Mafia III
Mafia III to domykająca trylogię gangsterska gra akcji inspirowana zarówno serią Grand Theft Auto jak i filmowym „Ojcem Chrzestnym”.
13.06.2016 | aktual.: 08.10.2016 13:16
Mafia III to domykająca trylogię gangsterska gra akcji inspirowana zarówno serią Grand Theft Auto jak i filmowym „Ojcem chrzestnym” czy "Chłopcami z ferajny". Pierwsza odsłona serii Mafia ukazała się w 2002 roku na PC, prezentując historię uwikłanego w mafijne porachunki Thomasa Angelo, który był odpowiednikiem Henry’ego Hilla z "Chłopców...". Produkcja spotkała się z ciepłym przyjęciem fanów, doczekała się konwersji na PS2 i pierwszego Xboksa, a także kontynuacji na PC, PS3 i Xboksa 360 opowiadającej o zupełnie nowym bohaterze. Trzecia część serii, w przeciwieństwie do poprzedników, przenosi akcję do późnych lat 60. XX wieku.
Akcja toczy się w otwartym świecie New Bordeaux w 1968 roku – wirtualnym odzwierciedleniu Nowego Orleanu, gdzie w skórze Lincolna Claya, weterana wojny w Wietnamie, rozprawiamy się z włoską mafią.
Gra stawia na kampanię dla jednego gracza, dorosłą fabułę i brutalność. Między fabularnymi misjami można swobodnie zwiedzać New Bordeaux, a także wykonywać zadania poboczne.
- Gatunek: gra akcji | Typ gier: gangsterskie, samochodowe, z otwartym światem, strzelaniny TPP | Rozgrywka: singleplayer | PEGI: 18
Minimalne:
- System operacyjny: Windows 7 64-bit
- Procesor: Intel I5-2500K, AMD FX-8120
- Pamięć: 6 GB RAM
- Karta graficzna: GeForce GTX 660, AMD Radeon HD7870
- Miejsce na dysku: 50 GB dostępnej przestrzeni
Zalecane:
- System operacyjny: Windows 7 64-bit
- Procesor: Intel I7-3770, AMD FX 8350 4.0 Ghz
- Pamięć: 8 GB RAM
- Karta graficzna: GeForce GTX 1060, AMD Radeon R9 290X
- Miejsce na dysku: 50 GB dostępnej przestrzeni
Lincoln Clay po powrocie z Wietnamu próbuje uciec od swojej kryminalnej przeszłości. Wszystko zmienia się, gdy jego gangsterska rodzina zostaje zdradzona i zamordowana przez włoską Mafię. Lincoln odbudowuje swoją familię na gruzach starej i wypowiada otwartą wojnę odpowiedzialnym za tę zbrodnię przestępcom. Działając poza prawem walczy z tymi, którzy pozbawili go najbliższych.
Mafia III to gra z gatunku przygoda-akcja, w której rozgrywkę obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby, co przypomina serię Grand Theft Auto czy Getaway na PlayStation 2. Podobnie jak w tamtych grach, twórcy do dyspozycji dają otwarte miasto, po którym można się poruszać różnymi środkami lokomocji lub na piechotę. Cechą charakterystyczną Mafii III jest to, że w trakcie wchodzenia do budynków nie ma ekranów ładowania.
Gra równie mocno co na narrację stawia na dynamiczną akcję. Już we wcześniejszych częściach serii były pościgi samochodowe i strzelaniny, z racji przeniesienia "trójki" pod koniec lat 60. XX wieku, czyli ery tzw. muscle cars, samochodów o wyjątkowo wysokich osiągach, pościgi weszły na zupełnie nowy poziom, przypominając serię Driver.
Sekwencje rozgrywane na nogach przypominają natomiast gry typu Max Payne 3. Mafia III jest o wiele brutalniejsza od swoich poprzedniczek. W skórze Lincolna Claya nie tylko strzelamy (w tradycyjny sposób lub z wykorzystaniem inspirowanym serią Gears of War systemem osłon), ale też walczymy wręcz. Deweloperzy poza tradycyjnymi dla gier akcji ciosami przygotowali też szereg brutalnych wykończeń przeciwników.
Seria Mafia słynie z fabuły, obok silnego nacisku na akcję w grze wciąż ważną rolę odgrywają więc dialogi i relacje pomiędzy bohaterami. Tworząc swoje gangsterskie imperium, będziemy musieli decydować np., komu ze swoich wspólników powierzyć pieczę nad daną dzielnicą. Faworyzowanie jednej osoby może zakończyć się konfliktem a nawet buntem.
O Mafii III plotkowało się już od 2012 roku, czyli oświadczenia twórców serii, że zaczynają pracować na kolejną wysokobudżetowa grą. W międzyczasie czeskie studio deweloperskie zostało jednak zrestrukturyzowane, a w 2014 roku zamknięte. Amerykański wydawca 2K Games przeniósł część ludzi do Kalifornii, gdzie pod nazwą Hangar 13 kontynuowano prace. Gra została oficjalnie zapowiedziana i pokazana światu na wakacjach 2015, podczas niemieckich targów gamescom.
Produkcję gry zaczęto w Czechach, w międzyczasie wydawca przeniósł studio do Stanów Zjednoczonych.
W grze użyto szlagiery z lat 60. XX wieku. W pierwszym trailerze gry można było usłyszeć House of the Rising Sun zespołu The Animals.
Każda część Mafii, podobnie jak GTA, opowiada zupełnie nową historię zawsze przedstawiając nowych bohaterów.
W grze pojawia co najmniej jedna postać dobrze znana z poprzedniej części.