John Carmack opowiada o tym, jak przekonał Apple do gier

Jego opowieść na Facebooku zapewne nieprzypadkowo zbiegła się z zapowiedzią Rage 2...

John Carmack opowiada o tym, jak przekonał Apple do gier
Krzysztof Kempski

Czas na coś z serii “wspomnienia developerów”. John Carmack podzielił się ostatnio na facebooku garścią wspomnień związaną z współpracą ze Stevem Jobsem. Komputer Apple 2 był dla developera Dooma w ciągu paru lat nastoletniego życia symbolem czasów, w których żył. Dał temu wyraz, próbując w wieku 14 lat ukraść go ze szkoły, ale nie udało się. By stać się posiadaczem komputera od Jobsa, musiał poczekać na pierwsze sukcesy.

W czasie, gdy rozkwitła sława Carmacka za sprawą Commandera Keena i Wolfensteina 3D, Steve odszedł akurat z Apple, tworząc spółkę NeXT, a w niej kosztujący 10 tysięcy dolarów komputer. Carmack wspomnia, że był to jeden z jego pierwszych zakupów, bardziej priorytetowy nawet niż własny samochód, kolejnym krokiem było natomiast przeniesienie firmy na maszyny oznaczone logiem NeXT.

Obraz

Id Software wyszło nawet z propozycją, by umieścić w napisach końcowych informację o tym, że produkcja została stworzona na tym właśnie sprzęcie. Carmack niewiele mówi tu o powodach: być może ujawniła się tu obecna u Jobsa uraza do przemocy albo po prostu uznał to za nic nie znaczącą ofertę i zlekceważył ją. Zmienił zdanie w momencie, gdy Doom stał się prawdziwą ikoną popkultury, ale dla Carmacka było już za późno. Uznał, że po prostu fajnie było popisać maile z samym Stevem Jobsem, którego razem z Wozniakiem już od dawna poważał. Carmack wcale też się o to nie gniewał. Uznał po prostu, że współzałożyciel Apple nie uważał, że gry staną się ważną składową sukcesu jego urządzeń.

Obraz
Obraz

Było to ważne w kontekście debiutu Dooma 3 na iPhonie. Jobs początkowo narzekał na obecną w grze krew, później zmiękł, ale trzeba było go jeszcze namówić na implementację bibliotek, dzięki którym gra mogłaby działać optymalnie na smartfonie firmy.

Ostatecznie to Carmack wygrał ten spór, a Apple dostrzegło potencjał tkwiący w grach, przyglądając się po latach tabelkom zysków, wynikających ze sprzedaży gier. Rage HD (kontynuacja już za pasem) pokazał w 2010 roku, że możliwe jest tworzenie na telefonach gier przypominających te z konsol. Prawdopodobnie dzięki uzyskanemu wtedy porozumieniu, smartfony wyzwoliły się od prostych gier Java, kupowanych przez esemesa. Być może nie udało im się zdetronizować klasycznych platform, ale nigdy już nie były takie same.

Przy okazji dzisiaj wieczorem możecie spodziewać się nowych informacji o Rage 2.

Krzysztof Kempski

Źródło artykułu:Polygamia.pl

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (8)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.