Polscy twórcy gier od A do Z: Stravaganza
Poznajcie Pawła, który samodzielnie tworzy i wydaje gry na AppStorze.
06.11.2013 | aktual.: 12.12.2016 16:22
1. Nazwa firmy. Skąd się wzięła? Jeśli nie masz firmy - jak się nazywasz, skąd się wziąłeś? Paweł Stochliński (stravaganza.pl) - pojawiłem się, bo dałem sobie siana ze wszystkimi amatorskimi produkcjami, w których tytule ambitni designerzy wpisywali MMO, kupiłem iPhone'a, napisałem nowy, własny silnik i kręcę swoje małe jednoosobowe domowo-officowe studio.
Co do nazwy, zmieniałem ją sto tysięcy razy ;). Sama STRAVAGANZA wzięła się od EXTRA-vaganzy, której to domena była już zajęta ;). Nie ma w tym żadnego głębszego przekazu.
2. Rok założenia. Jeśli nie masz firmy - od kiedy robisz gry? Odkąd pamiętam robię gry, kilka przerw na jakieś appsy/tools ale Gamer-Inside.
Moją pierwszą grą była tekstówka w Visual Basicu (wczesna podstawówka).
3. Gdzie Cię znaleźć? Kraków, http://stravaganza.pl/, twitter: #codemasterpl
4. Na jakie platformy robisz gry? iOS
5. Gry już wydane.
Gry wydane przez Stravaganzę
Najnowsza gra - Cubism, 8-bitowy, chiptune'owy klon Sokobana z totalnie minimalistycznym approachem. Giera robiona kompletnie z doskoku, w wolnych chwilach - urodziła mi się córa, ostatnio wolnego czasu nie mam za wiele.
6. Gry w produkcji. [Gdy Paweł odsyłał nam ankietę, to wydany niedawno Cubism był jeszcze w produkcji. Podejrzewamy, że teraz zajmuje się więc już czymś innym - dop. red.]
7. Liczba zatrudnionych - zaznacz, jeśli pracujesz w stu procentach sam. A może niektóre zadania zlecasz innym? Od roku tworzę samemu, czasem dorywczo, jak jest budżet, zlecam pracę komuś od GFX/SFX/MSX.
8. Dlaczego robisz gry? Jak to się zaczęło? Kompletny przypadek, ktoś w rodzinie zainstalował na PC Visual Basica. Byłem jeszcze w podstawówie i zacząłem jechać z tematem.
Wcześniej był to QBASIC pod DOS-em, tam analiza Snake'a i Gorilli i próba własnych sił... Super czasy. ;)
Wszystko to złożyło się na to, że od dobrych nastu lat ciągle robię giery ;). Poza grami programuję jeszcze inne rzeczy, ale to do gier/silników wracam w wolnych chwilach. Kręci mnie ta technologia, realtime render, to że tworzysz swój mniejszy/większy świat i sprzedajesz jego wizję znajomym/publikujesz online + efekt końcowy, czyli wizualizacje.
Dziś przy takich kanałach dystrybucji jak AppStore robienie gier to czysta przyjemność i chyba wymarzone zajęcie dla kogoś takiego jak ja.
9. Jaką grę zrobiłbyś za 100 milionów dolarów? Klasycznie - odrestaurowałbym niedokończonego Szczerbca/Szlachcica ;).
Tytuły popadały, bo ekipa była wyjątkowo nieudana. ;)
10. Najczęściej konsumowany posiłek w biurze to... Lece w trybie fit, więc u mnie będą to jogurty.
11. Największy autorytet świata gier. Mistrz świata i okolic, Carmack, ale tez Marcus Rating (UOX), który wskazał mi na pewnym etapie kompletnie nowy kierunek w gamedevie.
12. Najlepsza gra innego polskiego studia/twórcy. Umówmy się, że Wiedźmin roxi totalnie ;).
13. Przyszłość, rok 2016. Co robisz jako twórca gier? Małe, własne studio? A może mały team z budżetem i mobilnym RPG-iem? Tak czy siak, nadal z pozycji deva, tyle że z większym budżetem. =)
14. Czy wydra wygra? Na bank ! :)
A na koniec jeszcze foton:
Pozdrawiam serdecznie :). Jak coś to, piszcie śmiało!
-
Wszystkie studia, które już zaprezentowały się w naszym cyklu można znaleźć w tym miejscu.
Tworzysz gry? Jeszcze nie dostałeś od nas ankiety do wypełnienia? A może dostałeś, ale jej nam nie odesłałeś? We wszystkich wypadkach - na co jeszcze czekasz, pisz do nas na kontakt@polygamia.pl. W tym cyklu jest miejsce także dla Ciebie!