Poradnik Kibica: StarCraft 2 - wszystko co chciałeś wiedzieć

Jeżeli Twoim znajomi oglądają mecze StarCrafta 2, a Ty nigdy nie wiedziałeś, jak zacząć, spokojna głowa, mamy dla Ciebie poradnik, który wprowadzi Cie w esportowy świat Terran, Zergów i Protossów.

marcindmjqtx

27.07.2011 | aktual.: 15.01.2016 15:44

Zasady są proste: dwóch graczy buduje bazy, produkuje w nich jednostki, które mają za zadanie zniszczyć wojsko i budynki przeciwnika. Wygrywa ten, który ostatni zostaje na polu bitwy. Schemat ten jest znany z wielu innych strategii czasu rzeczywistego, więc tylko z pozoru wygląda na skomplikowany.

Na początku meczu gracz wybiera jedną z trzech ras, którą poprowadzi do zwycięstwa. Każda z nich różni się od siebie pod względem jednostek i specjalnych umiejętności, jednakże jeśli chcemy otrzymać jak najbardziej ogólny obraz, dostajemy:

Zergów - ich jednostki są tanie i słabe, więc dowodzący nimi muszą zarządzać stosunkowo licznymi armiami. Budynki mogą być stawiane jedynie na fioletowej mazi (creepie), a w roli budynków zapewniających zaopatrzenie występują latający Overlords. Cała produkcja jednostek odbywa się w głównym budynku - wylęgarni. Blizzard zgapił ich z Obcych i Tyranidów.

Protossów - ich jednostki są najdroższe i najbardziej wytrzymałe, dlatego też jest ich zdecydowanie mniej na polu bitwy niż Zergów. Budynki mogą powstawać jedynie w polach zasilających generowanych przez Pylony, tam też można dokonywać masowych teleportacji jednostek produkowanych w Gatewayach. Blizzard zgapił ich z Predatorów i Eldarów

Terran - ich jednostki znajdują się gdzieś po środku skali jakości i ceny. Budynki można stawiać gdziekolwiek, część z nich można dodatkowo podnieść i kazać przelecieć w inne miejsce. To rasa najbliższa standardom wyznaczonym przez WarCraft 2, przez wielu uważana za najłatwiejszą do opanowania. Blizzard nie musiał ich zgapiać, zawsze tu byli.

Po czym poznać, że ktoś wygrywa? W StarCrafcie nie ma punktów jak w piłce nożnej czy siatkówce, dlatego bez oglądania meczu w całości trudno się zorientować, kto aktualnie wygrywa. W korzystnej sytuacji jest ten, kto: - ma więcej baz obsadzonych większą liczbą pracujących robotników - ma więcej zagospodarowanych punktów zaopatrzenia (maksimum to 200) - widzi większy fragment mapy - zniszczył przeciwnikowi więcej jednostek

Po czym poznać, że ktoś jest gorszym zawodnikiem? Oprócz odwrócenia punktów z poprzedniego akapitu, warto zwrócić uwagę na takie rzeczy jak tempo rozwoju. Jeżeli w szóstej minucie sterujący Terranami gracz stawia dopiero drugi budynek produkujący jednostki, to nie jest dobrze. Jeżeli regularnie nie przeprowadza zwiadu i nie wie co się dzieje w bazie jego przeciwnika - nie jest dobrze. Jeżeli posyła swoje jednostki do ataku "ot tak” - nie jest dobrze. Jeżeli ciągle brakuje mu punktów zaopatrzenia - nie jest dobrze.

Zależności StarCraft jest nieco jak Kamień-Nożyce-Papier, tyle, że z większą liczbą kolorów. Jednostka A jest świetna przeciwko jednostce B, która z kolei doskonale radzi sobie z C, znakomicie służącą do zwalczania D, która zjada E na śniadanie, która nic sobie nie robi z A i tak dalej. Na wyliczanie wszystkich tych zależności nie ma tutaj miejsca, ale nie martw się - podczas oglądania meczy z komentarzem, nie raz o nich usłyszysz i momentalnie nauczysz się je rozpoznawać.

StarCrafta można oglądać na wiele sposobów: ściągać pliki z powtórkami na dysk, dołączać do gier jako obserwator, można przejść się na turniej zorganizowany na miejscu, oglądać transmisje na żywo w internecie, a także powtórki z komentarzem na YouTube. Na potrzeby niniejszego poradnika zajmiemy się dwoma ostatnimi sposobami, są najbardziej przystępne.

Po polsku Streamy z meczami na żywo:

Kanały z komentarzami na YouTube

Po angielsku Kanały z komentarzami na YouTube:

W równo rok od premiery StarCrafta 2, na jego sportowym firmamencie zdążyło już zabłysnąć wiele gwiazd, jednakże większość z nich to gracze znani wcześniej m.in. z pierwszego StarCrafta lub WarCraft 3. Na które nazwiska i ksywki zwracać uwagę?

Jak każdy sport, także i StarCraft 2 posiada swój własny żargon. Biorąc pod uwagę angielskie korzenie gry, jej zetknięcie z językiem polskim skutkuje czasem potokiem bełkotu zrozumiałego jedynie dla najbardziej zorientowanych graczy.

Całego słownika przytoczyć nie sposób, dlatego poniżej przedstawiamy najbardziej podstawowe zwroty:

rush - pierwszy, szybki atak mający zakończyć grę w jak najkrótszym czasie

6pool - strategia Zerga polegająca na wybudowaniu Spawning Pool szóstym robotnikiem, dzięki czemu można przeprowadzić bardzo szybki rush pierwszymi Zerglingami

4gate - strategia Protossa polegająca na jak najszybszym wybudowaniu czterech Gateway'ów i zalaniu nieprzygotowanego przeciwnika falą Stalkerów, wspomaganych czasem przez Sentry

drop - czyli po prostu desant wykonywany ze statków transportowych na bazę przeciwnika

1-1-1 - strategia Terrana polegająca na szybkim wybudowaniu Barracks, Factory i Starportu, dzięki czemu gracz ma szerokie pole manewru. Niektórzy próbują lansować bardziej romantyczną nazwę Destiny Cloud Fist, niestety bez większych sukcesów.

exp - ekspansja - czyli każda kolejna baza, jaką wybuduje gracz natural - miejsce na ekspansję znajdujące się najbliżej startowej pozycji gracza

mikro - umiejętność zarządzania pojedynczymi jednostkami i ich umiejętnościami

makro - umiejętność zarządzania warstwą ekonomiczną i gospodarczą bazy

archon toilet - zagranie Protossów wykorzystujące Mothership i Archony. Niestety, Blizzard uznał je za zbyt potężne i usunął z gry. Nazwa nie oddaje spektakularności zagrywki.

push - atak, wyjście z bazy, napieranie na przeciwnika

wall in - zamykanie przeciwnikowi drogi do bazy przez stawianie budynków w wąskich przejściach

Oficjalna strona StarCrafta - podstawowe źródło najważniejszych informacji o grze

TeamLiquid - największa angielskojęzyczna społeczność graczy w SC

StarCraft Wiki - encyklopedia StarCrafta

StarCraft2.net.pl - jedna z najstarszych polskich stron poświęconych grze

Cybersport.pl - organizatorzy esportowych zawodów, także w StarCrafta

PolTeam - strona polskiej reprezentacji StarCrafta

Jeżeli uważasz, że jakiegoś linka zabrakło w poniższym tekście lub znasz inny ciekawy stream lub kanał, daj znać na konrad.hildebrand@polygamia.pl

Konrad Hildebrand

Źródło artykułu:Polygamia.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.