Pamiętacie "wycięknięty" scenariusz Mass Effect 3? Sprawdzamy, jak się ma do finalnej wersji gry

Pamiętacie "wycięknięty" scenariusz Mass Effect 3? Sprawdzamy, jak się ma do finalnej wersji gry

Pamiętacie "wycięknięty" scenariusz Mass Effect 3? Sprawdzamy, jak się ma do finalnej wersji gry
marcindmjqtx
24.07.2012 18:11, aktualizacja: 15.01.2016 15:42

Na kilka miesięcy przed premierą, do sieci trafił scenariusz Mass Effect 3. Przypomniałem sobie o nim co prawda dopiero teraz, ale każda okazja jest dobra, aby porównać go z tym, co dostaliśmy w finałowej wersji gry.

Uwaga pierwsza: z oczywistych względów w poniższym tekście będą znajdowały się szczegóły fabuły Mass Effect 3 i w jakimś stopniu, także poprzednich części

Uwaga druga: autentyczność samego dokumentu potwierdziło BioWare jeszcze w 2011 roku. O sprawie pisaliśmy w listopadzie, blisko pół roku przed premierą gry.

Uwaga trzecia: wtedy twórcy zaznaczali, że była to robocza wersja scenariusza. I rzeczywiście. Właściwie bez zagrania w ME3 trudno cokolwiek z tego zrozumieć. To jest nie tyle "scenariusz" co pewien szkic scen, na dodatek wymieszanych ze sobą. Jeden wątek jest urywany, aby pojawił się tam opis drugiej misji, a potem nagle wracamy do scen z innej i tak w kółko.

Uwaga czwarta: to nie jest cała "fabuła". Szczegóły urywają się mniej więcej w okolicach misji na planecie Asari. Nie ma tutaj niestety ani słowa o roboczych wariantach zakończenia gry.

Tak czy inaczej, jest to interesująca lektura pokazująca, jak wiele się zmieniło (i nie zmieniło) w fabule Mass Effect 3 podczas prac nad grą. Na potrzeby niniejszego tekstu pozwoliłem sobie wybrać kilka najciekawszych przypadków, które wydały mi się najjaskrawszym przykładem różnic pomiędzy robocza wersją gry, a finalną.

-----

Oskarżony Shepard W roboczej wersji scenariusza (RWS), gra zaczyna się od wojskowego procesu Sheparda, który zostaje szczęśliwy przerwany przez inwazję obcych. W finalnej wersji gry (FWG) jest już dawno po procesie, kiedy komandor przekonuje dowództwo, że Żniwiarze są zagrożeniem, a ci akuratnie pojawiają się za oknami, aby potwierdzić jego racje.

-----

Przerwany wątek Javika W (RWS) proteański towarzysz Sheparda miał znacznie większą rolę do odegrania. Był potrzebny w misji na planecie Thessia w świątyni Asari. To właśnie on miał "ściągać dane" z artefaktu. Finalnie, zamiast niego pojawia się hologram, a sam Proteanin, o imieniu Javik, staje się postacią dodatkową, za którą trzeba oddzielnie zapłacić. A przez to, nie jest wymagany do skończenia gry.

-----

Zdrada na Thessi! W RWS podczas spotkania z Kai Lengiem na Thessi pojawiała się Ashley/Kaiden, którzy stali po stronie Cerberusa. Zadaniem Sheparda jest przekonanie dawnych towarzyszy, że jednak jest spoko, że przyjaźń jest magią i że fajnie byłoby razem uratować galaktykę. Kai Leng tak czy siak ucieka, aby istniała konieczność skopania mu tyłka w późniejszej części gry. W FWG Shepard musi negocjować z A/K w zupełnie innej sytuacji - podczas przewrotu kanclerza Udiny.

-----

Aria ma coś do roboty! W RWS cały wątek związany z najemnikami Arii jest zupełnie inaczej poprowadzony. W FWG Aria daje nam trzy misje, z czego właściwie wszystkie trzy można rozwiązać nie ruszając się z Cytadeli (jedna zmusi nas do wycieczki w poszukiwaniu pewnefo artefaktu, jeśli będziemy chcieli dostać Punkty Dobra). W RWS pojawia się cała misja dla Arii w sektorze Omega, w której występuje również Zaeed, w której Shepard musi zlikwidować ustanowioną przez Cerberus blokadę systemu. Cały ten wątek poleciał do kosza.

-----

Więcej krogańskich samic! W RWS w misji na Sur'Kesh można było uratować więcej krogańskich samic niż tylko Ewę. W FWG zdecydowano się jednak ograniczyć do jednej, bardziej wyrazistej postaci.

-----

Shepard musi wybierać! Po raz kolejny! W FWG znalazło się kilka momentów, w którym Shepard decydował o tym, który z jego towarzyszy przeżyje. RWS dodaje jeszcze jedną scenę, znowu na planecie Asari. Po walce z Kai Lengiem wszystko wali się w gruzy i komandor, ciężko ranny, nie jest w stanie doczołgować się do obu członków drużyny. W RWS zapisany był wybór pomiędzy Liarą, a A/K.

Jeżeli sami chcecie pogmerać sobie w tym chaotycznym dokumencie, znajdziecie go tutaj.

Czy ten szkic może być wykorzystywany jako argument w dyskusji o tym, czy fabuła ME3 mogła by być lepsza? Przede wszystkim brakuje jednak fragmentów poświęconych późniejszej części gry, a to właśnie zakończenie wpłynęło decydująco na odbiór gry. Strasznie jestem ciekaw, jak pierwotnie mogło wyglądać.

Kto wie, może kiedyś jakaś dobra dusza także i to wrzuci do sieci.

Konrad Hildebrand

Obraz
Źródło artykułu:Polygamia.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)