Najbardziej wpływowi polscy dziennikarze z branży to...

Przed Wami kolejna edycja rankingu najbardziej wpływowych polskich dziennikarzy.

marcindmjqtx
SKOMENTUJ

Jakiś czas temu redakcja Polygamii po raz pierwszy zwróciła się do polskich wydawców gier o stworzenie rankingu najlepszych, najbardziej wpływowych dziennikarzy zajmujących się w Polsce grami. Dzisiaj druga edycja - z "parszywej trzynastki" zrobiło się nam "top ten". Kilka nazwisk zniknęło, kilka się pojawiło. Zapraszam do lektury.

Zasady były proste. Maksymalnie można było zdobyć 10 punktów, ranking tworzyły firmy wydające w Polsce gry. Tak, jak ostatnio, każdą z nich poprosiliśmy o wysłanie listy 10 nazwisk ich zdaniem wpływowych dziennikarzy. Za obecność na liście przyznawaliśmy jeden punkt. W zabawie wzięły udział firmy: Ubisoft, Electronic Arts, CD Projekt, Codemasters, Cenega, Techland, Microsoft (w imieniu firmy głos oddał przedstawiciel Edelman), Nicolas Games, City Interactive i LEM. Niestety, nie udało się uzyskać odpowiedzi od Sony, a Nintendo przyznało, że wszyscy są super.

Chcemy wierzyć w szczerość nadesłanych odpowiedzi.

Oto ranking 10 najbardziej wpływowych dziennikarzy Po osiem punktów zdobyli:

Maciej Kuc, zastępca redaktora naczelnego CD-Action oraz Piotr Gnyp, redaktor naczelny Polygamia.pl

Po siedem punktów zdobyli:

Tymon Smektała, redaktor czasopisma CD-Action, Tadeusz Zieliński, dziennikarz niezależny oraz Wiktor Cegła, Gamezilla.pl

Sześć punktów zdobył :

Olaf Szewczyk, redaktor "Dziennika Gazety Prawnej".

Po pięć punktów zdobyli:

Jakub Kowalski, redaktor naczelny PlayPC i Komputer Świat Gry, Marcin Górecki, redaktor naczelny NEO+, Przemysław Ścierski, redaktor naczelny PSX Extreme oraz Krzysztof Gonciarz, redaktor gry-online.pl

Wszystkim przedstawicielom firm zadaliśmy także kilka pytań. Oto kilka wybranych odpowiedzi: 1) Jaka jest ogólna ocena polskich mediów growych?

"Średnia, zbyt duży monopol na rynku pism PC, słabość pism konsolowych, za dużo stron online'owych o grach, a tylko na palcach jednej ręki można wymienić te sensowne.""W czasach kryzysu podupada prasa a kwitnie internet. I ten sam trend widać w mediach growych. Pożegnaliśmy z bólem serca Clicka, spadają nakłady pozostałych pism, niektóre są już na granicy bytu i niebytu. Wiele osób dojrzało jednak potencjał Internetu i wykorzystało go z powodzeniem. Ci, którzy tego nie zrobili, są już daleko w tyle." 2) Co w nich się Wam najbardziej podoba?

"Traktowanie gier jako części popkultury i rozrywki nie tylko dla wybranych""Coraz szybszy czas reakcji, obecność na międzynarodowych pokazach, podniesienie średniej jakości przekazu." 3) Co chcielibyście w nich zmienić

"Wciąż za mało działań niestandardowych i ciekawych publicystycznych programów telewizyjnych w Internecie"""Odnośnie mediów growych - większego zrozumienia istoty istnienia polskich dystrybutorów i specyfiki wydawania gier, generalnie spojrzenia również przez pryzmat drugiej strony, a nie bezmyślnej  mechanki jak coś się nie podoba. A jak już krytyki to chociaż uargumentowanej." 4) Największa wpadka

"Engarde - próba  wprowadzenia nowego pisma growego w upadającym segmencie prasy drukowanej. Zakładaliśmy się od początku, ile miesięcy pociągnie" 5) Największy sukces

"Wyciągnięcie informacji o RE5 na PC, Marcin Sońta Gram TV""Oczywiście ewangelizacja poprzez nagłośnienie sprawy bundle'a z Biblią" ZmianyDużą zmianą jest nieobecnośćRoberta Kowalskiego, byłego szefa serwisu gry.onet.pl, brakuje także Jerzego Poprawy, redaktora naczelnego CD-Action i Tomka Kreczmara z telewizji Hyper. Od czasu poprzedniego rankingu doszło do kilku przetasowań na rynku - upadło nowe czasopismo "Engarde", upadł "Click", powstał serwis Gamezilla należących do grupy Axel Springer, zmieniła się struktura własnościowa w serwisie Gram.pl, powstał i prawdopodobnie upadł serwis what2play.tv, tworzony przez Cenegę.

Krótki komentarz Plotki o śmierci prasy są mocno przesadzone - tak wynika z powyższego zestawienia. Dziennikarze mediów papierowych trzymają się mocno i nie zamierzają schodzić ze sceny. Nic dziwnego, ich działalność jest ważna i potrzebna z punktu widzenia samych wydawców, co widać w odpowiedziach na pytania Polygamii.

Warto o tym pamiętać i mieć na uwadze - wydawcy patrzą na dziennikarzy z trochę innej perspektywy niż czytelnicy. Publikacja w magazynie jest dużo bardziej prestiżowa od notki w serwisie internetowym, nawet jeśli ten drugi ma wielokrotnie większą poczytność. Podobnie jest z telewizją. Tymczasem czytelnikom zazwyczaj nie robi różnicy, gdzie publikowany jest materiał - byleby tylko był ciekawy, dobrze przygotowany, wartościowy. To zasadnicza zmiana i wyzwanie dla wszystkich mediów zajmujących się elektroniczną rozrywką.

Dlatego zapraszam wszystkich do komentowania i poddawania swoich propozycji do dyskusji. 

Radek Zaleski

szef serwisów internetowych,

Gazeta.pl

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne