Polskie studio Reality Pump zbankrutowało
Ostatnie gry krakowskiej ekipy trudno zaliczyć do hitów, ale Reality Pump to kawał historii polskiego gamedevu.
Wspominanie Reality Pump przez pryzmat fatalnego Raven's Cry czy niewiele lepszego Iron Sky: Invasion jest łatwe, ale wyrabia mylny obraz studia, które na polskim rynku funkcjonowało - choć początkowo pod inną nazwą - od 1995 roku. Warto przypomnieć, że to w Krakowie powstała bardzo ciekawa strategiczna seria Earth, Polanie czy też niezłe, choć chyba zbyt ambitne w założeniach, Two Worlds 2.
Ekipa zaczynała jako wewnętrzny deweloper TopWare Interactive z Bielsko-Białej. W 2003 roku TopWare Interactive zostało zmuszone do zakończenia działalności w wyniku kontroli skarbowej. Marcin Kosman w książce "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych" pisze:
Jako że TopWare był spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, reakcja była szybka. Wszyscy pracownicy przeszli do nowej firmy nazwanej Reality Pump (wcześniej była to nazwa wewnętrznego zespołu), a od syndyka odkupiono dobytek, łącznie z komputerami i biurkami. Działalność w zasadzie nie została przerwana. Zresztą pół roku później spór ze skarbówką rozstrzygnięto na korzyść twórców. - Była już jednak nowa firma i nikt nie reanimował trupa - wspomina Mirosław Dymek. - Takie to były czasy.
Dzisiaj Onet poinformował, że studio zbankrutowało i nie stworzy więcej gier. W najbliższym czasie na stronach serwisu ma się pojawić wywiad z byłymi pracownikami Reality Pump, który rzuci światło na ostatnie miesiące studia. Gdy w okolicach premiery Raven's Cry kontaktowaliśmy się z deweloperami, usłyszeliśmy, że prace na konsolowymi wersjami gry - po raz kolejny opóźnionymi, gdy na komputerach można już było grać - trwają zgodnie z planem, a decyzja o wyznaczeniu daty premiery zależy od niemieckiego TopWare - wydawcy. Prace nad innym projektem - Sacrilegium skasowano jeszcze w zeszłym roku.
Onet informuje, że część pracowników zwolnionych z Reality Pump przejął krakowski Bloober Team. Studio, które wypuściło ostatnio imprezową grę Brawl.
[źródło: Onet]
Maciej Kowalik