Naukowcy dowiedli, że granie w FPS‑y może prowadzić do zmian w mózgu

Tylko spokojnie, schowajcie widły i pochodnie, bo to prawdziwe badanie, a nie pseudonauka rodem z tabloidów.

Naukowcy dowiedli, że granie w FPS-y może prowadzić do zmian w mózgu
Bartosz Stodolny

Wbrew temu, co jeszcze nie tak dawno próbowano nam wmówić, nie udowodniono, by gry wideo wyzwalały agresję w sprawcach szkolnych strzelanin, a jeśli są odpowiednio dozowane – nie spowodują, że dziecko nie zda do następnej klasy. Mało tego, coraz częściej wykorzystuje się je w badaniach naukowych czy walce z chorobami. Ten tekst nie będzie jednak o kolejnym przykładzie zbawiennego wpływu naszego hobby na różne aspekty życia. Tym razem ktoś faktycznie pokazał, że gry mogą negatywnie oddziaływać na mózg, ale nie zrobił tego tak, jak zwykle w tego typu badaniach.

Obraz

Jakie może mieć to skutki? Osoby ze zmniejszoną ilością substancji szarej w hipokampie są bardziej podatne na zespół stresu pourazowego i depresję w młodym wieku, a na starość znajdują się w grupie zagrożonej Alzheimerem. Do tego, w przypadku dzieci, których mózgi ciągle się rozwijają, istnieje ryzyko zbyt częstego rozwiązywania problemów opartego właśnie na nawykach. Po prostu ich mózgi w przyszłości będą działały na swego rodzaju „autopilocie”, a niektóre decyzje będą podejmowane z pominięciem świadomości. To z kolei prowadzi do dalszego zaniku substancji szarej i wspomnianych już zagrożeń.

Obraz

Warto też wspomnieć, że wymienione objawy zarejestrowano u osób grających tylko w FPS-y (każdy spędził łącznie 90 godzin z przedstawicielami tego gatunku). W tym samym czasie grupa kontrolna grała w platformówki 3D, w których przy poruszaniu się w świecie musimy opierać się na zapamiętywaniu wcześniej odwiedzonych lokacji i rozpoznawaniu charakterystycznych miejsc. U osób tych zauważono rozrost substancji szarej w hipokampie.

Bartosz Stodolny

Źródło artykułu:Polygamia.pl
wiadomościnaukamedycyna
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.