Marzenie dziewięciolatka trafiło do AppStore
Któreż dziecko nie ma marzeń? Dziesięcioletni Owain miał tylko jedno - stworzyć grę. Dziś każdy może pobrać Allied Star Police na iOS i zobaczyć efekt jego pomysłu.
27.07.2011 | aktual.: 06.01.2016 12:14
Gry wideo są jedną ze ulubionych rozrywek dzisiejszych dzieci. Ilu jednak graczy myśli o tym, by stopniowo od grania przejść na drugą stronę i spróbować swoich sił jako twórca aplikacji? Owain Weinert właśnie o tym marzył, snując plany własnej gry na iPada. Prawdopodobnie kształciłby się w tym kierunku, a w końcu rozpoczął pracę w firmie tworzącej gry. Jednak Owain jest chory na ostrą odmianę białaczki - może nie doczekać momentu, gdy uda się na studia. Jednak są jeszcze na świecie ludzie, którzy zajmują się spełnianiem marzeń - jak fundacja Make-A-Wish, która spełnia życzenia chorych dzieci - polskim odpowiednikiem jest Fundacja Mam Marzenie. Dowiedziawszy się o planach Owaina zaprosili oni do współpracy firmę PopCap, twórcę takich hitów jak Plants vs. Zombies czy różne wersje Bejeweled.
Pracownicy firmy zapragnęli pomóc Owainowi i zaprosili go na PopCamp - rodzaj dnia otwartego, gdzie każdy może zaprezentować swoją ideę na grę. Na spotkaniu z chłopcem w biurze firmy w Seattle był producent, kilku deweloperów, programistów i kompozytor muzyki. Jednak jeśli któryś z pracowników firmy spodziewał się spotkać dziewięciolatka z mglistym pomysłem: "Bo ja to bym chciał taka grę...", to czekało go zaskoczenie. Wszyscy zgromadzeni nie mogli wyjść ze zdumienia, kiedy Owain wyciągnął prezentację PowerPoint i przedstawił koncept gry i założenia rozgrywki. Przygotował fabułę, typy jednostek wraz wartościami siły ognia i osłon oraz tempem pojawiania się na planszy. Wiedział o grze wszystko
W chwili, gdy przekraczał drzwi biura, miał dla nas już komplety projekt, dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. mówi Mathew Lee johnston, producent z firmy 4th& Battery także pomagającej przy projekcie
Zaraził nas swoją wizją i jak prawdziwy profesjonalista poprowadził zespół poprzez proces tworzenia gry. Kiedy już mógł zagrać w Allied Star Police, doskonale wiedział co robić i bez trudu wygrał pierwszą rundę. To udowodniło nam, że dobrze zrealizowaliśmy jego plan.
Gra jest połączeniem strategii czasu rzeczywistego z tower defense - nieco przypomina w założeniach Plants vs. Zombies. ASP jest jednak dużo bardziej dynamiczna. Gracz musi budować jednostki, które stawią opór falom wroga, ale też zdołają dojechać do jego bazy - wymaga to na bieżąco dobierania ich do zmieniające się sytuacji na planszy. Całość osadzona jest w realiach science fiction, a pomysł, by gracz był genialnym generałem, którego zahibernowano i wybudzono przy okazji galaktycznej wojny, także jest autorstwa Owaina. Nie brakuje mu zarówno umiejętności planowania, jak i typowej dziecięcej fantazji.
Cieszy mnie, że Owain Weinert doczekał momentu, kiedy w materiale telewizji FOX (usuniętym niestety z sieci) pojawił się pod jego nazwiskiem podpis "Projektant gier wideo", a jego projekt każdy może pobrać z App Store. Zaś w menu gry zawsze będzie znajdował się link do strony opisującej tę niezwykłą historię. Ciekawostka, że gdyby był ciut młodszy, nie mógłby legalnie grac w swój tytuł - Allied Star Police zalecane jest dla dzieci starszych niż 9 lat (klasyfikacja ESRB 9+). Gra jak na razie dostępna jest za darmo na iPada i iPhone'y/iPody.
Cieszy też, że nad marzeniem pochyliła się PopCap, mimo bycia duża i rozpoznawaną firmą - wszak została ostatnio kupiona przez Electronic Arts, potentata elektronicznej rozrywki, za 750 milionów dolarów (plus 550 mln dolarów, jeśli PopCap w ciągu dwóch lat osiągnie zakładane wyniki).
Widać też jak bardzo zdemokratyzował się świat gier, wracając nieco do korzeni i czasów samotnych programistów w garażach. Dzięki popularności platform mobilnych, na które gry robi się łatwo, zdolny amator z pomysłem może dziś zostać twórcą.
Paweł Kamiński