Kolejni śmiałkowie spróbują odczepić gogle wirtualnej rzeczywistości od komputera

Tym razem z wyzwaniem zmierzy się mały, bułgarski startup. Valve też pomoże.

Kolejni śmiałkowie spróbują odczepić gogle wirtualnej rzeczywistości od komputera
Bartosz Stodolny
6

Odbieram testowy egzemplarz HTC Vive, otwieram pudełko, a tam poza samym sprzętem masa wszelkiej maści kabli. HDMI, USB, audio… Dużo tego. W końcu jakoś się z tym uporałem, wkładam gogle na głowę i czuję, jak po plecach chlasta mnie solidny pęk. Trudno – myślę sobie – to dopiero początek, z czasem pewnie kable znikną. Gorzej, kiedy w pewnym momencie oplątałem się tym ustrojstwem i prawie przewróciłem.

Wiele osób narzeka właśnie na fakt, że aby cieszyć się wirtualną rzeczywistością w nowym wydaniu konieczne jest podpięcie całości do komputera. Jasne, z czasem idzie się do tego przyzwyczaić i w naturalny sposób omijać zwisający z tyłu głowy kabel, ale jednak pewien „niesmak” zostaje. Problemem jest nie tyle brak odpowiedniej technologii, bo bezprzewodowe przesyłanie obrazu i dźwięku funkcjonuje od dłuższego czasu, co rozwiązanie kwestii opóźnień i zachowania jakości umożliwiającej komfortowe korzystanie z VR.

Obraz

Pomysły są różne. Najprostszym są sprzęty współpracujące ze smartfonami, jak na przykład Gear VR od Samsunga. Wkładamy telefon w specjalny uchwyt w goglach i możemy oglądać filmy czy grać w proste gry. Minusem jest tutaj słaba jakość gier. Zarówno pod kątem oprawy, jak i samego gameplayu.

Niektórzy producenci stwierdzili, że skoro góra nie przyjdzie do Mahometa, trzeba wybrać się do góry. Pakują więc komputery do plecaków, a czasem wręcz na gogle, i w ten sposób obchodzą problem. Wszystko super, ale wymaga to noszenia ze sobą kilku dodatkowych kilogramów, grzeje się, no i taki komputer nie przyda się za bardzo do czegoś innego.

Obraz

Można jeszcze inaczej. Skoro dzisiejsza technologia nie pozwala na szybkie przesyłanie obrazu i dźwięku między goglami, a komputerem, trzeba ją rozwinąć. Jakiś czas temu wspominałem o Intelu i jego Project Alloy, który poza tym, że nie potrzebuje kabli do działania, oferuje też opcję „przenoszenia” otoczenia do wirtualnej rzeczywistości.

Intel announces untethered VR with Project Alloy (CNET News)

Nad jeszcze innym rozwiązaniem pracuje bułgarska firma Quark VR. Co prawda nie spowoduje ono, że kable zupełnie znikną z gogli, ale przynajmniej nie będą się już plątały pod nogami. Quark zamierza stworzyć urządzenie oparte na technologii WiFi, do którego podepniemy HTC Vive’a, a następnie włożymy do kieszeni. Podobne urządzenie będzie znajdowało się przy komputerze, który zapewni moc obliczeniową.

Bułgarzy spotkali się już w tej sprawie z Valve i firma wyraziła zainteresowanie projektem, zaoferowała wsparcie oraz dała swoje błogosławieństwo. Nie oznacza to, że mamy do czynienia z oficjalnymi pracami, ale też nikt nie będzie przeszkadzał, a pomoc ze strony giganta, jakim jest operator Steama może nieco ułatwić pracę ambitnemu zespołowi. Szczególnie, że przed Quark VR nie lada wyzwanie polegające przede wszystkim na zlikwidowaniu opóźnień spowodowanych bezprzewodowym przesyłem danych, ale firma podchodzi do tego optymistycznie.

Czytamy na blogu Quarka. Faktycznie firma jest już blisko, bo jeśli wierzyć zapewnieniom, pierwszy działający prototyp powinien pojawić się jeszcze jesienią tego roku, a żeby było ciekawiej – wszystko zostanie udostępnione każdemu zainteresowanemu, zatem możemy spodziewać się podobnych projektów w przyszłości.

Oby się udało, bo pomysł Bułgarów ma dwie, niezwykle ważne zalety. Po pierwsze, nie musimy czekać na bezprzewodową generację gogli, bo wystarczy dokupić urządzenie do tych już posiadanych. Po drugie, dzięki otwartości projektu będą mogli z niego skorzystać inni producenci, więc wirtualna rzeczywistość wolna od kabli może wcale nie być tak odległą przyszłością.

Bartosz Stodolny

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne