Marketingowe przepychanki Electronic Arts z Activision

Do listopada jeszcze mnóstwo czasu, a wydawcy Battlefield 3 zaczynają wymieniać uprzejmości z wydawcami Modern Warfare 3. To będzie gorąca jesień - obydwa tytuły wychodzą w listopadzie. Obie firmy szykują w sumie 200 milionów dolarów na sam marketing.

marcindmjqtx
SKOMENTUJ

Marketing marketingiem, ale jak na razie widzimy tylko lekkie i niezbyt ładne szturchnięcia. Szef Activision Publishing, Eric Hirshberg, kompletnie zbagatelizował zagrożnie ze strony Battlefield 3, a nawet... podziękował EA za mówienie o MW3.

To zabrzmi banalnie, ale to prawda: robimy co tylko możemy, by zrobić jak najlepszą grę. Nie zwracam za bardzo uwagi na naszych konkurentów. Wiem, że oni są zainteresowani naszymi działaniami... i tyle. (...) Mówią, także prasie, wiecej o naszej grze, niż my. Więc muszę im podziękować za zwiększanie świadomości o istnieniu naszego tytułu. Politycznie... EA z kolei promuje się nieco bardziej agresywnie, nie uciekając od porównań. Miesiąc temu szef John Riccitiello powiedział:

Wiemy, że mamy potężnego przeciwnika, ale nasza gra stanie do walki z Call of Duty - mamy lepszy silnik, lepsze studio i bezsprzeczne dużo lepszą grę. Naszym celem jest zdobycie takiej przewagi na rynku FPS, by zmusić drugi zespół do defensywy. Odważne słowa, ale podobno zamówienia na Battlefield 3 przekroczyły już o 700% zamówienia na Battlefield: Bad Company 2, liczone na tyle samo czasu przed premierą. Wcześniej Riccitello wspomniał, że po prostu chcą wykończyć przeciwnika, a równoczesną premierę obu gier i nadchodzący sezon świąteczny porównał do rywalizacji Microsoftu i Google'a.

Hirshberg pozostał niewzruszony:

Co roku mamy przeciwników dla Call of Duty. Nie było łatwo, w tym gatunku zawsze trwa ostra walka. Rok temu mieliśmy Halo: Reach i Medal of Honor i nie powiem, żeby nie robili ich świetni deweloperzy wspinający się na szczyty swoich możliwości. To samo jest w tym roku - wraca Gears of War i będzie też kilka innych gier. Na pewno więc traktujemy tę rywalizację bardzo poważnie, ale na razie skupiamy się na pracy. Zrobimy najlepszą grę, która umocni naszą pozycję. Daleko mi od zajmowania strony w tych przepychankach, ale patrząc z boku - póki co to jednak kojarzone z agresywnym marketingiem Activision wypowiada się w bardziej wyważony sposób. Zaś EA jak na razie wygląda, jakby chciała rzucić wszystko na jedną kartę i serio traktuje to jako walkę. Nie da się ukryć - to Kotick i spółka mają tort, a EA chce jego kawałek. Ale Activision też będzie spokojne tylko do czasu.

Nie podoba mi się to. Nie mam nic przeciwko kampaniom reklamowym - trailerom, bannerom, reklamom, wiadomościom - wiadomo, że każdy chce dostać uczciwe pieniądze za swoją pracę i przynajmniej odzyskać zainwestowane sumy. Jednak można to robić bardziej lub mniej z klasą. Tu mamy ten drugi przykład. Za chwilę dojdziemy do nagrywania słabych dissów i dorysowywania sobie wąsów na zdjęciach. Czy trzeba z tych gier robić sztandary, tworzyć stronnictwa i pogłębiać podziały?

Co gorsza gracze idą tą drogą, opluwając się na forach i wyzywając, bo ktoś... wybrał inną grę. Dla nich to nie jest być albo nie być, więc co nimi kieruje? '

Przy okazji robią niezłą przysługę specom od marketingu.

W listopadowym pojedynku MW3 kontra B3 stawiam na Skyrim.

Paweł Kamiński

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne