Klimatyzator Light: co przeczytać, by lepiej wczuć się w Batman Arkham City

Klimatyzator Light: co przeczytać, by lepiej wczuć się w Batman Arkham City

Klimatyzator Light: co przeczytać, by lepiej wczuć się w Batman Arkham City
marcindmjqtx
18.10.2011 08:00, aktualizacja: 15.01.2016 15:43

Dlaczego Light? Bo skupiony tylko na jednym rodzaju tekstów kultury - na tym, w którym Batman czuje się i prezentuje najlepiej. Oto 14 komiksów, które warto poznać, nie tylko jako przystawkę go gry. Po prostu jeśli najdzie Was ochota na dobrą lekturę, a nie wiecie z której strony zabrać się do zeszytowych serii, wydawanych co miesiąc w Stanach, to spokojnie możecie sięgnąć po jeden z poniższych albumów.

Niestety nie wszystkie z tych komiksów ukazały się w Polsce lub ukazały się w zbyt małym nakładzie. Przeważającą większość da się jednak zamówić za pośrednictwem rozmaitych księgarń internetowych sprowadzających komiksy z USA albo po prostu ze sklepów brytyjskich i amerykańskich.

Przedstawiona lista jest oczywiście subiektywna. Przy jej stworzeniu pomógł Andrzej "Amen" Nowak, redaktor serwisu DC Multiverse.

Jeśli macie własne batpropozycje, wpiszcie je w komentarzach.

Paweł Kamiński, Andrzej "Amen" Nowak

Obraz
Źródło artykułu:Polygamia.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
BATMAN: POWRÓT MROCZNEGO RYCERZA (DARK KNIGHT RETURNS)

Przełomowy komiks Franka Millera, wydany w 1986 r. na zawsze odmienił postrzeganie Batmana. W komiksie Bruce Wayne ukazany jest, jako stary człowiek, który nie pogodził się ze śmiercią Jasona Todda (drugiego Robina) i przestał być Batmanem. Inni bohaterowie także odeszli. Jednak Bruce nie potrafi zaakceptować świata, w którym przestępstwa popełniają nie tylko bandyci, ale i rząd z pomocą postaci dobrze znanej Batmanowi i czytelnikom. W powrocie do walki ze zbrodnią pomoże mu damska wersja Robina. Wszystko okraszone świetnymi rysunkami w zgaszonych barwach. Podstawowa lektura dla fanów Batmana oraz dla każdego, kto chciałby poznać inne oblicze Mrocznego Rycerza. Jeśli Wam się spodoba, to powstała kontynuacja pod tytułem "Mroczny Rycerz Kontratakuje" (The Dark Knight Strikes Again). A.N., P.K.

W Polsce wydany przez Egmont, nakład wyczerpany, dostępny po angielsku.

BATMAN: AZYL ARKHAM (ARKHAM ASYLUM)

W zakładzie Arkham wybucha bunt - psychole pod wodzą Jokera chcą tylko jednego - Batmana. Na miejscu Mroczny Rycerz będzie musiał zmierzyć się z pytaniami o własną psychikę i mroczną tajemnicą szpitala. Historia spleciona jest z drugą, poświęconą założycielowi Arkham. Jak się okazuje życie Amadeusza ma wiele wspólnego i z obecnymi wypadkami w zakładzie i z samym Batmanem. Rysownik, Dave McKean, stworzył niezwykłe ilustracje - kolaże zdjęć, szkiców, przerysowanych postaci. Wszystko zaklęte w niewielkiej liczbie często przejaskrawionych barw. Oprawa graficzna po prostu urzeka. P.K.

W Polsce wydany przez Egmont, nakład wyczerpany, dostępny po angielsku.

BATMAN: ZABÓJCZY ŻART (THE KILLING JOKE)

Jedna z tych historii, które zdefiniowały postrzeganie Jokera - także takiego, jaki pojawia się w grach o Batmanie. Tym razem klaun postanawia udowodnić, że szaleństwo powodowane jest przez okoliczności i z każdego da się zrobić wariata. W swoją misterną grę wciąga komisarza Gordona i jego bliskich. Wydarzenia z tego tytułu na długo zaciążyły na świecie Batmana, a sam komiks szybko przeszedł do klasyki. Dla niektórych wystarczającą rekomendacją jest, że za scenariusz odpowiada Alan Moore, twórca "Watchmen" ("Strażnicy"). A.N., P.K.

W Polsce wydany przez TM-Semic w serii "Batman", jako numer 1/1991.

BATMAN: ROK PIERWSZY (YEAR ONE)

Batman nie zawsze był Mrocznym Rycerzem miasta Gotham. A Jim Gordon nie zawsze był doświadczonym komisarzem policji. Pierwszy rok działalności Batmana to formowanie się tej twardej męskiej przyjaźni. A jednocześnie umacnianie pozycji Batmana jako postrachu złoczyńców, miejskiej legendy. Gordon nie do końca pewien jest, jak ma traktować niespodziewanego sprzymierzeńca - podoba mu się skuteczność Batmana, ale jednocześnie musi przymykać oko na fakt, iż działa on poza prawem.

"Rok pierwszy" to kolejne podejście Franka Millera do historii z Mrocznym Rycerzem i kolejny kamień milowy dla tej postaci - komiks, którego wstyd nie znać.

W tym roku ukazał się także film animowany na podstawie tego komiksu - nie miałem okazji go obejrzeć, ale skoro za produkcję odpowiada znany z kultowej kreskówki, Bruce Timm, to chyba można być spokojnym. o poziom. P.K.

W Polsce wydany przez Egmont, nakład wyczerpany, dostępny po angielsku.

BATMAN: LONG HALLOWEEN

Jeph Loeb obecnie słynie ze zniszczenia wszystkiego, czego się dotknie, jednak w czasach pracy dla DC tworzył naprawdę niesamowite historie. Najlepszymi przykładami są "The Long Halloween" i "Dark Victory" stworzone razem z Timem Sale. Pierwszy z nich to mroczna historia mordercy o pseudonimie Holiday, który swoje ofiary morduje tylko w dni świąt. Walkę z nim podejmują Batman, Gordon oraz Harvey Dent, któremu przyjdzie zapłacić wysoką cenę. Charakterystyczny styl rysownika i bardzo dobrze skonstruowana fabuła sprawiły, że obie pozycje są pewnego rodzaju esencją detektywistycznych przygód Batmana. Tim Sale to świetny rysownik - jego kreska przypomina nieco Bruce'a Timma znanego z serialu animowanego o Batmanie. Szczególnie urokliwie wychodzą mu kobiety, zwłaszcza Catwoman, która często się w tych komiksach pojawia. A.N., P.K.

Komiks nie ukazał się w Polsce. Nie pomylcie go z "Batman: Halloween" wydanym przez TM-Semic.

BATMAN: DARK VICTORY

Drugi komiks znakomitego duetu twórców. Kontynuuje wątki z "The Long Halloween", ale może być również czytany osobno. To znów ciężka historia kryminalna - Gotham ponownie dotknięte jest falą morderstw, a tajemniczy zabójca zostawia tylko jedną wskazówkę: kartki z grą w wisielca. Tymczasem Two-Face postanawia zacząć wymierzać sprawiedliwość na własną rękę.

Kolejny po "Year One" i "The Long Halloween" komiks pozwalający na przyjrzenie się, jak rozwijała się kształtowała współczesna postać Batmana: detektywa zmuszonego stawić czoła szaleńcom.

Jeśli podobały Wam się komiksy duetu Loeb/Sale, możecie sięgnąć też po "Batman: The Haunted Knight" (wyd. polskie "Batman: Halloween") oraz nieco słabszy "Catwoman: When in Rome" poświęcony postaci kociej złodziejki. P.K.

