Jak zostać YouTuberem? Jedenaście porad od weteranów

YouTube to miejsce, w którym każdy może zostać właścicielem własnej telewizją dla graczy. Jak to zrobić? Postanowiliśmy o to zapytać ludzi, którzy doskonale się na tym znają - oglądają ich tysiące widzów.

marcindmjqtx
SKOMENTUJ

1. Dbaj o jakość produkcji - Krzysztof Gonciarz Filmik nie musi być profesjonalnie wyprodukowany, żeby był popularny. Ciekawe opinie pozostaną ciekawe nawet wtedy, kiedy zostaną nagrane na marnym mikrofonie. To z jednej strony. Z drugiej - ewidentnie niska jakość przeszkadza w „pierwszym kontakcie” z Twoim kanałem i bardzo przycina organiczny ruch z YouTube'a. Pierwszą reakcją na filmik o rażącej jakości obrazu/dźwięku jest wyłączenie go. Zadbaj więc przynajmniej o minimum akceptowalnej jakości. Ustaw światło, sprawdź mikrofon, upewnij się, że obraz nie jest zbyt ciemny.

2. Kradnij na potęgę - Kamil Przybysz Nie widzę sensu, żeby odkrywać Amerykę po raz setny. W sieci są setki niesamowicie kreatywnych osób, z których twórczości można czerpać inspirację i pomysły. Warto sprawdzić, co robią, zanim samemu się zacznie. Jednak pamiętaj, że pojęcia „inspirować się” nie tłumaczymy jako „kopiować”. Sukces wielu wideoblogerów polega na tym, że sprzedają to samo, ale w swoim, unikalnym „opakowaniu”.

3. Naucz się radzić sobie z krytyką - Krzysztof Gonciarz Puszczasz filmik do netu - wiedz, że ludzie Cię zniszczą. Oberwie się Tobie, Twojej rodzinie, Twojemu kotu i chomikowi. Będą Cię obrażać, przeklinać, życzyć Ci chorób i śmierci. Im więcej ludzi Cię zobaczy, tym więcej się naczytasz przykrych uwag na swój temat. Naucz się sobie z tym radzić. Nie wdawaj się w dyskusję z ludźmi, którzy po prostu Cię obrażają. Reaguj na krytykę wtedy, kiedy *czujesz* się winny - nie wtedy, kiedy inni dopatrują się winy w Tobie. A w praktyce: im mniej Twojej reakcji na flame, tym lepiej. Popularny tekst o „karmieniu trolli” ma zdecydowaną rację bytu. To, jeśli mówimy o oficjalnym wypowiadaniu się. We własnym zakresie musisz wynosić naukę z KAŻDEGO komentarza, nawet najbardziej chamskiego i obraźliwego. Ktoś, kto Cię obraża, ma jakiś problem, coś mu się nie podoba - jego sprawa, że nie potrafi wyrazić tego w kulturalny sposób. Dlaczego tak jest? Co możesz zmienić, żeby ta osoba zmieniła zdanie? Nie zbywaj krytyki, ucz się na niej.

4. Rób swoje - Tomasz Drabik Staram się płynąć z prądem, ale i tak spora część komentarzy różnych ludzi mnie nie raz niepotrzebnie hamowała, bo wytwarzali mi w głowie wrażenie „nie, to jest granica, której nie powinienem przekraczać”. Ile się na początku robienia vrecek nasłuchałem „a po co Ty pokazujesz swoją twarz w materiałach, komu to potrzebne?” i to nie tylko od użytkowników, ale i ludzi z branży. Bo twarz jest niemerytoryczna. Okazuje się, że ludzie oczekują czegoś więcej niż merytoryka - chcą też człowieka stojącego za tą merytoryką. Ja z tego powodu jestem w stanie nieustającej wojny ze swoją nieśmiałością, od kilku lat.

5. Popatrz na wszystko z zewnątrz - Krzysztof Gonciarz Wyobraź sobie odbiór swojego filmu przez różne grupy odbiorców: nowych użytkowników, ludzi, którzy Cię znają, tych, którzy Cię lubią, tych, którzy Cię nie trawią. Jakie będą opinie w poszczególnych grupach? Czy film może zachęcić do regularnego oglądania Cię, jeśli jest to pierwszy kontakt widza z Twoją osobą? Warto jest być świadomym tych zależności, albo przynajmniej raz na jakiś czas zadawać sobie takie pytania.

6. Ciągle się rozwijaj - Kamil Przybysz Warto wciąż eksperymentować z formą oraz treścią. Udoskonalać aspekty techniczne i rozwijać się na wszystkich innych polach związanych ze swoją twórczością. Stagnacja to zło.

7. Uważaj z wszelkiego rodzaju gotowcami - Krzysztof Gonciarz Tandetne efekty specjalne, kalki popularnych w sieci tutoriali z After Effects, animacje przejść godne filmów weselnych - takie rzeczy łatwo wymykają się spod kontroli. Czasami lepiej wysłać widzowi podprogowy komunikat o treści „wolę minimalizm” niż angażować siły w amatorskie rozwiązania.

8. Nagrywaj wtedy, kiedy chcesz - JJayJoker Nie jestem wideoblogerem, nie mam takiego talentu, aby opowiadać, co mi się dzisiaj przytrafiło i tak dalej. Muszę mieć dokładnie zdefiniowany temat, a także wenę, aby móc gadać do kamery przez pewien czas. Dlatego też polecam nagrywać w momentach, kiedy macie ochotę nagrywać, a nie dlatego, że trzeba coś wrzucić na Youtube.

9. Bądź postacią - Krzysztof Gonciarz Wyobraź sobie siebie jako postać z kreskówki bądź komiksu. Jakie miałbyś cechy? Co możesz w sobie przerysować? Przeprowadź ten eksperyment myślowy ze swoimi ulubionymi autorami filmików w sieci - zobaczysz wiele ciekawych rzeczy.

10. Rób to, co lubisz - Maciej Makuła Zacząłem wrzucać na YouTube materiały, bo lubię to robić, i tyle. Trochę brakowało mi wówczas tego, co robiłem wcześniej w TVGry, i po prostu dla swojej satysfakcji do niej wróciłem. Czyli grunt to samemu czerpać z tego radość. To niby „oczywista oczywistość”, ale trafiło do mnie kilka zapytań o to, jak zdobyć publikę. Osobiście akurat nigdy nie myślałem tymi kategoriami.  I jak sięgam pamięcią - nad wszystkim stała dobra zabawa. Gdyby potraktować filmiki na YouTube jako miniaturę telewizji, to idealnie pasują tutaj słowa Stanisława Tyma:

Innymi słowy, zwracaj uwagę na to, byś wyglądał na człowieka zadowolonego z siebie.

11. Naucz się oddzielać formę od treści - Krzysztof Gonciarz Kiedy masz coś do przekazania, wyobraź sobie różne sposoby wyrażenia tego (np. filmik na wesoło, animacja, vlog, pasek komiksowy, wpis na blogu, tweet). Co - ponad gagi i przekleństwa - przekazuje Angry Nerd? Które skecze Niekrytego Krytyka operują formą, a które treścią? Jeśli chcesz być dobry w tworzeniu internetowych materiałów, musisz świadomie łączyć odpowiednią treść z właściwą formą i umieć się bawić połączeniami tych dwóch płaszczyzn.

W ramach podsumowania, złota piątka Rojo: 1. Znaj swoją wartość i zalety. 2. Wierz w siebie i nie bój się. 3. Miej pasję, o której potrafisz mówić i się na niej znasz. 4. Wiedz, że może być tylko lepiej. 5. Traktuj to jako zabawę.

Jeżeli macie jakieś pytania, mniej lub bardziej techniczne, jakiekolwiek, zadawajcie je w komentarzach, postaramy się je przekazać naszym ekspertom i uzyskać odpowiedzi!

Zebrał Konrad Hildebrand

Przeczytaj także:

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.

Po co Ci telewizja o grach, skoro masz wideoblogerów?

Dotychczas media growe w sieci działały tak: jest serwis, w nim dziennikarze, którzy przekazują dostarczane przez wydawców wiadomości, jeżdżą na pokazy, grają w przedpremierowe wersje gier i dzielą się ze zgromadzonymi dookoła czytelnikami swoimi opiniami. Nagle pojawił się YouTube i wszystko się zmieniło

Youtuberzy, których warto znać i oglądać

Nowa zasada internetu mówi: jeśli jest na świecie jakaś gra, to ktoś stworzył o niej jakiś materiał i wrzucił do sieci. No właśnie, kto?

Wielka draka z Wybuchającymi beczkami, czyli Świt wideoblogerów

Wybuchające beczki miały być książką zachęcającą do bliższego przyglądania się grom wideo. Nikt nie przypuszczał, że wywoła największe poruszenie w polskiej growej sieci od czasów akcji We Want Live.