Move: cały ten lag
Wczoraj pod notką o dostarczonych przez Sony danych dotyczących laga PlayStation Move rozpętała się gorąca dyskusja, na temat tego jakie właściwie opóźnienie ma nowy kontroler. No właśnie, jakie?
09.09.2010 | aktual.: 15.01.2016 15:24
Pisząc zupełnie szczerze: nie uważamy się za wielkich ekspertów od lagów, choć przyznajemy, że dla wielu mogą one mieć duże znaczenie i wpływać na przyjemność płynącą z grania. Miałem okazję grać w kilka różnych tytułów na Move i nie zauważyłem znaczących opóźnień. Z drugiej strony podczas gry w The Shoot Piotrek stwierdził, że lekki lag jest. Więc wszystko może się sprowadzać do bardzo indywidualnych odczuć.
W komentarzach pod notką anonim1979 napisał:
Litości te 22ms to wewnętrzny "lag" czyli ile zajmuje przetworzenie/odczy informacji - czyli w jakich okresach API uaktualnia współrzędne dla programów/gier. Tak licząc to Kinect też na 20-30ms lag'a. Bo to tylko wewnętrzna obróbka - NIC nie ma wspólnego z lagiem jaki jest dla grzacza.
Do tych 22ms należy doliczyć ile lag'a ma gra + lag TV.
Wyjątkowo szybkie gry w 60fps jak Modern Warfare na padzie mają lag'i 66ms - to jest zakładając że są wyświetlane na TV który nie laguje - np. na CRT. Przy dobrych deweloperach tyle może mieć Move jak w grę wchodzi odczyt PRZYCISKÓW.
Wszelkie odczyty z akcelerometrów i detekcji ruchu przez kamerę będą miały DUŻO większe opóźnienia - choćby przez to że ostatnie te dane trzeba przesłać z kamerki. Praktyczny lag na poziomie 150ms+ w grze to i tak będzie świetne.
W odpowiedzi c00ler napisał:
PS Eye wysyła dane do konsoli z prędkością 60 klatek na sekundę (dla obrazu w pełnej rozdzielczości, bo dla 320x240 jest to 120 klatek/s), czyli opóźnienie to maksymalnie 16,6 ms - dokładnie tyle, co w przypadku bezprzewodowego DualShocka. 22 ms to czas potrzebny na transfer i agregację danych oraz na obliczenie pozycji kontrolera w przestrzeni 3D. Co z tymi danymi robi deweloper, to już inna bajka: wygładzenie ruchu kursora w przypadku trzęsącej się ręki może wymagać zapełnienia bufora odczytami z kilku ostatnich ramek - wtedy lag będzie iloczynem tychże 22 ms i liczby odczytów koniecznych do uśrednienia położenia celownika. Jeśli gra będzie obsługiwana gestami, to opóźnienie między ruchem gracza a postacią może być jeszcze większe. Nie zmienia to jednak faktu, że API Move udostępnia komplet danych o położeniu, orientacji i stanie kontrolera z latencją 22 ms.
Jeszcze w marcu, podczas pierwszego udostępnienia Move szerszemu gronu dziennikarzy, Eurogamer dokonał testów, z których wychodziło, że opóźnienie wynosi 166 ms. Samo Sony, równolegle z podawaniem 22 ms zastrzegło, że "współczesne telewizory HD mają znacznie większe opóźnienie, zazwyczaj rzędu 60-160 ms".
Przypomnijmy, 1 milisekunda, ms, to jedna tysięczna sekundy.
Dla osób niezainteresowanych technicznymi szczegółami, dobrze podsumowujący dyskusję cytat autorstwa tieu:
W niektórych grach lag będzie, w niektórych nie. Tyle. Konrad Hildebrand