Lubimy strzelać i grać na laptopach - czyli o wynikach badań PayPal i SuperData
"Świat graczy według PayPal" pokazuje, jak podobni są polscy gracze do kolegów z innych krajów... i jednocześnie jak bardzo różni.
Firma PayPal oraz SuperData, specjalista od analiz rynku, zwarli szyki i przeprowadzili obszerne badanie zachowań i preferencji konsumentów dóbr cyfrowych. Łącznie udało im się uzbierać ankiety od 25 tysięcy osób z 25 różnych krajów, w tym z Polski. Wszyscy byli pełnoletni.
Wyniki dotyczące polskich graczy są bardzo ciekawe a miejscami nawet zaskakujące.
Zacznijmy od tego, że ulubionym gatunkiem są gry akcji - 53 % respondentów zadeklarowało, że odpalało je w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Nie odstajemy pod tym względem od globalnej społeczności, gdyż 48 % wszystkich graczy lubi tego typu produkcje. Europejczycy wybierają częściej tytuły łączące akcję i przygodę - odsetek grających wynosi 45 %.
Biorąc pod uwagę, jak wiele różnych gier obejmuje ten konkretny gatunek, takie liczby nie powinny dziwić. Ale ciekawie przedstawia się podział na płcie, bo okazuje się że 48 % kobiet deklaruje, że najbardziej lubią spędzać czas przy grach akcji, zwłaszcza z gatunku łączącego akcję z przygodą. Wyróżnia je to na tle Europejek, które preferują te logiczne (48%).
Jeśli chodzi o mężczyzn, to zdecydowanie wolą oni FPS-y i wynik 48% należy do najwyższego na świecie (tylko RPA ma więcej - 58 %).
Inne ciekawe dane, który można wyciągnąć z raportu, to bardzo niski odsetek osób kupujących gry w wersji pudełkowej - 9%. 52% Polaków po prostu nie chce się czekać, zaś 43% uważa wyjście do sklepu za "niewygodne". Co ciekawe, globalnie tylko 29% respondentów podało taką przyczynę.
A na czym lubimy grać? Okazuje się, że 63% odbiorców wybiera laptopy, co w porównaniu do Ameryki Północnej i Europy Zachodniej jest wyjątkowe, bo tam rządzą konsole. Wciąż jednak więcej osób wybiera smartfony - 72% badanych przyznało, że używa ich do grania.
Mimo że mikrotransakcje spotykają się z ogólną pogardą, sporo osób przepuszcza na nie pieniądze. Wyniki badań PayPala i SuperData pokazują, że miesięcznie na gry wydajemy średnio 108 zł, zaś dodatkowe 63 zł przypada na mikrotransakcje. I to głównie mężczyźni wydają kasę na gry - 20% zadeklarowało korzystanie z nich.
A na koniec wniosek mnie osobiście nieco smucący, ale cieszę się z tych 22 %. Otóż, okazuje się, że przy wyborze gry kierujemy się najpierw sugestiami rodziny i znajomych (63 %), potem forami dla graczy (31 %), następnie poradami youtuberów (27 %), zaś zdanie krytyków i dziennikarzy z branży obchodzi około 22% osób. Co i tak jest dobrym wynikiem, bo w Europie wynosi on 17%.