Pytaj o Wszystko - Grzegorz Miechowski odpowiada na Wasze pytania

Strona głównaPytaj o Wszystko - Grzegorz Miechowski odpowiada na Wasze pytania
26.09.2011 23:56
Pytaj o Wszystko - Grzegorz Miechowski odpowiada na Wasze pytania
marcindmjqtx
marcindmjqtx

Grzegorz Miechowski, kolejna twarz polskiej branży gier wideo, która gości w naszym cyklu, uważnie przejrzał zadane przed tygodniem pytania i na nie odpowiedział. O czym pisze współzałożyciel legendarnego studia Metropolis i aktualny prezes 11 Bit Studios? Zajrzyjcie do rozwinięcia, by się o tym przekonać.

bEKSOoKZ

radek.zaleski: kto jest lepszy: Miechowski czy Chmielarz? Zależy w czym. Ja jestem świetny np. w przyrządzaniu ryby na grilla.

theprince: Jaki będzie kolejny krok 11Bit Studios po świetnym Anomaly? Świetny sequel czy zupełnie nowe ip? Obiecuje jakość jak przy Anomaly? Warto rozbudowywać markę Anomaly, przyjęła się jako pomysłowa indie gra i mamy masę pomysłów co nowego wnieść do niej. Ale ponieważ rewelacyjnie poradziliśmy sobie na App Storze, nie wykluczamy nowych projektów na iPhony.

kyuubi: 1. Kilka tytułów, które uważa za świetne kawałki kodu. ? 2. Największa porażka tego roku? 1. Half-Life 2 za wszystko, Plants Vs. Zombies za pomysłowość i miodność, Cut The Rope za miodność na iPhonie. 2. Litwa - Polska 2:0

bEKSOoLb

perseusz: Ulubiona platforma, gra i najbardziej oczekiwany tytuł. Powtórzę się - iPhone, Cut The Rope. Najbardziej oczekiwany - kiedy wyjdzie Half-Life 3.

hosee: Co uważasz o Chmielarzu? Uważam, że nie ma o czym mówić.

enemcore: Doczekamy się kiedyś polskiego Battlefielda od 11 Bit Studios? Tak. Będzie nazywał się Bitwopole i akcja będzie miała miejsce w Wołominie ;) Na serio - totalnie wpisujemy się w nurt indie - wydajemy mniejsze gry na platformy cyfrowe, których głównym nośnikiem jest oryginalny gameplay.

miechowita: Masz coś wspólnego z miejscowością Miechów? Zakładam, że któryś z przodków albo był z Miechowa, albo u kowala miechem trząchał.

bEKSOoLh

kas_ptas: Czy czytał Pan książkę na podstawie gry komputerowej? jeśli tak to jaką i co Pan sądzi o książkowych wydaniach gier? Produkt czysto marketingowy? Nie czytałem żadnej. Dobrą książkę da się napisać na podstawie czegokolwiek i zależy to od wyobraźni autora, nie od dźwigni marketingowych.

daw8id: Czy jesteś lepszy od fify 11? Tak, i do tego smaczniejszy od frytek.

ganver: Mam dwa pytania. Jak pan ocenia rozwój polskiej branży developerskiej i czy pracuje pan aktualnie nad jakimś projektem? Bardzo mi się podoba to, co się dzieje. Rozwój jest niezwykły. Ilość firm, które robią gry na Steam, na App Store + Techland, CD Projekt i inni tworzy razem już wielką grupę developerów. Mamy boom w kraju. Ostatnio był taki moment, że w rankingu topsellers na Steamie trzy pierwsze miejsca zajęły Dead Island, paczka Indie Bundle z naszym Anomaly i dodatek do Two Worlds 2. Czad!

dalek69: Kiedy następca Gorky 17? (oczywiście pod inną nazwą bo gorky chyba należy do kogoś innego). Ulubiona książka i film? No właśnie, nazwa nie należy do nas. Chyba krążyły niedawno po Internecie wieści, że TopWare chce wznowić serię. Ulubiony film - Blade Runner. Ulubiona książka - zdecydowanie kucharskie. No i "Nowy Wspaniały Swiat”.

bEKSOoLi

arkhan: Ulubiony film na podstawie gry, ulubiona gra na podstawie filmu? Doprawdy nie mam ulubionego filmu na podstawie gry. Nie da się tego oglądać. Natomiast gra, to może być Blues Brothers. Ktoś pamięta? :)

hans92: Czy jest możliwość żebyś napisał Książe i Tchórz od początku, tak aby działało na nowych komputerach? Nie jestem programistą, ponadto prawa do tej gry ma CD Projekt.

mdw: TeenAgent wyszedł w wersji dla komputerów Amiga. Powstała wersja ECS (32 kolory) i AGA (256 kolorów). Ta druga także na CD z mówionymi dialogami. Gra była bardzo porządnie zrobiona, zgodnie z systemem operacyjnym, miała instaler HDD. Należą się za to duże brawa. ?Chciałbym się dowiedzieć jak doszło do powstania tej wersji? Czyja to była inicjatywa? ?Dziwi mnie to, bo gra wyszła już w czasach gdy Amiga raczej nie liczyła się na rynku komercyjnym (na hobbystyczym liczy się do dzisiaj i ma się bardzo dobrze). Oj, historia tak stara, że ledwie ją pamiętam. Pamiętam, że nie zrobiło tego Metropolis, ale inne studio, które miało z nami umowę. I inicjatywa wyszła właśnie od nich. Pamiętam też, że wersja na Amigę powstawała to tak strasznie długo, że myślałem już, że nigdy nie powstanie.

szpynda: Co się dzieje z marką Metropolis i prawami do niej? Może by tak oddać właścicielowi? W takim razie przydałaby się demonstracja pod siedzibą CD Projektu, bo do nich należy marka ;) Mam nadzieję, że kiedyś coś z nią zrobią.

bEKSOoLj

pjotrula: Nie mam pytań, chciałem tylko pogratulować "Anomaly". Bardzo fajna gra w ogóle, a za tą cenę po prostu rewelacja. Dziękuję w imieniu całego zespołu. Ogromna w tym zasługa Michała Drozdowskiego, Przemka Marszała i Bartka Brzostka.

pozytrum: Kim Pan jest? Taki gość, co robi gry. Na komputery. I inne sprzęty.

psfan: 1. Czy mamy jeszcze oczekiwać na jakąś grę od Metropolis? 2. Co myślisz o Battlefield 3? 1. Nie mam pojęcia. Metropolis należy w tej chwili do CD Projektu i tylko oni mogą znać odpowiedź na to pytanie. Fajnie byłoby zobaczyć kiedyś jeszcze grę pod tym szyldem. 2. Jeszcze się nie ukazał :) Podoba mi się ta konfrontacja Battlefielda z CoD. Ciekawe jaki będzie rezultat.

zglina: Nad czym pan pracuje? Co z They-em? Dlaczego ta gra nie wypaliła?(przecież zapowiadała sie naprawde świetnie). Niema szans by zrobił pan coś w stylu They-a? ?Jaką gre chciałby pan zrobić?(może być ogólnie np. RPG w klimatach sc-fi z walką a la z jade empire,demons souls czy nawet DMC) Pracujemy w 11 bitach nad nowymi grami. Jak przyjdzie czas, to je zapowiemy. Teraz nie mogę za dużo mówić. Szkoda mi They jak nie wiem co. To nie jest tak, że gra nie wypaliła, tylko nie było możliwości jej ukończenia. Prawa zostały w Metropolisie i tylko CD Projekt może decydować co z tym dalej zrobić. Osobiście nie wierzę, że kiedykolwiek zostaną wznowione prace nad nią.

