"Podręcznik niezależnego twórcy gier" trafił już do sprzedaży – a co jeszcze warto przeczytać?

Równo tydzień temu w księgarniach pojawił się podręcznik skierowany do osób, które chcą zacząć tworzyć gry. Podpytaliśmy kilku polskich deweloperów, po co jeszcze warto sięgnąć planując pracę w branży.

"Podręcznik niezależnego twórcy gier" trafił już do sprzedaży – a co jeszcze warto przeczytać?
Paweł Olszewski
1

"Indie games. Podręcznik niezależnego twórcy gier" autorstwa Richarda Hilla-Whittala to poradnik tłumaczący podstawy tworzenia gier. Przekrojowa publikacja pokazująca proces tworzenia od wielu stron, od ich finansowania, poprzez produkcję, marketing, po wydanie w różnych kanałach dystrybucji. Dla siedzących w branży (nawet indie) ludzi nie będzie to nic nowego, naprawdę początkujący w temacie mogą tu jednak znaleźć trochę ciekawych informacji.

Obraz

Pojawia się więc pytanie, po co jeszcze warto sięgnąć oprócz "Indie games. Podręcznika niezależnego twórcy gier"? Co jest może nie „biblią gamedevu”, ale wartościową pozycją, którą też wypada znać? Zwłaszcza jak ma się już jakąś elementarną wiedzę. Zadaliśmy to pytanie kilku znajomym twórcom gier.

Kacper Szymczak z CreativeForge Games (między innymi Hard West) z miejsca poleca "The Art of Game Design", której autorem jest Jesse Schell:

Tę samą pozycję poleca Marcin Makaj z The Moonwalls (Bohemian Killing):

Łukasz Malik, jeszcze do niedawna związany z growym dzienniakrstwem na Gry-Online, a dziś w gamedevie w Home Net Games, wskazuje na... Tak, znów, między innymi, na "The Art of Game Design".

Malik wspomniał o rzeczy, która właściwie cały czas przewijała się w moich rozmowach z deweloperami, wcześniejsi rozmówcy też zwracali na to uwagę - najlepiej czytać te książki w oryginalnych wydaniach. Dobitnie mówi też o tym Michał Staniszewski z firmy Plastic (Bound):

Piotr Iwanicki z Superhot Team (Superhot) ma bardzo zbliżoną opinię do Staniszewskiego. Poleca też „po prostu robić gry i się nie spinać za bardzo".

Obraz

Książkę o której mówi Iwanicki można znaleźć online tutaj.

Polska, "łódzka szkoła tworzenia gier", jeżeli możemy ją tak nazwać, stawia na twórcze eksperymentowanie i nie trzymanie się książek? Jest to pewien wspólny mianownik obu deweloperów, którzy za swoje produkcje zgarnęli wszak pełno nagród. Od Paszportów Polityki po branżowe statuetki na Digital Dragons.

A co, jeżeli chcemy jednak mimo wszystko poczytać trochę usystematyzowanej teorii? Błażej Żywiczyński z 11bit (Frostpunk) zwraca uwagę na "Team Leadership in the Game Industry" Setha Spauldinga. Jego zdaniem to "fajna produkcyjnie książka, o rozwoju organizacji, od małej przez średnią, do dużej. Raczej dla indyków zatrudniających więcej niż 20 osób i mających producentów i leadow".

Premiera "Indie games. Podręcznika niezależnego twórcy gier" otwiera fajny temat do dyskusji. Ciekawe też, czy jest to początek większej serii Merlin Publishing, na przykład na wzór wydawnictwa Helion, czy raczej jednorazowe badanie rynku. Jeżeli nie, to mamy już kilka podpowiedzi, co mogłoby się u nas ukazać w następnej kolejności.

Paweł Olszewski

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne