Jak bardzo polski jest Wiedźmin 3? Sprawdzą to naukowcy - za 670 tysięcy złotych
Uniwersytet Jagielloński na swoje badania otrzymał grant w wysokości 670 tysięcy złotych,
24.11.2020 | aktual.: 02.03.2022 14:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na stronach Narodowego Centrum Nauki ogłoszono wyniki konkursu OPUS 19. Jak czytamy w jego opisie, zgłoszone zespoły rywalizowały na dofinansowanie naukowych projektów badawczych, w tym finansowanie zakupu lub wytworzenia aparatury naukowo-badawczej niezbędnej do realizacji tych projektów.
Jeden ze zgłoszonych projektów nosi tytuł "Polskie gry wideo? Kultury grania i branża gier w kontekście narodowym" i jest za niego odpowiedzialny zespół wydziału polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego pod kierunkiem dr hab. Tomasza Zbigniewa Majkowskiego. Praca koncentrować ma się na znalezieniu odpowiedzi na pytanie o to, na ile faktycznie "polskie" są najbardziej znane polskie gry i co o ich polskości decyduje.
Czytamy w udostępnionym przez zespół Uniwersytetu Jagiellońskiego streszczeniu. Znajduje się w nim również informacja, że zespół zamierza przebadać kompleksowo polską kulturę grania, ustalić jakie elementy gier wyprodukowanych przez studia znajdujące się w Polsce nawiązują do narodowej kultury, jakie gry nazywane są polskimi przez graczy polskojęzycznych i które posiadają tę etykietę w globalnym obiegu anglojęzycznym. Pomóc ma w tym dokładne zbadanie realiów produkcji, marketingu i dystrybucji gier w Polsce.
Ostatecznym efektem pracy ma być nie tylko lepsze zbadanie polskich gier, ale też zbudowanie spójnych narzędzi teoretycznych i metodycznych do badania narodowych kultur grania.
Biorąc pod uwagę, jak niewiele jest wciąż poważnych, naukowych publikacji na temat gier wideo w Polsce, takie badania to z pewnością dobry pomysł. A czy warty 670 tysięcy złotych? To postaramy się zbadać w niedalekiej przyszłości.
Dominik Gąska