bEKSOoLk

sroq: Czy istnieje szansa na remake Teenagenta na wzór tego, co zrobiono z pierwszymi odsłonami Monkey Island? Ja tego nie zrobię, bo nie mogę (prawa są w Metropolis) i nie chcę, bo robimy nowe ciekawe rzeczy. Nie wierzę też, że w CD Projekcie (właściciel Metropolis) ktokolwiek jest tym zainteresowany. Ale to tylko moje gdybanie. Można spytać CD Projekt.

wintersun: Czy z bardzo pozytywnymi ocenami Anomaly w parze poszła zadowalająca sprzedaż? Jak gra się przyjęła na Zachodzie? No i czy kolejna Wasza gra będzie mieć o wiele wyższy budżet od poprzedniej? Jestem zadowolony z bardzo ciepłego przyjęcia Anomaly przez graczy jak i rezultatów finansowych. Szczegóły można znaleźć w naszych raportach finansowych. Budżet gry jest dopasowany do tego, co chcemy zrobić. Czasami może być znacznie większy, czasami znacznie mniejszy. Ważne jest to, że skupiamy się na grach indie i grach na urządzenia mobilne. Nie planujemy na pewno robić gier kosztujących kilkadziesiąt dolarów czy setki złotych w sklepie.

pimpnino: Czy Anomaly Warzone Earth będzie na Androida? Czas pokaże :)

mimizu: Co Pan myśli o Bulletstormie? Poproszę o następne pytanie :)

fix_poland: Lubisz Banany? ??Jakie gry w ostatnich latach cie zachwyciły? Bananom mówię nie. Gier, które zachwyciły było dużo. Ciężko wymienić.

xboxer360: Czy gra THEY od Metropolis ma szansę jeszcze na ukazanie się ? ?Jeśli tak to czy w dzisiejszych czasach byłoby jeszcze na nią miejsce ? Czy raczej pojechaliby z nią jak z DNF ? Moim zdaniem nie ma szans, ale tak jak mówiłem wcześniej, pytanie do CD Projektu, nie do mnie.

easy_g: 1. Kto ma prawa do marki "Gorky" i innych tytułów z Metropolis? ? 2. Tower Offence było strzałem w dziesiątkę, co z kontynuacją Anomaly? ? 3. Jakie plany na przyszłość? 1. CD Projekt 2. Dzięki, nam temat też się podoba i coś w tym kierunku pewnie będziemy dalej działać. 3. Robimy kolejne gry. Dajcie nam trochę czasu na ich zapowiedzenie. Musimy się dobrze przygotować! :)

adicreed: 1. Czy lubi pan Małysza? ? 2. Czy będziecie wydawać świetne gry na Androida? 3. Czy wasze gry będą świetne? ? 4. Czy łatwiej jest tworzyć grę na urządzenia przenośne typu smarfon/tablet? 5. Lubi pan kaszankę z miodem i lukrową polewą? 1. Pewnie, zdolny gość. I szczery. 2. Tylko takie :) 3. No pewnie! 4. Nie ma znaczenia. 5. Daj spokój. Od kaszany się odcinam.

matixer: 1. Co Myślisz o deus ex human revolution ? 2. Lubisz dżem ? 1. Myślę, że może kiedyś ją odpalę. 2. Tak.

jumpin: Czy 11Bit Studios zamierza robić gry na Xbox 360/PS 3 ? Oczywiście!

