Doom ma 25 lat

Gra, która rozpoczęła pewną epokę.

Doom ma 25 lat

Dokładnie o północy 10 grudnia 1993 roku pracownicy id Software, po spędzeniu ostatnich 30 godzin na finalizowaniu prac nad grą, rozpoczęli wgrywanie pierwszego epizodu Dooma na serwer FTP Uniwersytetu Wisconsin–Parkside. Udostępnienie fragmentu gry za darmo, w nadziei, że gracze kupią dalszą część bezpośrednio od id Software, było pomysłem CEO i jednocześnie jedynego pracownika firmy, zajmującego się kwestiami biznesowymi - Jaya Wilbura.

Jednocześnie Wilbur nie chciał wydawać zbyt wiele na reklamy w pismach o grach, licząc na to, że za promocję  wystarczy rozpowszechnianie części gry za darmo w Internecie i przez sprzedawców (którym id Software udostępniło tę wersję za darmo, mówiąc, że mogą ją sprzedawać za ile chcą - lub również rozdawać bez opłat).

Obraz

Wspomniany wyżej serwer FTP Uniwersytetu Wisconsin–Parkside, który wybrano spodziewając się dużego ruchu, padł po tym, jak Dooma próbowało ściągnąć jednocześnie 10 tysięcy osób. W ciągu pierwszego roku sprzedaży, gra rozeszła się w ponad dwustu tysiącach egzemplarzy. Developer zarabiał na grze 100 tysięcy dolarów dziennie.

Pod koniec 1995 roku szacowano, że Doom zainstalowany jest na większej liczbie komputerów niż Windows 95 - agresywnie reklamowany nowy system Microsoftu, który miał premierę w sierpniu tego roku.

Za wszystkimi imponującymi wynikami finansowymi poszło coś jeszcze - niedający się przecenić wpływ kulturowy. Echa sukcesu Dooma słychać przecież do dziś. To ta gra samodzielnie uczyniła z FPS-ów (na początku nazywanych jeszcze "doomopodobnymi" albo "klonami Dooma") najpopularniejszym gatunkiem na PC. Na przebicie się do gracza konsolowego trzeba było jeszcze trochę poczekać - do wydanego w 2001 roku Halo - ale i tej gry przecież by nie było, gdyby wcześniej ścieżki nie wyrąbał Doom.

Obraz

Dorastając w latach 90. nie dało się nie słyszeć o Doomie, nie grać w Dooma, nie mieć o Doomie jakiegoś zdania. To gra, o której chodziły legendy i która wzbudzała podziw. Nawet u tych, którzy - tak jak ja - byli w tamtych czasach zatwardziałymi "amigowcami", sprzeciwiającymi się wszystkiemu, co pecetowe. Pecetami gardzącymi.

Przez całe lata od wydania pierwszego Dooma krążyły w amigowym środowisku legendy o tym, jak to komuś udało się stworzyć "Dooma na Amigę". Było tych gier kilka, zatwardziali amigowcy uważali, że "nie widać różnicy", ale nawet oni w głębi serc znali prawdę.

Było widać różnicę. Kolosalną. Doom był, jest i będzie tylko jeden. To gra, której nie udało się podrobić na Amidze, nie udało się też tak naprawdę podrobić na pececie. Do dziś niedościgniony wzór FPS-owego designu i zaskakująco grywalna "strzelanka".

Obraz

A chociaż mnie ostatecznie do przeproszenia się z pecetem przekonała inna gra (Command & Conquer), to Doom był pierwszym, wyraźnym sygnałem tego, gdzie leży przyszłość. W którą stronę powinienem patrzeć.

Dominik Gąska

Źródło artykułu:Polygamia.pl

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (12)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.