Polscy twórcy gier od A do Z: Qam

Czy dziennikarz może stać się twórcą gier? Czemu nie - może przynajmniej spróbować.

Polscy twórcy gier od A do Z: Qam
marcindmjqtx
SKOMENTUJ

1. Nazwa firmy. Skąd się wzięła? Jeśli nie masz firmy - jak się nazywasz, skąd się wziąłeś? Kamil .qam Przybysz - nick rodził się długo i w bólach, wiec szkoda o tym opowiadać. Kiedyś kilka osób znało mnie z programu Super Chranie. W międzyczasie pisywałem do paru serwisów technologicznych i to mi zostało do dziś.

2. Rok założenia. Jeśli nie masz firmy - od kiedy robisz gry? Jeśliby liczyć ołówek i papier, to od zawsze. Potem przyszedł czas kilku studenckich chałtur w stylu węża lub innych projektów, które nie wypaliły. Na serio, to znaczy, z konkretnymi efektami, zacząłem od połowy 2012 roku.

3. Gdzie Cię znaleźć? Mówiąc enigmatycznie - w okolicach Warszawy. W Internecie funkcjonuję na fanpage'u Chrania oraz osobistym Twitterze (@qamillo). Jest też oficjalna strona mojego projektu, którą znajdziecie pod adresem TheGame.Qam.Pl. Ostrzegam jednak, że póki co jest trochę przeterminowana.

4. Na jakie platformy robisz gry? Windows oraz Mac. Z tą drugą mam szczególny problem, bo sprzedałem swojego Apple'a. Mam nadzieję, że do premiery uda mi się jakoś temu zaradzić. W przyszłości mogą być też platformy mobilne.

5. Gry już wydane. Prototyp The Game: Video Game - enhanced HD edition. Przyznam nieskromnie, że ta wersja gry zebrała rewelacyjne oceny. Szczególnie chwalono długą rozgrywkę - nie można jej przejść, ponieważ nie zaimplementowałem żadnych fabularnych mechanizmów rozgrywki.

The Game: Video Game - enhanced HD edition

6. Gry w produkcji. Demo The Game: Video Game. Szczęśliwe rozwiązanie trwa już kilka miesięcy, folguję złotej zasadzie "when it's done". Jak już do porodu dojdzie, to mam nadzieję, że będzie to piękna, mała przygodówka opowiadająca o innych grach.

7. Liczba zatrudnionych - zaznacz, jeśli pracujesz w stu procentach sam. A może niektóre zadania zlecasz innym? W zasadzie dłubię sobie sam. Byłbym jednak skończonym bucem, gdybym nie wspomniał o muzyku - Kamilu Wolterze. Koniecznie sprawdźcie to nazwisko. Muszę także podziękować wielu miłym osobom, które zwróciły się do mnie z chęcią pomocy. Mam wszystko zapisane, odezwę się w najmniej oczekiwanym momencie!

8. Dlaczego robisz gry? Jak to się zaczęło? Znudziło mi się pisanie o grach. Tutaj przynajmniej trzeba coś umieć. Mówiąc poważniej - to była moja fascynacja od wczesnego dzieciństwa, gdy sam zasmakowałem zabawy na 8-bitowych konsolach. Teraz próbuję zrealizować to marzenie.

9. Jaką grę zrobiłbyś za 100 milionów dolarów? Temat rzeka. Mam w głowie koncepcję w stylu Dust 514 + EVE - takie swoiste połączenie FPS-a ze strategią. Nie będę się jednak rozpisywał, bo konkurencja nie śpi (to jest kłamstwo) i może podebrać mi pomysł wart grube miliony (to też). Poza tym, po co aż 100 baniek? Wolałbym połowę zdefraudować, reszta by wystarczyła na produkcję.

10. Najczęściej konsumowany posiłek w biurze to... Wraz z moją narzeczoną jesteśmy wielkimi miłośnikami dobrego jedzenia. Zarówno tego spożywanego w lokalach jak i w domu. Trudno więc wybrać coś najczęściej występującego - pełno u nas łakoci. Za to mogę potwierdzić, że zazwyczaj pijemy piwo.

11. Największy autorytet świata gier. Peter Molyneux oraz Tim Shafer. Dwóch facetów z wizją - giganci elektronicznej rozgrywki. Jeden specjalizuje się w graniu, drugi opowiadaniu. Szczególnie denerwują mnie dziennikarskie przytyki skierowane do "Piotrusia Pana". Przecież ten gość potrafi mówić o grach ciekawiej niż lwia część recenzentów.

12. Najlepsza gra innego polskiego studia/twórcy. Trudny wybór. Ciągle nie wiem, czy lepiej bawiłem się przy Nina: Kronika Agenta, czy też przy Rutkowski is Back. Ogólnie rzecz biorąc, nasza historia pełna jest perełek w stylu Targeta, Snajpera lub rewelacyjnej serii Racer (Maluch, Poldek...).

13. Przyszłość, rok 2016. Co robisz jako twórca gier? Wraz z żoną wylegujemy się na leżakach i sączymy zimne, dobrze nachmielone piwo. Okoliczne drzewa rzucają malownicze cienie na karoserię naszej alfy 4C. Jako twórca gier nie robię nic. Potem budzę się i okazuje się, że... dalej nie robię nic.

14. Czy wydra wygra? Jest taka wydra, która nazywa się Eddie i ma problem ze stawami. W ramach rehabilitacji gra w kosza - mam nadzieję, że wygra. Tak w ogóle, to chyba nie zrozumiałem jakiegoś wewnętrznego żartu i musiałem to wygooglować.

-

Wszystkie studia, które już zaprezentowały się w naszym cyklu można znaleźć w tym miejscu.

Tworzysz gry? Jeszcze nie dostałeś od nas ankiety do wypełnienia? A może dostałeś, ale jej nam nie odesłałeś? We wszystkich wypadkach - na co jeszcze czekasz, pisz do nas na kontakt@polygamia.pl. W tym cyklu jest miejsce także dla Ciebie!

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne