Microsoft o ekskluzywności

W wywiadzie udzielonym Gamasutrze Shane Kim z Microsoftu opowiada dużo o Natalu (w sumie nic dziwnego, dla 360 to naprawdę duża rzecz), ale ponieważ większość rzeczy o tym projekcie już w tej, czy innej formie publikowaliśmy, skupimy się na czym innym, czyli na podejściu firmy do ekskluzywności gier.

Microsoft o ekskluzywności
marcindmjqtx
SKOMENTUJ

Sądzę, że ekskluzywne produkcje są bardzo ważne. Od dawna mówimy, że kluczowym punktem naszej strategii jest współpraca z innymi wydawcami, tak by ich gry pojawiały się na naszej platformie. [...] W dzisiejszych warunkach ekonomicznych wydawcy muszą wspierać wiele platform, a Xboksa 360 nie można zignorować. To druga wiodąca platforma. [...] Tworzenie gier ekskluzywnych to domena studiów wewnętrznych.

Trudno nie przyznać mu racji. W zasadzie nie ma już chyba żadnej serii, nie będącej własnością Sony, która nie znalazłaby się Xboksie 360. MS udało się uczynić z niego platformę dla hardcorowych graczy (przynajmniej w USA).

Jeżeli chodzi zaś o studia wewnętrzne - cóż, jak pamiętamy, jakiś czas temu MS dość mocno zredukował MGS i zmienił swoją strategię. Jak teraz mówi o tym Shane Kim?

[...] nadal możemy zdobyć ekskluzywne rozszerzenia do pobrania [DLC] dzięki usłudze Xbox LIVE, którą stworzyliśmy i która generuje przychody dla wydawców. Sądzę, że musimy rozszerzyć nasze znaczenie ekskluzywności. Musi ono zawierać w sobie takie rzeczy jak Xbox Live, gdyż jest to coś, co wyróżnia nas od konkurencji.  Czyżby Conviction było jedną z ostatnich gier, poza produktami MGS, z napisem "Only on Xbox 360"? Wcześniej Shane Kim mówił o wynajmowaniu studiów do tworzenia gier na wyłączność, teraz mowa jest wyłącznie o DLC.

W każdym razie, zabezpieczanie sobie dodatków to też całkiem niezła strategia. Gracz zwykle wybierze wersję, która da mu więcej możliwości, z kolei wydawca będzie mógł dodatkowo zarobić sprzedając rozmaite dodatki. Pozycjonowanie 360 jako konsoli, na której są bardziej rozbudowane (pod względem rozszerzeń) gry może mieć sens.

Nadal jednak nie wiemy, co ma zatrzymać wydawców, przed umożliwieniem pobrania dokładnie tych samych rzeczy z PSN. Oprócz pieniędzy, rzecz jasna.

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne