TV odległym ok. 3m od mojej kanapy. Czy wielkość czcionki w wersji pc będzie wystarczająco widoczna, duża? Jeśli nie, to czy będzie opcja zmiany rozmiaru napisów? Gram już 20 lat i jeszcze w żadnej grze nie widziałem możliwości zmiany wielkości napisów? Rozmiar i krój czcionki jest bardzo integralną częścią projektu graficznego i artystycznej wizji gry. Nie dziwi mnie to, że mało gier daje tu graczom dowolność. Myślę, że rozmiar czcionki nie będzie dla Ciebie zbyt mały.

blantman: 1. Co myślisz o Bloodborn ? Czy czekasz na nią ? Czy nie uważasz że to w sumie dark souls z nową skórką? 2. Czy Lords of The Fallen ma łatwiej przyswajalną fabułę od serii Souls ? 3. Mam mocnego PC i PS4. Wolę grać na ps4 więc tutaj moje pytanie: Czy wersja PC będzie znacząco się różnić od wersji na ps4 pod względem graficznym? (tak jak Dark Souls na pc a na x360) 4. Czy zrobisz jeszcze kiedyś na kanapie np: z LotF lub Bloodborn? Na kanapie z tobą kilka lat temu zachęciło mnie do zagrania w dark souls :) 1. Czekam i jestem bardzo ciekaw. Gdybym miał szukać „nowej skórki”, to pewnie prędziej Dark Souls 2 można by za takowe uznać. Ale nawet tego nie uznaję.

2. Tak.

3. Jeśli FPS i rozdzielczość tekstur na dla Ciebie ogromne znaczenie, różnicę zauważysz. W przeciwnym przypadku, nie zauważysz.

4. Bardzo miło wspominam tamtą sesję z Pawłem. Chętnie, jeśli czas pozwoli.

kr1z: Jakie było pańskie podejście na samym starcie - nie mam na myśli projektu LotF, ale rozpoczęcia własnej działalności (czy też pracy w IT), "nic nie stanie na mojej drodze" czy po prostu tok myślenia zbliżony do "ciężka praca popłaca". Jestem na etapie uczelnianym, tego typu rada czy opinia byłaby nieoceniona. Po studiach cieszyłem się, że pracuję w IT. Dopiero parę lat później zapragnąłem czegoś więcej i wtedy to (przełom 2005 i 2006) znalazłem w gazecie ogłoszenie „Production Coordinator” w CDP. Także pewnie bliżej Twojego „ciężka praca popłaca”.

easy_g: 1. Grałeś w Alien Isolation? Jeśli tak, to jak wrażenia? 2. Jaki problem podczas tworzenia gry ty uważasz za najtrudniejszy do rozwiązania? 3. Czy LotF będzie długofalowo wspierany przez CI bez względu na wyniki sprzedaży? czy może porzucicie gierkę jeśli słabo się sprzeda? 4. Czy aktualnie CI pracuje nad nowymi, nieujawnionymi jeszcze projektami? 5. Był crunch, co? :) 1. Niestety, nie miałem czasu.

2. Jakiejkolwiek gry, czy konkretnie LotF? Jeśli chodzi o LotF, to balans i zrobienie gry przystępną, ale nie za łatwą. Jeśli chodzi o dowolną grę, to zawsze jest ogromna różnica między założeniami projektowymi a egzekucją tychże - to odróżnia deweloperów, którzy ostatecznie „dają radę”, od tych którzy tylko tak uważają. Uważam, że jeszcze sporo na tym polu mogę się nauczyć.

3. Gra sprzedaje się na tyle dobrze, że drugi scenariusz jest niemożliwy. Planujemy długofalowe wsparcie.

4. Tak.

5. Nooooo.

simini: Jak wrażenia z bety Bloodborne? Oczywiście mówię o filmikach z youtube, bo o samej alphie nic mówić nie można ;) Fajne Art Direction, ciekawe nowe elementy zręcznościowe w walce. Miasto jest ciekawym oddechem od dotychczasowej wizji graficznej, ale ja zawsze wolałem te „średniowieczne soulsy”.

enteriusz: 1) Czy w LOTF będzie coś na kształt NG+ z DS? Jeśli tak, to czy wzorem serii DS, pojawią się w nim nowi przeciwnicy i nowy loot (niedostępny przy pierwszym przejściu)? 2) Czy przechodząc z CDP RED, firmy mającej na koncie cenione na cały świecie produkcje, do CI Games (firmy znanej z kotletów, w dodatku słabo ocenianych), nie czuł Pan... hmm obrzydzenia? Że tej firmie nie uda się stworzyć czegoś dobrego? Nie tak dawno CI Games "popisało się" swoim Enemy Front. Gry, która była szeroko promowana jako solidny powrót FPS'ów do WWII, a potem przyszła "masakra" w recenzjach. Oby tu tak nie było. 1. Tak, będzie NG+. Gra będzie trudniejsza i będzie można znaleźć nowe przedmioty i oporządzenie, ale przeciwników chyba nie przybędzie jeśli dobrze pamiętam.

2. Oby tu tak nie było :)

Mikołaj Wojciechowski: Czy wydra wygra? Nie.

freeman: Jaka będzie zima w tym roku? Ostra czy łagodna jak poprzednia? Ostra jak poprzednia.

esteban: 1. Tomek kiedyś w jakimś wywiadzie powiedział że systemowi walki bliżej do Tekkena, więc moje pytanie czy na padzie od ps4 przyciski X - kółko - trójkąt - kwadrat .. odpowiadają za ciosy? lewa ręka, prawa, silne - mocne? i jak się wyklepuje komba? ataki specjalne? do czego służą L1-L2 -R1-R2? 2. drugie pytanie o muzykę, czy będzie ona dynamicznie zmieniająca się podczas akcji, z nowymi motywami podczas walk z bossami? chodzi oto czy będzie ona zróżnicowana, różny bieg gry - różna muzyka? 3. skąd czerpaliście pomysły na bossów - lordów oraz ich przydomki, i czy inspiracjami w jakimś stopniu były postacie znane z filmów - książek? a może jacyś zawodnicy MMA? boksu? albo starożytni gladiatorzy? 4. jeżeli powstanie druga część, przy tak złożonym systemie walki jaki ma być oraz tak rozbudowanej formule budowania postaci (zbroje - czary, styl walki), czy przewidujecie wprowadzić potyczki sieciowe na arenie? coś w formie walk gladiatorów? 1. Przyciski nie są ułożone tak jak w Tekken, ale kombosy moim zdaniem są bliższe Tekkenowi niż Souls.

2. Muzyka zmienia się nie tylko z miejsca na miejsce, ale np. podczas walk z bossami zmienia się w trakcie walki (zyskuje dynamikę). Warto wspomnieć, że to wszystko jest spod pióra Knuta Avenstroup Haugena (autor muzyki do m.in. Age of Conan) oraz spod jego batuty (wykonanie muzyki to Bratysławska Orkiestra Symfoniczna).

3. Pomysły były przede wszystkim oparte o rozgrywkę (charakter tego jak boss walczy, jego ruchy i to jak znaleźć dziury w jego taktyce). Ale zdarzały się bardziej odważne momenty przy projektowaniu. Dla przykładu Dowódca (Commander) zawsze kojarzył się nam z demonem, który miał obsesję na punkcie swojego wyglądu, podczas prac projektowych mówiliśmy na niego roboczo „Pretty Boy”. Tak samo jak projektowaliśmy Czempiona (Champion), osobiście często przypominały mi się kluczowe walki Chucka Lidella w UFC - on jak „poczuł krew”, to dostawał szału. J

4. Nie potwierdzam, nie zaprzeczam. Ale możemy się chyba zgodzić, że byłoby super.

orlano: Czy Lords of the Fallen będzie miało zamkniętą fabułę? Przez napisami końcowymi rozwiążemy WSZYSTKIE fabularne zawiłości czy zakończenie będzie sugerowało albo wręcz zapowiadało dwójkę/prawdziwe zakończenie w płatnym rozszerzeniu? I jak z rozszerzeniami? Zgaduje, że będą. Pytanie jaką będą zawierały treść? Fabuła zostaje zamknięta w momencie, gdy kończysz grę. Rozszerzenia są możliwe, ale za wcześnie by o nich mówić.

larryadler: Co macie w firmowej lodówce? Bossa, który buffuje się niską temperaturą, którego ataki zakładają status Freeze +3, którego specjalny atak nazywa się FlyingIceFists i ulubioną porę roku!