Komiks nie ukazał się w Polsce.

BATMAN: JAD (VENOM)

Jeden z komiksów, które uzmysławiają dobitnie, że pod kostiumem i toną gadżetów, Batman jest tylko człowiekiem. Tym wyróżnia się z panteonu nierealnych herosów o nadludzkich zdolnościach. W "Venom" Bruce pada ofiarą własnych ograniczeń, gdy kilkakrotnie zawodzi jako Batman. Skłania go to do sięgnięcia po środek, który zwiększy jego umiejętności - pytanie tylko za jaką cenę? Ten mocny komiks, który uświadamia jak krucha jest granica dzieląca nas od uzależnienia i jak łatwo ją przekroczyć.

"Venom" to też ważny komiks w historii Batmana - stworzenie tego środka ma bezpośredni wpływ na późniejsze powstanie postaci Bane'a, który potem pokonał Batmana. P.K.

W Polsce wydany przez TM-Semic w 1994 r..

BATMAN: KNIGHTSAGA

Starsza już historia, od której odstraszyć mogą rysunki - niemniej ważna, jeśli ktoś chce zgłębić historię Batmana oraz Bane'a - człowieka, który złamał i pokonał Mrocznego Rycerza. W konsekwencji Bruce Wayne zmuszony był oddać kostium innej postaci, co miało dość nieoczekiwane konsekwencje. W efekcie musiał poddać się rekonwalescencji, odbyć ponownie swój trening i powrócić do Gotham, by odzyskać pelerynę i maskę.

Ciekawe studium psychologiczne Batmana, który nękany ciągłym atakami nasyłanych przez Bane'a szaleńców łamie się najpierw psychicznie, by potem zostać ostatecznie pokonany. "Knightfall", "Knightquest" i "Knightsend" z czasem nieco straciły na znaczeniu, jednak nadal to ważny etap w historii Batmana. P.K.

W Polsce wydany w ramach serii "Batman" w numerach od 8/1995 do 9/1997, a potem w "Batman&Superman", numery 10-12/1997. Można też doczytać "Batman" 2-7/1995. Po angielsku zebrano to w trzy tomy.

BATMAN: HUSH

Batman staje naprzeciw nowego tajemniczego wroga, którego celem jest przetestowanie ograniczeń Mrocznego Rycerza i zdobycie odpowiedzi na pytanie, które przy okazji zada sobie sam Batman: czy moralność nie przeszkadza w zwalczaniu zbrodni? Co gorsza mężczyzna zdaje się znać tożsamość herosa oraz sprytnie manipuluje zarówno jego przyjaciółmi, jak i wrogami.

"Hush" nie jest może historią wybitną pod względem scenariuszowym - choć ma parę momentów. Nadrabia to szybkim sensacyjnym tempem, dużą ilością znanych postaci oraz znakomitymi rysunkami Jima Lee, który ma tendencję do rysowania nieprzeciętnie muskularnych mężczyzn i zgrabnych kobiet. Co może się podobać. P.K.

W Polsce wydany przez Egmont w dwóch tomach, trudno dostępny, możliwy do kupienia po angielsku.

BATMAN: DEATH IN A FAMILY

Kolejny z ważnych momentów z historii Batmana. W tej historii Joker zabija drugiego Robina - Jasona Todda. Czyni to dzięki czytelnikom, którzy w ankiecie telefonicznej zdecydowali o jego losie. Śmierć Jasona Batman traktuje, jako swoją największą porażkę i długo nie może się otrząsnąć z szoku (patrz: "Powrót Mrocznego Rycerza"). W dzisiejszych czasach rysunki mogą zrazić osoby przyzwyczajone do obecnych standardów w komiksach super hero. Warto się przemóc, a na pewno się nie zawiedziecie. A.N.

