Nowy Xbox - 12 teraflopsów, PlayStation 5 - 9 teraflopsów
Nieoficjalna specyfikacja konsol nowej generacji.
Jak podaje Eurogamer za sprawą Digital Foundry, do sieci trafiła nieoficjalna specyfikacja układu graficznego, który trafi do Xboksa Series X i PlayStation 5. Jej źródłem ktoś wewnątrz firmy AMD, kto używał serwisu GitHub do przechowywania m.in. fragmentów danych z testów i rozmaitych będących w trakcie powstawania projektów.
Wśród nich znalazłī się wyniki testów 3DMarka oraz dodatkowe wskazówki, pozwalające odgadnąć specyfikację układów graficznych, zastosowanych w obu konsolach. Obie będą bowiem bazowały na GPU Navi, choć różniącym się nieco w szczegółach.
Xbox Series X - World Premiere - 4K Trailer
Układ graficzny umieszczony w Xboksie Series X - nazwa kodowa Arden - oferować ma wydajność na poziomie 12 teraflopsów (bilionów operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę). Zapewnić ma ją zegar taktowany ok. 1,7 GHz i 56 jednostek obliczeniowych. PS5 z kolei ma być oparte na GPU o wydajności 9,2 teraflopsów. Taktowanie ma według tych informacji wynosić 2 GHz, a liczbe jednostek obliczeniowych - 36.
Dla porównania - Xbox One X to 6 teraflopsów, a PlayStation 4 Pro - 4,2 teraflopsa. Można więc "na oko" zakładać, że pod względem wydajności układu graficznego nowe konsole będą 2 razy mocniejsze od ulepszonych wersji Xboksa One i PS4.
Digital Foundry podkreśla jednak, że należy również pamiętać o zmianie architektury. Chip Navi oferuje znacznie lepszą wydajność przy tej samej liczbie teraflopsów od stosowanego w poprzednich konsolach GCN. W praktyce możemy więc oczekiwać jeszcze większego wzrostu wydajności na samej karcie graficznej.
Dominik Gąska