Juliusz Kmiecik: Jak długo twoim zdaniem zajmie przejście Lordsów graczowi średnio - zaawansowanemu w tego typu grach, który będzie pragnął odkryć pełnię gry (oczywiście za pierwszym razem)? Nie da się odkryć/znaleźć wszystkiego za pierwszym razem. Ale pierwsze przejście z odkryciem maksymalnej liczby elementów (np. przy pomocy przewodnika/wiki/etc.) to pewnie kilkadziesiąt godzin. 30, może więcej.

mike_podolski: Dlaczego jak zagrałem w Lordsa na EGX to działał tak koszmarnie (głównie kamera i framerate), że odstraszył mnie zupełnie od pomysłu zakupu na premiere? Jaki kod zabraliście na tą impreze? EGX organizował nasz dystrybutor, Square Enix. Ja niestety rozchorowałem się w nocy przed wylotem i w efekcie nie mogłem odwiedzić imprezy. Natomiast z zamkniętej formy Twojego pytania wnioskuję, że miałeś drastycznie odmienne doświadczenia niż te, które do nas dotarły. Szkoda, cholera :)

dzl: Jak żyć? Intensywnie i jak najdłużej. Byle do najbliższego respawna.

froget67: 1. Czy robiłeśTomku speedrun Lords of the Fallen? 2. Czy mieliście w swoich kręgach azjatyckich testerów bo wiadomo to inny poziom niż reszta świata w skillu w h&s? 3. Dużo jest easter eggów w Lords of the Fallen? 4. Czy był crunch czy jednak szło wszystko w miarę gładko w pracach nad grą? 5. Czy nie irytuje cię jak niemal wszyscy na zachodzie używają sformułowania Dark Souls klon? 1. Jeszcze nie, ale nasi testerzy robili nie raz.

2. Skill u testera nie jest tym samym, czym skill u gracza, dlatego ta analogia nie musi być uprawniona. Z tego co kojarzę, nie mieliśmy.

3. Tak, chociaż głównie są to odwołania do muzyki, filmów i szeroko rozumianej popkultury. Nie zabrakło też Souls.

4. Był, ale widywałem już cięższe i dłuższe.

5. Niemal mnie nie irytuje :)

golan: Gdzie sie podział najbardziej legendarny sweter polskiego game developingu? Jestem prawie pewien, że prawie w ogóle nie mam pojęcia o którym swetrze mówisz. No, chyba że masz na myśli ten, który leży u mnie w szafie - jest z czystej wełny i strasznie gryzie, dlatego rzadko go noszę.

degnir: 1. Czy nie myśleliście przenieś się z CryEngine na Unreala? Jakie macie pod względem technologicznym plany na przyszłe produkcje? 2. Jaki masz pogląd na dzisiejszy stan branży? Mam na myśli wszystkie kampanie społecznościowe, rożnej jakości gry indie, rosnący rynek gier mobilnych. Czy gracze są coraz mniej wymagający czy wręcz przeciwnie? Z jednej strony mamy wyścig kto zrobi ładniej i bardziej realistycznie, a z drugiej małe gry które wracają do 8bitów i są przez ludzi rozchwytywane. Zdaje się, że rynek gier rozrasta się w każdym kierunku. Czy to wpływa na niego dobrze czy źle? 1. Lords of the Fallen powstał na silniku FLEDGE, autorskiej technologii studia Deck 13. Plany na kolejne projekty CI ujawnimy, kiedy będziemy mogli powiedzieć o nich więcej

2. Zdecydowanie dobrze. Cieszę się z różnorodności gier dostępnych na rynku, z wielości podejść do tworzenia gier przez większe i mniejsze studia i z tego że nie muszę grać w Call of Duty, jeśli jestem fanem strzelanek.

simini: Czy ściągając cyfrową edycję Lordsów na PS4 będziemy mogli pograć przed pobraniem całej gry? Nie sprawdzałem osobiście, ale z tego co kojarzę, tak.

Maciej Jabłoński: Jaką założyliście sobie średnią ocen tej gry (odpowiedz szczerze, jeśli możesz)? Takich informacji wolelibyśmy nie ujawniać. To szczera odpowiedź, bo wynika ze skromności.

tangerineroach: Czy brak komponentu online jest świadomą decyzją projektową, czy nie starczyło na to czasu bądź zasobów? Czy może chcieliście w ten sposób zróżnicować LotF i Souls, które jest ewidentną inspiracją? Czy wobec braku możliwości współpracy między graczami projekty poziomów i bossów są bardziej przejrzyste niż w tej serii, gdzie sekrety, przejścia i słabe punkty byłyby niemożliwie do odkrycia przez samodzielnego gracza? Jest świadomą decyzją projektową. Nie uznaję Souls za serię, która ma problem z przejrzystością lokacji, walk z bossami, czy poukrywanych tajemnic. A to na przykład dlatego, że rzeczy ukryte („sikrety”) powinny być trudne do znalezienia, a czasem nawet niemożliwe bez wskazówki z zewnątrz - to moja osobista opinia.

czaczi87: Czy przewidujecie, że pudełkowa premiera PC przejdzie bez szwanku? Tj. czy szykujecie odpowiednio dużą ilość kopii tak by w dniu premiery Lors of the fallen dało się kupić w pierwszym lepszym mediamarkcie czy empiku? Zastanawia mnie także czy na dzień dobry trzeba będzie ciągnąć jakieś spore łatki ze steama? Myślę, że pudełek powinno w dniu wystarczyć dla wszystkich chętnych. Łatka jest i jej rozmiar nie jest mały - przepraszamy wszystkich, dla których to uciążliwe.

wiaderny: 1) Czy uważa Pan, że tzw. "Wczesny Dostęp" psuje branżę gier czy raczej pomaga jej się rozwijać? 2) Co jest dla Pana najważniejsze przy tworzeniu nowej gry: fabuła, ciekawy pomysł na grę czy może jakieś inne rzeczy? 1. Pomaga. To narzędzie komunikacji, czy promocji, jak każde inne. Trzeba umieć z niego korzystać.

2. Rozgrywka, mechanika i złożoność zależności między elementami tychże. Ale jednocześnie czytelność dla tych, którzy mają dość czasu i chęci żeby te zależności zgłębić.

rif: Czy planowane są większe rozszerzenia do LoTF? Nie potwierdzam, nie zaprzeczam.

prewencja: Z jaką prędkością leci jaskółka? Przecież dobrze wiesz, że to zależy od gatunku i obciążenia!

blacksad: 1. Czy były jakieś pomysły z których musieliście zrezygnować w trakcie produkcji? 2. Czy są jakieś EasterEggi? 3. Czy chciałbyś/planujesz zrobić coś z innego gatunku, np. RTS'a? 1. Tak. To normalne. Wiele.

2. [BYŁO]

3. Chciałbym, aktualnie nie planuję.

swenor: Za co i jak dużo hejtu zebrał Pan Gop na grzbiet? Obecnie najcieplej mamy w związku ze stabilnością wersji PC i wydajnością wersji PS4. Układ mamy taki, że ja feedback zbieram, a devteam coś z tym robi :)

orlano: Czy na PC da się grać po chrześcijańsku, tzn po kliknięciu ikonki Uruchom LotF mogę używać jedynego słusznego kontrolera jakim jest pad czy będę musiał wpisywać swoje imię/profil/konfigurować pada z klawiatury? Nie musisz klikać ikonki Uruchom LotF, jeśli np. używasz Steam Big Picture. Cała reszta jest padem.

glorifind: Co myślisz o sprawie gry Heatred? Słuszne oburzenie czy nie? Jeśli nawet tytuł gry nie przebił się wystarczająco mocno do świadomości graczy, to chyba sensacja jest mocno przesadzona, nie sądzisz? :)

tomosiarapl: Dlaczego DOTA jest lepsza od LoLa? To proste. Chodzi o Morphlinga.

bobek_i_kmieciu: jak ma się popularność polskiej growej gwiazdy do celebrytów rodem z pudelka. Jakim kierunkiem zamierzacie iść po LOTF? A skąd mi to wiedzieć? Nie jestem wybitnym deweloperem, a do tego nawet doświadczenia nie mam przesadnie dużo. Pracę w branży zacząłem w 2006. No i umówmy się, nie jestem w stanie wymienić nawet jednego nazwiska z pierwszej strony Pudelka.

zebrała: Redakcja

Obraz
Źródło artykułu:Polygamia.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)