Komiks nie ukazał się w Polsce, na zachodzie jest sukcesywnie wznawiany - w listopadzie będzie nowe wydanie.

BATMAN: NO MAN'S LAND

Po wydarzeniach z "Batman: Cataclysm", Gotham zostaje wyłączone z terytorium Stanów Zjednoczonych pozostając ziemią niczyją. Przestępcy, którzy pozostali w Gotham dzielą pomiędzy siebie miasto. Ostatecznie całe Gotham jest podzielone pomiędzy gangi super-przestępców. Przypomina to trochę podział w Arkham City - zobaczymy, czy w grze znajdą się nawiązania do tej historii. Oczywiście, gdy Batman wraca do Gotham sprawy przybierają inny obrót. Świetna historia, w której pojawiają się wszystkie postacie związane z Bat-rodziną. A.N.

Komiks nie ukazał się w Polsce, może być trudno dostępny, DC szykuje dodruki.

BATMAN: THE BLACK MIRROR

Autorem scenariuszy do "Detective Comics" (numery 871-881) jest wschodząca gwiazda DC - Scott Snyder (obecnie jest scenarzystą "Batmana", "Swamp Thing" i autorskiego "American Vampire"). Historie dzielą się na dwie zasadnicze części, jedną poświęconą Batmanowi (w tej roli Dick Grayson), druga dotyczy komisarza Gordona. Świetnie skonstruowana tajemnica towarzysząca czytelnikom przez wszystkie numery, nowe gadżety Batmana, nowi przeciwnicy, a wszystko dopieszczone przez niesamowite rysunki Jocka. Nic dziwnego, że tę historię Snydera w "Detective Comics" określa się, jako "The Long Halloween" obecnych czasów. A.N.

Komiks nie ukazał się w Polsce, na zachodzie pod koniec listopada ukaże się wydanie zbiorcze.

BATMAN: BLACK AND WHITE I i II

"Black & White" to dobry komiks dla tych, którzy chcieliby poczytać sobie "coś o Batmanie". W sumie ukazały się 4 tomy zawierające wybór krótkich historyjek najróżniejszych scenarzystów i rysowników, z których część na co dzień nie tworzy komiksów z Batmanem. Są tu i historie naładowane akcją, fabuły kryminalne, małe tragedie, a nawet parodie i humorystyczne opowiastki. Miłośnicy grafiki również mają na co popatrzeć, bo czerń i biel pozwala do woli przyglądać się kresce, jaką prezentują najróżniejsi rysownicy - ich wizje Batmana potrafią być bardzo oryginalne. Są tu takie sławy jak: Brian Azzarello, Dave Gibbons, Jim Lee czy Alex Ross.

W sumie to dobry punkt wyjścia do większych komiksów z Batmanem i określenie, jaka wersja tego bohatera najbardziej nam się podoba. P.K.

Pierwszą część komiksu (dwa tomy) wydało w Polsce TM-Semic, drugą (także dwa tomy) Egmont.

GOTHAM CENTRAL

Historie z komendy głównej w Gotham przedstawiałem Wam już przy okazji Klimatyzatora L.A. Noire. To Batman dla tych, którzy cenią sobie ciężką atmosferę Gotham i wykreowane przez autorów sylwetki szalonych złoczyńców, ale irytuje ich Pan Uszata Mysz. Cztery tomy Gotham Central pozwalają lepiej przyjrzeć się pracy gothamskich stróżów prawa, którzy choć są tylko zwyczajnymi policjantami, muszą radzić sobie z nie do końca zwyczajnymi zbrodniami. Batman pojawia się tu jako tło i nie zawsze traktowany jest przez policję jak bohater. Wprawdzie odwala za nich robotę, ale jednocześnie pokazuje, że prawo w Gotham mocno się zdewaluowało, skoro broni go mężczyzna w stroju nietoperza. P.K.

Komiks nie ukazał się w Polsce.