Jason Schreier o tym, jak Take Two doprowadziło do bankructwa twórców Kerbal Space Program 2

Krótka historia o pozycji siły.

Jason Schreier o tym, jak Take Two doprowadziło do bankructwa twórców Kerbal Space Program 2

W swoim pierwszym artykule dla Bloomberga Jason Schreier - znany z materiałów śledczych dziennikarz, dawniej współpracujący z Kotaku - przybliża kulisy prac nad Kerbal Space Program 2. Wyjaśnia także, jak korporacyjne machinacje Take-Two bezpośrednio przyczyniły się do bankructwa zdolnego, niezależnego studia.

W 2017 roku Take Two, które kupiło prawa do Kerbal Space Program - oryginalnej gry o projektowaniu i wystrzeliwaniu w kosmos statków kosmicznych - nawiązało współpracę z niezależnym Star Theory. Zespół ten, znany wcześniej z kickstarterowej strategii Planetary Annililation, miał we współpracy z Private Division - oddziałem Take Two wydającym gry niezależnych twórców - opracować kontynuację Kerbal Space Program.

Kerbal Space Program 2 – Official Cinematic Announcement Trailer

Jak podaje Schreier, nieco ponad dwa lata później, w grudniu zeszłego roku, pracownicy Star Theory otrzymali następujące maile: Okazało się, że Take Two, zamiast finansować działania niezależnego zespołu, woli powołać własne studio (nazwane Intercept Games, rety) i kontynuować prace nad Kerbal Space Program 2 wewnętrznie. Było to dla pracowników Star Theory o tyle zaskakujące, że do tego momentu wydawało im się, że prace nad grą przebiegają dobrze.

Postawiona w takiej sytuacji, część pracowników Star Theory - około 1/3 - zdecydowała się na przejście do nowego studia. Inni, którym odpowiadała niezależność i którzy niekoniecznie chcieli stawać się trybikami w korporacyjnej machinie, zaczęli pracować nad planem awaryjnym.

Obraz

W jego ramach rozpoczęto pracę nad rozmaitymi prototypami i wstępnymi projektami potencjalnych gier. Wszystko po to, by pokazać je ewentualnym wydawcom na Game Developers Conference w marcu i liczyć na to, że uda się uzyskać finansowanie...

Jak to wyszło nietrudno się domyślić. Po odwołaniu GDC z powodu pandemii studiu pozostało już tylko zamknąć drzwi. 4 marca oficjalnie zakończyło ono działalność, wręczając wszystkim pracownikom wypowiedzenia z miesięczną wypłatą i dwumiesięcznym ubezpieczeniem zdrowotnym.

I chociaż oczywiście Take Two nie zrobiło tu niczego, do czego nie miałoby prawa, to historia ta dość dobrze pokazuje, jak w branży growej wygląda relacja silnych i słabych. Jednego dnia developerowi może wydawać się, że złapał pana Boga za nogi, podpisując korzystny kontrakt. Chwilę później wszyscy mogą stracić pracę...

Dominik Gąska

Źródło artykułu:Polygamia.pl
wiadomościtake-twokerbal space program
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.