Koniec z dominacją Unity! Amazon udostępnia własny, całkowicie darmowy silnik do tworzenia gier

Amazon ogłosił, że udostępnia publicznie i całkowicie za darmo opracowany przez siebie silnik. Lumberyard, bo tak się nazywa, pozwalać na ma tworzenie gier zarówno na PC jak i konsole aktualnej generacji.

Koniec z dominacją Unity! Amazon udostępnia własny, całkowicie darmowy silnik do tworzenia gier

Lumberyard bazuje na opracowanym przez Cryteka silniku CryEngine. Amazon uzyskał od niemieckiego studia pełną, bezwarunkową licencję na jego wykorzystanie, łącznie z modyfikacjami i możliwością licencjonowania go we własnym zakresie. Z prawa tego skorzystał w sposób, który może się okazać przełomowy dla obecnego rynku gier.

Dzięki swojemu technologicznemu zaawansowaniu silnik pozwalać ma na tworzenie pełnoprawnych, wysokobudżetowych gier na obecną generację konsol. Amazon podpisał już odpowiednie umowy z Sony i Microsoftem, narzędzia od momentu ich udostępnienia wykorzystywać więc można do produkcji gier na Playstation 4 i Xboksa One. Firma zapowiada też, że pracuje nad dodaniem do Lumberyarda wsparcia dla platform mobilnych.

Lumberyard dostępny jest w sieci wraz ze swoim pełnym kodem źródłowym. Amazon nie zamierza pobierać pieniędzy za jego wykorzystanie, nie będzie też rościł sobie praw do przychodów z gier powstałych na jego bazie. Jedyne, na czym firma chce zarabiać, to technologia sieciowa. Tytuły wykorzystujące nowy silnik mogą mieć własną infrastrukturę online, ale jeżeli ich twórcy zechcą zamiast tego skorzystać z usług zewnętrznego dostawcy, to będzie to musiał być Amazon.

Poza technologią CryTeka, integralną częścią Lumberyarda jest również wsparcie dla należącej dla Amazona platformy Twitch. Twórcy gier będą więc mogli wbudowywać bezpośrednio z poziomu silnika funkcje związane z sieciowym streamingiem. Wśród nich np. komendy, pozwalające na prowadzenie inicjatyw w rodzaju „Twitch Plays” albo możliwość dołączenia się z poziomu gry do kogoś, kto aktualnie prowadzi jej transmisję w serwisie.

Firma liczy na to, że dzięki temu i bardzo dobremu wsparciu dla modyfikacji Lumberyard przyciągnie developerów, tworzących gry z silnymi społecznościami. Jego dodatkowe funkcje ułatwić mają gromadzenie widzów na Twitchu, organizowanie wydarzeń eSportowych czy zachęcanie odbiorców do tworzenia własnych treści.

Przy tym wszystkim jednak zainteresowanie silnikiem mogą wyrazić również największe studia developerskie, tworzące wysokobudżetowe superprodukcje. Darmowa technologia rodem z CryTeka wydaje się brzmieć bardzo zachęcająco.

Od momentu premiery Lumberyard będzie oczywiście rozwijany niezależnie od CryEngine, sumptem inżynierów z Amazona. Już teraz widzą oni dla niego dalsze perspektywy. Jego najnowsza wersja, testowana wewnątrz firmy, wprowadza np. obsługę Oculusa.

Aktualnie silnik udostępniony jest w wersji beta i można go pobrać z oficjalnej strony Amazona.

[źródła: GamasutraAmazon]

Dominik Gąska

Źródło artykułu:Polygamia.pl
wiadomościamazonsilnik
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.