Polski rynek gier to już wielomiliardowy interes
Ukazał się najnowszy raport nt. stanu polskiej branży gier wideo. Pokazuje, jak bardzo dochodowym biznesem stało się to medium.
Autorem raportu są organizatorzy Game Industry Conference, a w jego opracowaniu pomagało również Ministerstwo Rozwoju, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najważniejszą informacją jest to, że dochody ze sprzedaży polskich gier wideo w 2019 roku przekroczyły 2 miliardy złotych (479 milionów euro), co jest aż 32-procentowym skokiem w porównaniu do 2018 r.
Nikogo nie powinno zdziwić, że w zglobalizowanej branży gier wideo aż 96 procent dochodów pochodziło ze sprzedaży zagranicznej, z czego największe wzięcie mają one w Stanach Zjednoczonych (praktycznie połowa dochodów).
Duża część rynkowych udziałów w sprzedaży przypadła CD Projekt RED, który sprzedał aż 6 milionów egzemplarzy Wiedźmina 3. Poimo, że tytuł zadebiutował w 2015, nadal cieszy się ogromnym wzięciem, a według szacunków analityków, na które powołuje się raport, nadchodzący Cyberpunk 2077 ma rozejść się w 37 mln egzemplarzy.
Tak, jak pisał Marcin Kosman w swojej książce, Polska to "nie tylko Wiedźmin" i raport wyszczególnia również inne święcące tryumfy rodzime studia, w tym Techland, 11 Bit Studios, a także twórców tytułów mobilnych, Huuuge Games i Ten Square Games.
Scena deweloperska w Polsce nadal kwitnie i mimo, że pomiędzy 2017 a 2020 upadło 120 studiów, powstało w tym samym czasie 160 nowych.
Według firmy Newzoo, na którą powołuje się raport, Polska jest obecnie dwudziestym największym rynkiem gier wideo na świecie, a w gry wideo (w szerokim tego słowa ujęciu) gra 16 milionów Polaków.
Jeśli chodzi o preferencje Polaków, jesteśmy krajem z silnym wskazaniem na PC. Raport wskazuje, że nasz kraj to siódmy największy rynek Steam i Epic Games Store.
Raport (pełna treść tutaj) jest fascynującą lekturą na temat stanu polskiej branży gier, jak również tego, jak dochodową i prężnie rozwijającą dziedziną biznesu są gry wideo.