Nad czym pracują polscy twórcy - jakie gry szykują na 2012 rok?
Magazyn NEO+ przepytał polską branżę o ich podsumowanie roku ubiegłego, plany i nadzieje na rok 2012. Czym zaskoczą nas poszczególne studia?
11-bit Studios (Michał Drozdowski - Lead Designer)
- w produkcji są już nowe projekty studia, ale do ogłoszenia ich minie nieco czasu - muszą nabrać ostatecznych kształtów;
- Anomaly: Warzone Earth będzie skonwertowane jeszcze na kilka platform. W realizacji jest wersja na Android (niedługo) i na PS3 (na razie nie wiadomo, kiedy);
CDProjekt Red (Adam Badowski - Managing Director i Michał Nowakowski - VP ds. rozwoju biznesu, obydwaj są członkami zarządu)
- rozmowy na temat dodatków do Wiedźmina 2 w wersji na Xboksa 360 trwają;
- Microsoft namawiał na wykorzystanie obsługi Kinecta, ale studio nie miało fajnego pomysłu na to, a nie chciało dodawać go na siłę;
- tworzony jest drugi zespół do nowych projektów;
- będą to gry mniejsze (studio określa je jako AA), ale tylko pod względem przychodów - nie będą uboższe czy krótsze;
- będą to gry "pozostające w tematach" jakimi zajmuje się CDP Red; (znaczy RPG? - P.K.)
- nie będą to gry mobilne;
- mimo posiadania praw do większości gier Metropolis żaden z nowych projektów nie ma z nimi nic wspólnego - zwłaszcza z They;
City Interactive (Łukasz Mach, Global PR & Marketing Manager)
- premierę w tym roku będą miały trzy, a może nawet cztery gry od City Interactive: na pewno Sniper: Ghost Warrior 2, Combat Wings, Enemy Front;
- w produkcji jest Sniper: Ghost Warrior na iOS na Unreal Engine (pracuje nad nim Vivd Games - patrz niżej);
- CI na razie tylko "przygląda się platformie" PS Vita;
- planowany jest konkurs dla młodych twórców gier mobilnych oraz inne sposoby wspierania takich inicjatyw;
- planowany jest też dalszy rozwój biznesu - nie jest bowiem prawdą, że mali i średni wydawcy nie mają szans na rynku;
People Can Fly (Adrian Chmielarz - Creative Director)
- 1,2 miliona kopii Bulletstorm to "fajna sprzedaż". Marka nie jest martwa, ale to za mało, by w tym momencie zajmować się kontynuacją;
- powstaje nowy duży projekt - ale nieprędko zostanie oficjalnie zapowiedziany;
- plotka o prequelu Gears of War to plotka;
- podobnie jak ta, że PCF robi "grę o pojazdach", bo szukano grafików koncepcyjnych umiejących rysować pojazdy - Chmielarz nie widzi firmy w wyścigach samochodowych;
Reality Pump (Filip Szeląg - Community Manager)
- przewidując "spory ruch" na rynku RPG firma chwilowo od niego odeszła, ale nie porzuca świata gier Two Worlds i samego gatunku w ogóle;
- najnowsza "duża" gra będzie czymś nowym, nie RPG;
- wkrótce premierę będzie miała nowa marka - zręcznościowo-logiczna gra 3SwitcheD. Wydana będzie na wiele platform, na mobilnych da się sterować kamerą za pomocą ruchów głowy;
- rozwinięto specjalny zespół do gier na urządzenia mobilne;
Techland (Paweł Kopiński - Lead International Brand Manager)
- we współpracy z Ubisoftem powstaje następca Nail'd - wyścigi, które zostaną wydane w cyfrowej dystrybucji;
- powstają nowe gry - ale na razie firma nie chce nic mówić;
- nie komentuje też okoliczności rejestracji tytułu Dead World (podejrzewana kontynuacja Dead Island);
- jeśli chodzi o PS Vita i Wii U firma nie deklaruje się ani na tak, ani na nie - obserwuje;
Vivid Games (Remigiusz Kościelny - szef Vivid Games)
- pierwsza gra na PS Vita ukaże się w tym roku;
- pojawią się także dwie kolejne gry typu Minis na PS3;
- oraz nowe gry do cyfrowej dystrybucji na PS3/360 - zaprojektowane specjalnie pod te platformy;
- tytuły nadchodzących gier: Speedway GP, Ski Jumping 2012;
- w Łodzi nowe studio pracuje nad wersjami gier na Androida;
- Vivid Games zajmuje się też od kilku miesięcy produkcją Sniper: Ghost Warrior na iOS dla City Interactive;
To oczywiście nie wszystko...
Jakie trendy podobały się polskim twórcom w mijającym roku? Jak widzą przyszłość branży?, Które zeszłoroczne gry uważają za najlepsze? Co ich martwi? Za co Adrian Chmielarz pokochał Bastion? Przeczytacie w NEO+.
Paweł Kamiński