mdw: 1. Jak (orientacyjnie) procentowo wygląda sprzedaż "Anomaly Warzone Earth" dla każdej z platform? Chodzi mi o coś w tym stylu (tylko z wartościami zbliżonymi do rzeczywistych, bo moje są przykładowe): ?- iPhone/iPod: 30%, ?- iPad: 25%, ?- Windows: 35%, ?- MacOSX: 10%. 2. Czy "11 Bit Studios" planuje być także wydawcą gier tworzonych przez innych developerów czy będzie realizować tylko własne projekty gier. Inaczej mówiąc - jest sens wysyłać do Was demo oryginalnej gry (głównie na smartfony i tablety) z prośbą o ocenę? Istnieje cień szansy na to, że "11 Bit Studios" byłoby w stanie pomóc w dokończeniu gry i potem zająć się wydaniem, promocją w kanałach dystrybucji cyfrowej? 3. Skąd się wziął tytuł "Anomaly Warzone Earth"? Raczej średnio wpada w oko/ucho. Trochę potrwało zanim go zapamiętałem (mam legalną wersję gry dla MacOSX). Adrian Chmielarz powiedział w wywiadzie jakiego udzielił w Polygadce, że tytuł jest bardzo niedobry (jednocześnie bardzo chwaląc samą grę). 4. Czy istnieje cień szansy na to żeby spadkobiercy Metropolis, wzorem np. ID Software, wypuścili kody źródłowe swoich starych gier? Mam na myśli na przykład takie produkcje jak: "Tajemnica Statuetki", "TeenAgent", "Książę i Tchórz", "Reflux", "Gorky 17", "Archangel". 1. Takie informacje musimy podawać jako spółka giełdowa w odpowiednich raportach, taki wymóg prawa giełdowego. 2. Oczywiście, szukamy zdolnych zespołów do współpracy. Proszę napisać do nas na info@11bitstudios.com 3. Wymyślił go nam znajomy. Rzeczywiście nie jest jakimś super tytułem, ale nazwa Anomaly bardzo ładnie rozpropagowała się w światku growym. Na Zachodzie prasa kojarzy „Jesteście z 11 bit studios? Aaa tak, to Anomaly!” 4. Nie dysponujemy kodem źródłowym, trzeba by zapytać aktualnych właścicieli Metropolisu.

bober9000: 1. Infernal i Gorky 0 były całkiem niezłymi tytułami którym poświęcono zdecydowanie mniej uwagi nisz na to zasługiwały (takie jest moje wrażenie). Czy jest szansa czy plany na przywrócenie tych marek do życia. 2. Anomaly Warzone Earth to nowatorski tytuł czy planujecie pojawienie się z nim na innych platformach. Android; PS3, Xbox? 1. Nie mamy praw do gier wydanych jako Metropolis. 2. Nie ogłaszamy na razie, ale powiem tak - silnik jest przystosowany do tworzenia na wszystkie z wymienionych platform.

ifene: Lubi pan szatynki, brunetki czy blondynki? Żona brunetka :)

todraf: Dlaczego zamiast wydać pełnoprawną drugą część Gorky 17 to próbowaliście zniszczyć markę jakimiś budżetowymi produkcjami, które wspólne z oryginałem miały tylko słowo w tytule? ?Jak sprzedało się się Anomaly? Na jaką platformę najlepiej? Pytanie o Gorky zakłada jakieś złowrogie działania, o których nie mam pojęcia. Po prostu robiliśmy gry. Co do sprzedaży - powtórzę, zobowiązani jesteśmy do tego w formie raportów giełdowych.

atreyou: W jakich ilosciach sprzedal sie Teenagent? I czy byly kiedykolwiek plany wydania sequela? Nie pamiętam zupełnie. Na pewno poszło bardzo dobrze, bo firma się rozkręcała. I zdaje się, że nie było pomysłów na sequel.

don_simon: 1. Czy jestescie zadowoleni ze sprzedazy Anomaly? ??Czy przyszle produkcje beda tez tylko na AjWaje i AjPady? ??Czy przygladacie sie XBLA i PSN pod katem wypuszczenia tam gier? ??Jak dlugo trwala produkcja Anomaly? ??Czy jest jakas ksiazka, czy film, ktory chcialbys przekuc na gre? 2. I jeszcze - czy odczuwasz nostalgie za starymi czasami i owczesnymi grami? Gdzie sie podzialy turowe strategie w stylu UFO, czy Master of Magic? Moze zrobicie gre w tym stylu? 1. Osobiście - bardzo jestem zadowolony. Planujemy robić gry na wiele platform. Jak długo trwało robienie Anomaly? Jakieś 10 miesięcy. Raczej nie planujemy przekuwać książek na gry. Wolimy robić własne projekty. 2. Gry indie właśnie są kuźnią pomysłów, mieszania gatunków lub odkurzania starych z nowymi pomysłami. Polecam śledzić co się dzieje w tym segmencie branży. Nostalgię odczuwam. Zwłaszcza za UFO.

michalmarek77: Gorky 17...czym inspirowaliście się przy tworzeniu tej fenomenalnej gry. Chodzi mi tak o samą historię jak i o specyficzny system walki. Czy zaskoczyła Was spora popularność tej gry w Niemczech i Rosji ? Dlaczego nie ma sequela i wersji na XBLA/PSN. Oj wydałbym spokojnie z 1200 M$ :) Sporo było w tym inwencji własnej, chęci wrzucania smaczków, nawet takich drobiazgów jak to, że gra działa się niby w Lubinie, czyli rodzimej okolicy. Popularność rzeczywiście była spora, dostaliśmy nagrodę od wydawcy dla najlepiej sprzedającej się ówcześnie gry w Rosji.

iboy: Z racji sentymentu do retrogrania mam kilka pytań dotyczących pierwszych produkcji na polskim rynku. 1. Tajemnica Statuetki - ile osób nad nią pracowało i jak długo ? jaki był ostateczny bilans kosztów do zysków? ?jakieś ciekawostki związane z produkcją czy wydarzenia o których nikomu Pan nigdy publicznie nie wspominał ? ? 2. Teenagent ? - jak długo go tworzyliście ? czy w trakcie produkcji usunięto bądź dodano jakieś nowe pomysły? dlaczego nie zatrudniliście profesjonalnych aktorów do dubbingu? czy w grze były jakieś "easter eggi" bądź palnowaliście coś takiego? ile na nim zarobiliście? jakie były powody wydania gry na CD ? ?czy kiedyś gry tworzyło się z większym entuzjazmem i satysfakcja ( oprócz finansowej) była większa ? 3. jak wyglądało pisanie scenariusza do Statuetki i Teenagenta? jak wyglądał sam proces produkcji gotowego produktu ( kopiowanie dyskietek, poligrafia - w domu ???? ) 4. Łatwiej pisało się na Amigę czy Peceta ??? ?pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów !!! 1. O rany, głównie pracowało nas trzech, za Chiny nie przypomnę sobie bilansu zysków. Ciekawostka? Zdjęcia były robione w zborze kalwińskim w Jędrzychowie. Byłem tam po latach i katakumby z grobowcami zapadły się ze starości. Szkoda, piękne miejsce było. 2. W czasie robienia Teenagenta jakieś lokacje wyleciały, jakieś pomysły doszły w czasie developmentu. Zawsze tak jest. Aktorów do dubbingu to akurat mieliśmy ekstra - Gulash, Martinez J Easter Eggi były - trzeba zagrać w grę i odnaleźć. Satysfakcję z pracy mam do dzisiaj, bo robienie gier fajne jest. Zupełnie nieprzystające do innych branż. Wariaci, zapaleńcy, wizjonerzy, wszyscy utalentowani. Ekstra branża. 3. Scenariusz to głównie Adriana robota była, w Teenagencie ja zrobiłem wszystkie animacje i postaci. Produkcji sporo było domowej - nagrywanie dyskietek, składanie pudełek, które drukowaliśmy bodajże pod Wrocławiem w jakiejś niewielkiej drukarni i wysyłanie ludziom, którzy zamówili grę. 4. Nie mam pojęcia, nie jestem programistą.

Dzięki za pozdrowienia! :)

Na pytania odpowiadał Grzegorz Miechowski.

Redakcja

Zobacz też:

327062607060949034
Udostępnij:
bEKSOoLX