Move: cały ten lag

Wczoraj pod notką o dostarczonych przez Sony danych dotyczących laga PlayStation Move rozpętała się gorąca dyskusja, na temat tego jakie właściwie opóźnienie ma nowy kontroler. No właśnie, jakie?

marcindmjqtx
SKOMENTUJ

Pisząc zupełnie szczerze: nie uważamy się za wielkich ekspertów od lagów, choć przyznajemy, że dla wielu mogą one mieć duże znaczenie i wpływać na przyjemność płynącą z grania. Miałem okazję grać w kilka różnych tytułów na Move i nie zauważyłem znaczących opóźnień. Z drugiej strony podczas gry w The Shoot Piotrek stwierdził, że lekki lag jest. Więc wszystko może się sprowadzać do bardzo indywidualnych odczuć.

W komentarzach pod notką anonim1979 napisał:

Litości te 22ms to wewnętrzny "lag" czyli ile zajmuje przetworzenie/odczy informacji - czyli w jakich okresach API uaktualnia współrzędne dla programów/gier. Tak licząc to Kinect też na 20-30ms lag'a. Bo to tylko wewnętrzna obróbka - NIC nie ma wspólnego z lagiem jaki jest dla grzacza.

Do tych 22ms należy doliczyć ile lag'a ma gra + lag TV.

Wyjątkowo szybkie gry w 60fps jak Modern Warfare na padzie mają lag'i 66ms - to jest zakładając że są wyświetlane na TV który nie laguje - np. na CRT. Przy dobrych deweloperach tyle może mieć Move jak w grę wchodzi odczyt PRZYCISKÓW.

Wszelkie odczyty z akcelerometrów i detekcji ruchu przez kamerę będą miały DUŻO większe opóźnienia - choćby przez to że ostatnie te dane trzeba przesłać z kamerki. Praktyczny lag na poziomie 150ms+ w grze to i tak będzie świetne.

W odpowiedzi c00ler napisał:

PS Eye wysyła dane do konsoli z prędkością 60 klatek na sekundę (dla obrazu w pełnej rozdzielczości, bo dla 320x240 jest to 120 klatek/s), czyli opóźnienie to maksymalnie 16,6 ms - dokładnie tyle, co w przypadku bezprzewodowego DualShocka. 22 ms to czas potrzebny na transfer i agregację danych oraz na obliczenie pozycji kontrolera w przestrzeni 3D. Co z tymi danymi robi deweloper, to już inna bajka: wygładzenie ruchu kursora w przypadku trzęsącej się ręki może wymagać zapełnienia bufora odczytami z kilku ostatnich ramek - wtedy lag będzie iloczynem tychże 22 ms i liczby odczytów koniecznych do uśrednienia położenia celownika. Jeśli gra będzie obsługiwana gestami, to opóźnienie między ruchem gracza a postacią może być jeszcze większe. Nie zmienia to jednak faktu, że API Move udostępnia komplet danych o położeniu, orientacji i stanie kontrolera z latencją 22 ms.

Jeszcze w marcu, podczas pierwszego udostępnienia Move szerszemu gronu dziennikarzy, Eurogamer dokonał testów, z których wychodziło, że opóźnienie wynosi 166 ms. Samo Sony, równolegle z podawaniem 22 ms zastrzegło, że "współczesne telewizory HD mają znacznie większe opóźnienie, zazwyczaj rzędu 60-160 ms".

Przypomnijmy, 1 milisekunda, ms, to jedna tysięczna sekundy.

Dla osób niezainteresowanych technicznymi szczegółami, dobrze podsumowujący dyskusję cytat autorstwa tieu:

W niektórych grach lag będzie, w niektórych nie. Tyle. Konrad Hildebrand

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne