Polscy twórcy gier od A do Z: Rezoner
Bardzo cieszymy się, że do naszego cyklu wreszcie trafił Rezoner - znany i poważany twórca gier niezależnych.
1. Nazwa firmy. Skąd się wzięła? Jeśli nie masz firmy - jak się nazywasz, skąd się wziąłeś? Rezoner. Znalazłem w słowniku wyrazów obcych.
2. Rok założenia. Jeśli nie masz firmy - od kiedy robisz gry? Hobbystycznie od podstawówki. Komercyjnie od trzech lat.
3. Gdzie Cię znaleźć? W internetach.
Punkt zaczepienia - http://rezoner.net Muzyka (do gier i nie tylko) - http://soundcloud.com/rezoner Twitter - https://twitter.com/rezoner
4. Na jakie platformy robisz gry? Na wszystkie, na które można portować aplikacje HTML5 do natywnych, np. PC, Android, iOS, Tizen, FFOS, OUYA. Ale moim naturalnym środowiskiem jest po prostu przeglądarka internetowa. Marzę o tym, żeby nie pchać na siłę gier na platformy, do których nie należą - zawsze wiąże się to z jakimś stopniem ich upośledzenia.
5. Gry już wydane. QbQbQb
Potato Lagoon
Anitroubles
6. Gry w produkcji. Chciałbym do końca roku skończyć wszystkie małe projekty, żeby ruszyć z czymś większego kalibru. [Rezoner odpowiedzi na naszą ankietę wysłał jeszcze w 2013 r. - dop. red.]
7. Liczba zatrudnionych - zaznacz, jeśli pracujesz w stu procentach sam. A może niektóre zadania zlecasz innym? Mutterseelenallein.
8. Dlaczego robisz gry? Jak to się zaczęło? Mam styczność z komputerem od trzeciego roku życia (ZX). Kiedy ojciec nie pozwalał nam grać, wymyślałem substytuty gier komputerowych z dostępnych w domu komponentów. Przygotowywałem różnorakie tabelki w zeszytach, wymyślałem bronie, budynki itd. To samo robiłem na lekcjach, byłem kiepskim uczniem. Lego, które kolekcjonował mój brat, otworzyło przed nami całe spektrum możliwości, jeśli idzie o świat game-designu. Przerabiałem też planszówki, bo wydawały mi się proste i nudne - naszą ulubioną grą był Eurobiznes w kosmosie połączony z grą przygodową "Kosmiczne misje" z "Kaczora Donalda". Plansza posiadała swobodę ruchu i o wiele więcej pól niż Monopoly. Nie znoszę Chińczyka i innych gier, w których większość rozgrywki zależy od przypadku. Moje pierwsze gry były to przygodówki w BASIC-u oparte o setki linijek "if then" - pisałem je w zeszycie na lekcji języka polskiego, a później przepisywałem w domu na komputer.
Rezoner i pies, photo (c) Justyna Świerczek
9. Jaką grę zrobiłbyś za 100 milionów dolarów? Niejedną. Marzą mi się artystyczne wizje jak u Amanita Design, ale też kosmiczne handlówki z otwartym światem. Na pewno odświeżyłbym kilka niszowych tytułów, które bardzo mnie rozwinęły. Deuteros, Millenia: Altered Destinies, Storm Master, Transarctica... Całe szczęście Braben zdjął ze mnie Frontiera.
10. Najczęściej konsumowany posiłek w biurze to... Parówki i banany.
11. Największy autorytet świata gier. Silmarils, Logic Factory, Sensible Software, Blue Byte, Bitmap Brothers, Psygnosis.
12. Najlepsza gra innego polskiego studia/twórcy. Street Rod.
13. Przyszłość, rok 2016. Co robisz jako twórca gier? Biorę udział w Ludum Dare.
14. Czy wydra wygra? Raczej nie. Program nie jest emitowany od 2007 roku.
-
Wszystkie studia, które już zaprezentowały się w naszym cyklu można znaleźć w tym miejscu.