Jazz Jackrabbit to typowa platformówka, w której - jak zwykle - zadaniem gracza (w tym przypadku sterującego zielonym królikiem) jest uratowanie kogoś przed kimś, zbieranie bonusów, punktów i generalnie dobra zabawa.
Warto rozpocząć od kilka wskazówek technicznych.
- Chociaż w instrukcji napisane jest, żeby biegać naszym króliczkiem najszybciej jak to tylko możliwie, nie polecam tej metody. Czasami warto zwolnić, chyba że otrzymasz przyspieszający bonus – wtedy należy skrupulatnie z niego korzystać.
- Strzelaj do wszystkiego, co się rusza (wrogowie), jak również do tego, co stoi w miejscu (znaki, skrzynki).
- Gdy biegniesz, możesz wyżej skakać. Ta umiejętność przyda ci się podczas poszukiwania ukrytych pomieszczeń.
- Strzelaj do ścian, które wydadzą ci się podejrzane. Mogą prowadzić do ukrytych pomieszczeń albo nawet całych poziomów.
- Na końcu każdego poziomu pokazują się tabele pokazujące w procentach ilość zdobytego przez ciebie dobra. Są dwie kategorie: wrogowie i przedmioty. Wynik nie ma większego wpływu na grę, ale im wyższy, tym korzystniejsze bonusy.
- Swoją najmocniejszą broń zachowuj na bossów i trudne sytuacje.
- Gdy otrzymasz deskę powietrzną, zawróć i zobacz, czy nie przegapiłeś czegoś po drodze. Niektóre przedmioty znajdują się poza zasięgiem twojego wzroku.
Klawisze
Teraz kilka słów na temat tak, jak efektywnie sterować naszym króliczkiem.
KlawiaturaLewo/prawo: Przesuwa Jazza w pożądanym kierunku.Góra: Gdy przytrzymasz kursor, królik zajrzy nieco wyżej niż zwykle.Dół: Przykucnięcie lub zajrzenie nieco niżej. Podczas kucania możesz strzelać.Ctrl: Zmiana broniAlt: Skok.Spacja: Strzał.P: Pauza.Esc: Wywołanie menu.T: Zmniejsza prędkość gry o połowę.
JoystickPrzycisk 1: Skok. Musisz sprawdzić, jak sprawa ma się z twoim joystickiem, ponieważ ustawienia mogą być różne. Przycisk 2: Strzał.Przycisk 2 + Góra: Zmiana broni.Góra: Spojrzenie w górę.Dół: Kucnięcie lub spojrzenie w dół.
Przedmioty i bronie
To cala istota gier platformowych.
- Amunicję Jazz otrzymuje dwójkami lub 15-tkami, w zależności od wielkości zebranej kuli.
TOASTER: Broń Jazza zamienia się w miotacz ognia.
LAUNCHER: Mała niebieska kulka odbijająca się od podłogi. RAPID-FIRE MISSILES: Dwie zielone torpedy, rozchodzące się na kształt litery V. Przydatne, gdy udało ci się zebrać kilka szybkostrzelnych broni.
BLASTER: Standardowa broń Jazza. Spełnia swoje zadanie, ale ni jest zbyt fajna.
- Jazz może zebrać kilka przedmiotów, które ułatwią mu przejście poziomów.
TNT: Wysadza wszystkich przeciwników będących w zasięgu wzroku. Bardzo przydatne, gdy wrogów jest wielu.
RAPID FIRE: Im więcej ich znajdziesz, tym twoje bronie będą szybciej strzelać.
JUMP AROUND: Im więcej ich znajdziesz, tym wyżej będziesz skakać. Działa najlepeij, gdy Jazz biega.
HIP HOP: To mała klatka z ptakiem w środku, który pomaga królikowi, gdy ten go uwolni. Ptaszorek strzela do worgów i to w dobrym stylu, ale ulotni sie jak tylko Jazz postanowi wziąć sprawy w swoje ręce.
FAST FEET: Gdy do niego strzelisz, królik nabierze takiej prędkości, że zwieje ci kapelusz z głowy. Bonus działa czasowo.
FALLEN STAR: Na 15 sekund znikasz – stajesz się niewidzialny.
RED GEM: Po zakończeniu poziomu przenosi Jazza do poziomu bonusowego
AIRBOARD: Powietrzna deskorolka, na której Jazz może latac.
SHIELD: Osłona, która ochroni Jazza przed atakami.
FIRE SHIELD: Osłona, która chroni przed 4 strzałami.
1-UP: Dodatkowe życie.
CARROT: Marcheweczka zawsze smaczna – podnosi poziom zdrowia.
HOURGLASS: Dodaje minutę do odmierzanego czasu.
Poziomy bonusowe
- Możesz się tam dostać poprzez zbieranie czerwonych kamyków, ale tylko po zakończeniu właściwej misji.
- Klawisze na poziomach bonusowych Góra: Ruch w przód.Lewo/prawo: Skręt w odpowiednią stronę.Dół: Cofnięcie.Alt: Skok.Spacja: Piruet. Twoja kontrola nad Jazzem jest wtedy mocno ograniczona.
- Przedmioty i przeszkody w poziomach bonusowychEXIT SIGN: Wyrzuca cię z poziomu bonusowegoBLUE GEM: Musisz zebrać określoną ilość niebieskich kamyków, aby zarobić ekstra życie HOURGLASS: Daje troszkę więcej czasu SPINMEISTER: Nieźle cię zakręciWATER/SLIME: Zwalnia cię i to poważnie. Omijaj z daleka.
Opis przejścia poziomówEpizod 1 - Turtle Terror-------------------------
Poziom Diamondus 1Jeśli wskoczysz na drzewo dokładnie naprzeciwko miejsca, w którym zaczynasz i wykonasz skok na ścianę nad nim, będziesz mógł pójść dalej w prawo. Przejdź przez niewidzialny mur i weź klatkę z ptakiem – przyda ci się.
Pozwól, by ptak wykonywał za ciebie brudną robotę. Weź trzy ogniste kule i pozbądź się żółwia. Jeśli przestrzelisz ścianę po drugiej stronie dziury, znajdziesz marchewkę. W skoczysz w otwór, idź na lewo.
Jeśli będziesz wciąż szedł w tym kierunku i strzelał do pszczół, znajdziesz gwiazdę. Weź ją i uciekaj tak szybko jak możesz. Dojdź do checkpointu i strzel w znak. Jeśli strzelisz w ścianę po lewej nad znakiem znajdziesz kilka przedmiotów.
Idąc dalej, zabijaj pszczoły, weź dyski i przeskocz przez ścianę na prawo. Znajdziesz tu Rapid Fire. Wyjdź na prawo i zabij żółwia.
Gdy dojdziesz do niebieskich i zielonych półek pełnych żółwi i ognistych kulek, poruszaj się w górę. Na górze przejdź przez wodę i kieruj się cały czas na prawo, a następnie skręć w lewo. Jeśli będziesz wciąż trzymał się prawej strony, zdobędziesz więcej Rapid Fire. Strzel do znaku oznaczającego „Wyjście”.
Poziom Diamondus 2
Jeśli pokręcisz się trochę po drzewach, możesz zdobyć kilka rakiet Rapid Fire, ale jeżeli chcesz zdobyć coś naprawdę ekstra, zejdź na dół i idź na lewo. Stań blisko ściany po lewej i przesuwaj się w dół. W tym korytarzyku możesz znaleźć mnóstwo rakiet RF, dodatkowe życie i dwie gwiazdki. Gdy już je zdobędziesz, rusz się na prawo.
Gdy wrócisz do właściwego pomieszczenia, w jaskini z czerwonymi, zielonymi i niebieskimi sprężynami znajdziesz kilka przedmiotów, między innymi Rapid Fire, dodatkowe życie i klatkę z ptakiem, jeśli poprzedniego gdzieś zapodziałeś. Wyjdź przez przejście znajdujące się najniżej i wskocz do dziury, którą wskazuje strzałka. Tutaj znajdziesz checkpoint. Przejdź przez otwór obok znaku zapisu gry.
Powinieneś tu znaleźć Fast Feet. Biegnij tak szybko jak się da, ale kiey znajdziesz rozwidlenie, skręć w prawo i przejdź przez ścianę. Znajdziesz tu życie. Wyjdź. W tym korytarzu jest wiele dysków i żadnych wrogów, więc możesz poruszać się naprawdę szybko i nie dbać o nic. Gdy znajdziesz pomieszczenie z niebieskimi sprężynami, wskocz na pierwsza i przytrzymaj kursor w lewo. Przejdź przez ścianę – zobaczysz znak z pytajnikiem. Strzelaj, a znajdziesz się w ukrytym poziomie.
Wbiegnij po wielkim zboczu i wejdź do jaskini po lewej. Znajdziesz tu kamyk niezbędny, by dostać się do poziomu bonusowego, oraz kilka Rapid Fire. Gdy skierujesz się na prawo, dojdziesz do wyjścia. By dostać się do poziomu bonusowego, musisz mieć co najmniej 30 niebieskich kamyków.
Poziom Diamondus bonusowyChoć na chwilę poczujesz się... wolny jak ptak. Na tym poziomie zamieniasz się w Hip Hopa, czyli ptaszorka z klatki. Nie zauważyłem tu żadnych wrogów. Staraj się przejść tak dużo, jak tylko zdołasz, a gdy dojdziesz do wniosku, że zebrałeś już wszystko, udaj się na spotkanie bossa (to jedyny bonusowy poziom, w którym musisz się z nim zmierzyć). Tym razem będzie to żółw, a najskuteczniejsza metodą będzie użycie Rapid Fire.
Poziom Tubelectric 1Skieruj się na dół przez pierwszą rurę i przytrzymaj kursor w lewo, by zdobyć osłonę. Kontynuuj wędrówkę przez rurę i kiedy z niej wyjdziesz, zabij czterech wrogów po prawej. Znajdziesz tu pierwsze kulki Launcher, a jeśli przejdziesz przez ścianę po prawej, znajdziesz ich sporo więcej. Teraz idź cały czas w lewo, aby zebrać Toastery i trochę Rapid Fire. Jeśli chcesz dostać się do tuby prowadzącej na prawo, po prostu do niej wskocz. Na końcu tej znajduje się następna i jeśli zjeżdżając przytrzymasz klawisz „prawo”, znajdziesz dodatkowe życie. Następne pomieszczenie pełne jest różnych przedmiotów, zbierz ile się da i ruszaj dalej. Gdy dojdziesz do checkpointa, zobaczysz konstrukcje niebiesko-czarnych rur. Do każdego pomieszczenia prowadzi tylko jedna droga, więc łatwo jest ją znaleźć. Po prostu omijaj lasery, zbieraj amunicję i błyskotki. Żeby dostać się do wyjścia, przestrzel elektryczne ściany.
Poziom Tubelectric 2Przechodź przez niebiesko-czarne pomieszczenia, aż znajdziesz się między dwiema elektrycznymi ścianami. Strzel w te po lewej i idź tak długo, aż znajdziesz „laserową maszynę”. Jeśli przejdziesz przez te ścianę, znajdziesz dużo Rapid Fire, rakiet RF i gwiazd. Przejdź przez ścianę po prawej by wróci do normalnych pomieszczeń. Gdy wyjdziesz z niebiesko-czarnej strefy, znajdziesz checkpoint.
Znajdziesz tu sporo przeciwników, więc skorzystaj z tuby w suficie, by ich ominąć. Możesz udać się na górę lub na dół. Wybierz drugą opcję. Gdy dojdziesz do niebieskiej sprężyny, kieruj się w lewo by zdobyć czerwony kamyk. Użyj czerwonej sprężyny by dostać się do wyjścia po prawej. By dostać się do kolejnego poziomu bonusowego, musisz mieć 35 kamyków.
Poziom Medivo 1Zamiast biec od razu na prawo, idź w dół, a potem w lewo – unikniesz nieprzyjemności związanych ze spotkaniem licznych wrogów. Znajdziesz kilka Toasterów i złota. Zastrzel wszystkie potwory schodzące z góry i przejdź przez małą dziurę by wrócić platformę wyżej.Teraz musisz przedostać się przez „labirynt”. Nie będzie to takie trudne, ponieważ możesz iść tylko jedną drogą. Do wykończenia latających wrogów powinieneś użyć rakiet RF. Kiedy dotrzesz do końca korytarza, możesz iść na górę albo na w dół. Na górze znajdziesz przedmioty, na dole będziesz kontynuować drogę.
Jeśli wybierzesz górę, idź cały czas na lewo. Trafisz na kolce – są fałszywe, możesz spokojnie po nich przejść. Przejdź przez ścianę obok nich i zdobądź osłonę.
Jeśli wybierzesz dół, znajdziesz checkpoint. Na prawo znajdują się dwie marchewki, na lewo przejście dalej. Po zdobyciu czterech Toasterów znajdujących się na ścianie, możesz przeskoczyć na lewo. Kiedy dostaniesz się do powietrznej deskorolki, poruszaj się dalej. Deska zniknie krótko po tym, jak zaliczysz checkpoint.
Krótko po tym trafisz do korytarza, w którym znów będziesz musiał użyć rakiet RF, by zniszczyć latające potworki. Teraz wystarczy tylko znaleźć wyjście – jest niedaleko.
Poziom Medivo 2Zaczynasz na poziomie, który wygląda jak zamek. Jeśli spadniesz między wieże, nie znajdziesz niczego poza sprężynami, które „wyfikną” cię z powrotem.
Idź na lewo by zdobyć gwiazdę. Strzel do znaku checkpointa. Nie przejmuj się przedmiotami na lewo – po prostu zjedź po łańcuchach. Znajdziesz przerwę pomiędzy warstwami kolców. Na prawo znajduje się kilka przedmiotów i dużo marchewek, a na lewo czerwony kamyk. Tak długo skacz po niebieskiej sprężynie, aż złapiesz łańcuch i wróć na lewo – tam jest bezpiecznie.
Teraz ruszaj na prawo. Gdy pójdziesz na lewo, znajdziesz gwiazdę. Weź ją i biegnij, ale pamiętaj by przestrzelić checkpoint. Teraz czekają cię skoki po łańcuchach i unieszkodliwienie wrogów przy pomocy rakiet RF. Wskocz na sprężynę po prawej i znajdź Hip Hopa uwięzionego w klatce. Uwolnij go i pozwól, by zajął się latającymi stworami – z pewnością jest w tym nieco lepszy niż ty.Dy znajdziesz się na srebrnych platformach zaraz przed wyjściem, skacz uważnie. Nie wpadnij na kolce, bo droga z powrotem jest naprawdę długa.
Poziom 1 GuardianDevan znajduje się na platformie zaopatrzonej w wiertło, które zrzuca skały. Gdy podjedziesz blisko, strzela ogniem. Strzelaj rakietami z dużej odległości – w ten sposób go wykończysz.