O swobodzie przegapiania w Deus Ex 3 

Czy tworzenie czegoś, czego gracz może w ogóle nie zobaczyć, to dobra inwestycja? Według człowieka u sterów Deus Ex: Human Revolution, zdecydowanie tak!

O swobodzie przegapiania w Deus Ex 3
marcindmjqtx
SKOMENTUJ

Jean-Francois Dugas z Eidos Montreal przyznał się w wywiadzie dla Gamasutry, że zapewnienie graczowi odpowiedniej swobody w Deus Ex: Human Revolution, natrafiało na opór zespołu deweloperskiego.

Przyzwyczajasz się do myśli, że każdy najmniejszy fragment, który stworzysz, gracze powinni zobaczyć, ponieważ stworzenie gry jest tak kosztowne. Poświęcę trzy miesiące na stworzenie czegoś, ale jeśli gracz tego nie zobaczy - 'O mój Boże, nie możemy tego zrobić. Nie stać nas na to. Dugas porusza bardzo interesującą kwestię: przy dzisiejszych budżetach gier, koszt stworzenia każdego obiektu, postaci czy lokacji jest na tyle wysoki, że twórcy i wydawcy boją się umieszczać w grze całkowicie opcjonalną zawartość. Jeśli dany dialog albo quest zobaczy tylko 5, 10 a nawet 30 procent graczy, to wydaje się, że pieniądze na ich stworzenie zostały wydane mniej efektywnie, niż w przypadku "obowiązkowego" etapu, który każdy gracz musi zwiedzić.

W Deus Ex chodzi o rzeczy, które możesz przegapić. (..) O konsekwencje wyborów, pozwalanie [graczom], by grali w fantazję, w którą chcą zagrać, pozwalanie im na eksplorację map i znajdowanie kreatywnych sposobów na osiągnięcie swoich celów. Wystarczy przypomnieć sobie kilka kojarzonych ze swobodą tytułów z ostatnich lat, żeby dostrzec wyjątkowość determinacji Game Directora z Eidos Montreal. W grach BioWare planety w KotOR i Mass Effect czy miasta w Dragon Age można odwiedzić w różnej kolejności, ale nie ma zbyt wielu rzeczy, które da się całkowicie przegapić. Z kolei w piaskownicach od Rockstar najbardziej efektowne momenty są częścią głównego wątku fabularnego, a opcjonalne aktywności - od pościgów radiowozem po polowania na bobry - to proste adaptacje mechaniki, która i tak w grze istnieje.

W oryginalnym Deus Ex najlepszym materiałem do dyskusji i motywacją do kolejnego ukończenia fabuły była wymiana informacji o rzeczach, które ktoś widział, a my nie; o rozwiązaniach, które za pierwszym razem nawet nie przyszły nam do głowy. Jeśli deklaracje z tego wywiadu uda się przekuć w rzeczywistość, to trzecia część ma szansę być dla swojej serii tym, czym Fallout 3 dla Pustkowi.

[via Gamasutra]

Błażej Krakowiak

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne