Pierwsze wrażenia: Tom Clancy`s H.A.W.X.

Pierwsze pytanie, które nasuwa się na usta i jest po prostu nieuniknione przy nowej produkcji Ubisoft Romania to: czy H.A.W.X. (High Altitude Warfare eXperimental) jest lepsze od Ace Combat 6? Po zagraniu w wersję "preview" nie potrafimy jednoznacznie odpowiedzieć na nie. Nalezy pamiętać, że gra od Namco to zamknięty i gotowy produkt, produkcja Ubisoftu jeszcze się zmieni i w związku z tym zakładamy, że niektóre jej wady zostaną do premiery usunięte. Jak więc sprawdził się H.A.W.X.?

Pierwsze wrażenia: Tom Clancy`s H.A.W.X.
marcindmjqtx
SKOMENTUJ

Po przejściu 7 misji dostarczonych nam na płytce już wiemy, że fajniej lata się w grze Ubisoftu. Jest ona po prostu lepiej pod tym względem zaprojektowana. Na szczególną uwagę zasługuje system naprowadzania nas na cel i wykonywania uników (E.R.S.), dzięki któremu nawet nie mający zielonego pojęcia o sztuce walki powietrznej gracz, wykona efektowny manewr, przelatując przez wyrysowane przez komputer pokładowy trójkąty. To rozwiązanie się sprawdza i dzięki niemu walka wygląda jeszcze bardziej efektownie. Pojawiający się w kluczowych sytuacjach poprawny tor lotu umożliwia ucieczkę przed nadlatującą rakietą czy też zmianę lotu w taki sposób, aby wisieć na ogonie przeciwnika. Ale to nie wszystko. No bo wyobraźcie sobie przelot nad autostradą po to, by wlecieć do środka Chicago i zniszczyć ukryty pomiędzy budynkami czołg. Tak, E.R.S. zaplanuje odpowiednio sekwencję lotu, która umożliwi pionowy atak w dół bez uszkodzenia pobliskich budowli.

No właśnie - warto również zwrócić uwagę na podłoże. O ile w Ace Combat obowiązywała zasada, że im dalej od niego, tym lepiej, w H.A.W.X tego problemu nie ma. Ziemia wygląda dużo lepiej i bardziej realistycznie, a do tego, jak wspomniałem wyżej, dzięki E.R.S. możemy robić naprawdę widowiskowe ewolucje. Odnieśliśmy również wrażenie, że latanie z H.A.W.X. jest bardziej precyzyjne. Pad po prostu sprawdza się lepiej.

Z kolei zupełną tajemnicą pozostał sens robienia dwóch modeli lotu - z asystą i bez. Już tłumaczę. W pierwszym z nich nigdy nie wpadniemy w korkociąg, będziemy mogli mieć wszystkie dobrodziejstwa techniki i generalnie lata się fajniej, ale też mniej dynamicznie (E.R.S. można porównać do różnego rodzaju "wspomagaczy", które tak często pojawiają się w grach wyścigowych). Tryb bez asysty to zmiana widoku na bardziej odległy, w którym widzimy nasz samolot jakby okiem innego pilota. Maszyna staje się bardziej zwrotna, ale też bardziej narażona na wszelakie lotnicze wypadki. W założeniach prawdopodobnie będziemy często się między tymi trybami przełączać. Asysta będzie nam potrzebna przy atakowaniu celów, namierzaniu wroga, z kolei jej brak wykorzystywać będziemy do unikania rakiet i uciekania nim. No ale to tylko przypuszczenia, świetnie nam szło bez przełączania.

Jedną z rzeczy, w której AC6 okazuje się jak na razie być lepsze, to misje. Są one w grze Namco bardziej rozbudowane, zróżnicowane i ciekawsze. Owszem, w H.A.W.X również w trakcie lotu czekają nas rozmaite niespodzianki, ale na znacznie mniejszą skalę.  A skoro i o nich, to nie sposób powiedzieć o fabule. Jak pewnie pamiętacie, w AC6 mamy sporo idiotyzmów przedstawionych w formie ładnych filmików, które pokazywane nam są pomiędzy poszczególnymi misjami. Jak na razie nic takiego w grze Ubisoftu nie występuje. Sytuacja polityczna i wydarzenia (akcja gry osadzona została w niedalekiej przyszłości) prezentowane nam są nam podczas odpraw przed misją i niestety, nie budzą w nas żadnych emocji. To samo tyczy się rozmów, jakie słyszymy podczas lotu - również mało na nas wpływają i można chyba powiedzieć, że są nieco za długie.

Graficznie gry są na zbliżonym poziomie. To znaczy - w AC6 bardziej podobała nam się kolorystyka (bogatsza, produkt Ubisoft ma momentami wręcz jakby wyblakłe kolory), z kolei w H.A.W.X. podłoże. Gdyby kazano mi jednak wybierać pomiędzy tymi dwoma tytułami, to wybrałbym ten od Namco. Dodatkowo jest w nim więcej dymu, latających rakiet i generalnie można odnieść wrażenie, że na ekranie dzieję się nieco więcej. Oprawa muzyczna nie zwróciła naszej uwagi, czyli jest poprawnie i ścieżka dźwiękowa nie irytuje.

Bardzo dużym plusem H.A.W.X. jest możliwość zagrania wraz z 3 znajomymi całej kampanii w trybie online. Dodatkowo, w trakcie gry zbieramy punkty doświadczenia, które zwiększają nasz poziom. Jeszcze nie wiemy co od niego zależy, ale obstawiamy, że będziemy mogli kupić rozmaite perki do samolotów.

Podsumowując - idealnym rozwiązaniem, po dłuższych rozmowach i testach, jakie przeprowadziliśmy z Kennerem, byłoby wsadzenie do AC6 sterowania i trybu kooperacji z H.A.W.X. Póki co, starszy tytuł Namco prezentuje się nieco lepiej, ale nie należy zapominać, jak pisaliśmy na początku, że bawiliśmy się wczesną wersją gry Ubisoftu i na pewno w momencie premiery wyglądać będzie ona lepiej niż teraz. Nie można też powiedzieć, że fabularnie tytuł nas rozczarował, bo od dawna po grach z marki Clancy za wiele w tym temacie nie można się spodziewać. Mamy też nadzieję, że podniesiony zostanie poziom trudności, bo jak na razie nawet grając na "Hard" trudno nie było. Co do sterowania głosowego - na chwilę obecną nie działała (albo i działała jak chce).

Wydaje mi się, że H.A.W.X. ma spore szanse być fajną grą, choć nie zapowiada się, żeby był znacząco lepszy od AC6. Na pewno jednak w tej serii drzemie potencjał, a pomysł na połączenie tej gry z innymi z serii Clancy i stworzenie w miarę kompletnego odwzorowania bitw przyszłości jest dla mnie bardzo ciekawy i mu kibicuję.

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne