Odpowiadamy na Wasze pytania, czyli wszystko, co chcieliście wiedzieć o XCOM: Enemy Unknown

Strona głównaOdpowiadamy na Wasze pytania, czyli wszystko, co chcieliście wiedzieć o XCOM: Enemy Unknown
08.10.2012 15:34
Odpowiadamy na Wasze pytania, czyli wszystko, co chcieliście wiedzieć o XCOM: Enemy Unknown
marcindmjqtx
marcindmjqtx

Tutaj znajdziecie miejsce, w którym zadawaliście pytania. Czas na nie odpowiedzieć.

A przy okazji - opublikowaliśmy już recenzję, znajdziecie ją pod tym linkiem.

Tymczasem bez zbędnych komentarzy przechodzę do odpowiadania.

maciej2801: czy są czołgi ? Są jeżdżące wieżyczki kilku rodzajów, które można z czasem ulepszać. Jedna zajmuje miejsce jednego żołnierza w oddziale, który można zabrać na misję.

i jak daje radę polska wersja językowa ? To dotyczy wszystkich pytań odnośnie polskiej wersji, które zadaliście - niestety nie miałem okazji jej przetestować.

woj7ek: czy warto jest wydac kase w dniu premiery czy lepiej poczekac ?? Sprawdź recenzję. Moim zdaniem warto.

kojobojo: Jak z poziomem trudności ? Demo było łatwiutkie i trochę prowadziło za rączkę, czy później robi się znacznie trudniej ? Zdarza się tak, że Obcy atakują nie wiadomo skąd ? Najłatwiejszy poziom trudności - taki był dostępny w demie - prowadzi za rączkę i chyba nawet nie warto go sprawdzać. Poziom normalny jest momentami łatwy, ale momentami potrafi zmusić do wysiłku. Poziom trudny, czyli "classic" potrafi nieźle dać w kość. Na "niemożliwym" ginie się co chwilę. A jest jeszcze tryb "Ironman", w którym nie można dowolnie zapisywać rozgrywki. Dla każdego coś miłego.

barts: Chciałbym wiedzieć, na ile jest to HD remake oryginalnego UFO, a na ile nowa gra? Chodzi mi zwłaszcza o emocje, nie o sam gameplay czy grafikę: pierwsze UFO to były niesamowite wrażenia, na ile nowy X-COM pozwala przeżyć to samo? Moim zdaniem pod względem emocji nowy XCOM szczególnie daje radę. Klimat zimnej wojny zmieszany z "X-Files" jest naprawdę niesamowity. Bardzo pozytywnie zaskakuje też fabuła. A na ile to remake, a na ile nowa gra pod tym względem... Hm, no tak pół na pół, powiedziałbym.

blantman: Czy kupować na pc czy na xbox 360? Grałem tylko na PC, więc ciężko mi jednoznacznie stwierdzić. Ale pod względem zawartości wersje niczym się nie różnią. Poza tym na oko widać, że interfejs jest zrobiony z myślą o konsolach, więc z tym nie powinno być problemu.

Czy gra wymaga nie wiadomo jakiego kompa? Nie, chodzi nawet na leciwym sprzęcie.

Czy gra może zainteresować nas fabułą? Tak, jest znakomita. Choć wiadomo, że jest trochę tłem, nie jest tu najważniejsza, ale na pewno daje radę.

Czy czuć klimat starych xcomów ? Tak! Ich fani znajdą też sporo smaczków, nawiązań i "easter eggów".

Warto w dniu premiery ? Tak!

Jak wygląda poziom trudności ? Patrz wyżej - są cztery, opisałem je dokładnie. Każdy znajdzie coś dla siebie. Jest też w tej grze coś takiego, że po przejściu jej na "normalu" chce się spróbować jeszcze raz, na wyższym poziomie.

Jaki poziom graficzny prezentuje nowy xcom? To Unreal Engine 3, więc gra jest bardzo ładna. Może nie tak szczegółowa jak niektóre strzelanki, ale to też kwestia delikatnej komiksowości oprawy.

nimar: Jak jest z losowością map? (z tego co wyczytałem są losowe do pewnego stopnia) Czy jakaś ci się powtarzała? Mapy nie są losowe, ale rozmieszczenie na nich obcych i żołnierzy już tak. Inna rzecz, że lokacji jest ok. 80, więc zaczynają się powtarzać dopiero przy drugim podejściu do gry, po jakichś 30 godzinach z nią spędzonych.

Zestrzelania UFO, twórcy mówili, że są różne rozmiary. Czy to prawda? tzn. czy sa małe, duże itp. ufo? Tak, są najróżniejsze rodzaje.

czy misje fabularne są częste czy raczej nie? To zależy czy się do nich pędzi, czy trochę opóźnia kluczowe badania (lepiej robić to drugie i dać sobie więcej czasu na swobodny rozwój). Ogółem jest ich zaledwie kilka.

twórcy mówili, że w grze jest jeszcze kilka ras obcych których nie pokazali? Widziałeś może jakieś? Np. Ethernale, Sneakman? Chodzi pewnie o Etherale, czyli trochę posągowe postaci o ogromnych możliwościach psionicznych. Z nie pokazywanych jeszcze wcześniej kosmitów pojawia się także Sectopod, czyli wielki, bojowy robot.

na jakim pziomie trudności grasz? I czy jest ciężko? Grałem na normalnym, było momentami łatwo. Zwiększyłem na "classic" - dostałem w kość i musiałem zaczynać jeszcze raz. Przeszedłem na normalu, teraz chcę zacząć po raz trzeci, od początku do końca na "classic".

na wszystkich filmikach jak drużyna spotyka obcego to, ufoki pojawiaja się w grupach po 3, jest to standard czy np. zdarza się spotkać samego sektoida ? Hm, zdarza się. Choć faktycznie najczęściej występują w grupach, które poruszają się po mapie i w pewnym momencie wpadają na gracza (albo on na nie).

legileg: Czy zagrywałeś się w pierwowzór i/lub jego klony? W pierwowzór grałem, choć nie byłem psychofanem. Zagrywałem się natomiast do nieprzytomności w klony spod znaku UFO: Aftermath.

mmomo: Jak rozwiązany jest rozwój postaci? Początkowo żołnierz nie ma przypisanej klasy. Tę zyskuje, gdy zdobywa pierwszy poziom (doświadczenie zyskuje się oczywiście poprzez udział w misjach). Klasy są cztery - assault, heavy, support i sniper. Na każdym poziomie wybiera się jedną z dwóch dostępnych umiejętności (choć w wypadku dwóch poziomów tego wyboru nie ma).

Czy model ekonomiczy jest podobny jak w pierwszych częściach? Tak, jest 16 państw w Radzie, a pieniądze zdobywa się za umieszczanie nad nimi satelitów.

Czy rozwój bazy daje radę i czy nie przeszkadza, że można mieć tylko jedną bazę? Tak, jest wystarczająco bogaty. I nie, mnie to nie przeszkadzało.

dwypij: czy zachowano ducha pierwszego UFO: Enemy Unknown? Moim zdaniem tak.

1. Jak wygląda poziom trudności? Czy nie została zcausuolowana? Na pewno nie. Dokładnie poziomy trudności opisałem wyżej.

3. Jak wyglądają ścieżki rozwoju w odniesieniu do pierwowzoru - mam na myśli to, czy nadal mamy crapowe pistoleciki, miniguny w różnych opcjach amunicji, lasery, plazmę? Czy sa jakieś istotne i ciekawe zmiany w kwestii uzbrojenia? Różnych rodzajów amunicji nie ma. Z grubsza wygląda to tak samo - najpierw zwykła broń, potem lasery, potem plazma.

4. Czy są Stunrody? Jak wygląda przesłuchiwanie obcych? Są Arc Throwery, dzięki którym można łapać żywych obcych. Ich przesłuchiwanie to po prostu oddzielne badanie do przeprowadzenia (okraszone ładną cutscenką).

5. Generalnie gatunki w odniesieniu do UFO - jak to wygląda? Z oryginału zachowano: Sectoidy, Cyberdyski, Floatery, Chryssalidy (i zombie, ma się rozumieć), Mutony, Etherale i Sectopody. Każdy rodzaj oczywiście odświeżono i dopasowano do realiów gry, dodano także kilka nowych (np. Thin Man, którzy są pewnym nawiązaniem do Slendermana).

6. czy sa Hovertanki? Jak się ogólnie sprawuje sprzęt gąsienicowo-lewitujący? Są jeżdżące wieżyczki, które można sprawdzać na misję. Lewitować też mogą, po odpowiednim usprawnieniu. Sprawdzają się bardzo dobrze, choć ich wyprodukowanie swoje kosztuje.

7. Czy jest możliwość w jakikolwiek sposób odziania naszej ekipy w stare wersje wdzianek? Nie do końca, ale jest sporo smaczków, które wychwycą fani oryginalnego UFO/X-COM-a.

8. Zakładam, że rozbudowa baz i problemy z ograniczoną ilością miejsca są analogiczne. Jeżeli nie to chętnie poczytam o zmianach. Jest tylko jedna baza, którą się rozbudowuje. Moim zdaniem nie wpływa to jednak na złożoność gry.

9. Jak wygląda wizualizacja zestrzelenia statków obcych? Stary klimat, czy może jakoś to urozmaicono? Stary klimat, bez wodotrysków wizualnych.

10. Czy jakieś misje podwodne? Jakieś odniesienia do Terror from the deep? Jak wygląda różnorodność terenów na których walczymy? Nie ma. Nie ma. Tereny są na szczęście bardzo różnorodne - od cmentarzy, przez stacje benzynowe, po dzikie lasy i poligony.

11. Ataki na bazę - zdarzają się? Niestety nie.

12. Czy są moje ulubione tereny a'la zboże sobie rośnie a my z chłopakami kryjąc się za snopkami siana idziemy zbadać co zostało z tego przed chwila zestrzelonego spodka? Akurat mapy ze snopkami siana nie widziałem, ale tego typu klimaty się zdarzają, choćby, gdy zestrzelony statek wylądował w środku lasu.

13. Czy gra zachęca do ponownego grania po przejściu. Wiem, że chwilę Wam to zajmie - ale wiecie o co chodzi. W UFO numero uno mogę grać bez końca - i nie ma żadnej gry o większym replayability! I licze, że tu też tak będzie... Tak! Im więcej o niej teraz piszę, tym bardziej mam ochotę znów zagrać :).

14. Czy jako fan pierwowzoru mogę śmiało kupować w dniu premiery? Wicie o co chodzi? Fan jedynki... NAjbardziej bym chciał dokładnie tych samych mechanizmów w trochę lepszej oprawie Myślę, że tak. Ale raczej potraktuj XCOM: Enemy Unknown jako zupełnie nową grę.

rpasiek: Czy pora dnia, kiedy ląduje skyranger (widok globu) ma wpływ na to czy misja będzie w dzień czy w nocy? Z tego, co zauważyłem, to tak.

kalfas2: najwazniejsze dla mnie: czy sa uproszczenia i casualizacja. szczerze mowiac ni kupie juz ŻADNEJ gry ktora jest uproszczona w stosunku do poprzednika, chocby recenzenci przysiagali ze "uproszczenia wyszly na dobre",poniewaz przekonalem sie ze uproszczenia to krok wstecz ktory splyca gameplay. Tak wiec zelezy mi jedynie na info czy gra wymaga wiekszego "kombinowania" niz stare dobre UFO Cóż, szczerze mówiąc gra nie jest aż tak złożona jak stare UFO. Nie uważam jednak, by była "skażualowana". Nadal wymaga kombinowania, nadal nie jest łatwe - po prostu niektóre mechanizmy rozwiązano trochę inaczej.

exterminatus: 1. Czy "czołg" zajmuje miejsce jednego agenta, czy jest jako dodatkowe wyposażenie? Zajmuje jedno miejsce w drużynie.

2. Co to znaczy, że agent jest przywódcą drużyny? Zmienia to coś w mechanice gry? Nie zauważyłem.

3. Dlaczego wśród nacji nie ma Polski? ;_; Wśród 16 państw Rady? W oryginale też nie było...

4. Jakie są moce psioniczne oprócz przejęcia obcego? Można zaatakować ufoka, co zabierze mu trochę zdrowia i zmniejszy celność. Można zwiększyć poziom "will" swoich kompanów, co ustrzeże ich przed panikowaniem. Można stworzyć barierę, przez którą nie będą mogły chwilowo przedrzeć się ataki psioniczne kosmitów. Można uchronić kogoś przed takim atakiem. I jest jeszcze jedna moc, ale jest ukryta, więc może nie będę zdradzał...

5. Czy wyleczenie rannego agenta podczas misji skraca jego czas powrotu do zdrowia? Krótko: tak.

mrdraiger: Niezaznajomieni z serią i gatunkiem mają tu czego szukać? Tak!

kokosowy: Czy jak ładnie poproszę to gra ruszy na mojej Amidze 1200, tak jak jej poprzedniczka? Obawiam się, że nawet modlitwy nie pomogą...

laney: Czy to jest stary XCOM z nową grafiką, czy nowa grafika bez starego XCOMa? Ani to, ani to. To nowa gra, bazująca na starym XCOM-ie. Z ładną grafiką, ma się rozumieć.

boczek150: Jak wygląda kwestia destrukcji otoczenia? Czy nadal bezpieczniej jest wysadzić/rozstrzelać budynek niż wchodzić przez drzwi i sprawdzać co jest w środku? Otoczenie można swobodnie rozwalać, ale raczej granatami/rakietami niż karabinami plazmowymi. Zdarzało mi się atakować statek kosmiczny z boku, wyrąbując sobie przejście, niż wchodzić przez główne wejście.

I w nawiązaniu, jak wygląda kwestia pola widzenia? Czy wojacy mają oczy dookoła głowy? Tak, pole widzenia nie jest stożkiem.

Czy zdarza się, że nagle - po jednym kroczku za winklem dostrzegamy np. chryssalida? A to tak, bo za rogami automatycznie się nie widzi. Ostrożność jest wysoce wskazana, zwłaszcza na wyższych poziomach trudności.

detyric: czy warto w ogóle w to grać widząc jakie gry jeszcze przed nami do końca roku i jakie od stycznia 2013 roku? oO Na razie to jedna z najlepszych gier tego roku, moim skromnym zdaniem. Więc raczej tak.

blockhead: Ja bym bardzo chętnie się dowiedział co to jest. Strategia turowa, w której zadaniem gracza jest przezwyciężenie inwazji obcych na Ziemię. Z bardzo rozwiniętym wątkiem ekonomicznym i rozbudową bazy. Która przy okazji jest odświeżoną wersją kultowej gry z 1993 roku.

Tomasz Kutera

326877359048841258
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)