Jagged Alliance 2 

Jagged Alliance 2

intruder
SKOMENTUJ

WstępA więc na pewno zauważyłeś, iż JA2 jest grą strategiczną. Wiele osób sprzeczało się co do jej statusu, ale ja stwierdziłem swoje. Program polega na rozumnym przechodzeniu drobnych misji, czyli zdobywaniu sektorów, pomaganiu ludności, wykonywaniu różnych zleceń, czyli ogólnie pozbywanie się wroga, którym jest armia dyktatorki zdolnej prawie do wszystkiego - Deidranny. Strategia odgrywa tu znaczącą rolę, wiadomo bowiem, że słowo to znaczy "plan działania". Tu bez owej strategii trudno sobie poradzić (chociaż znam takich, co grają chaotycznie). PrzygotowaniaNo dobrze. A więc zacznijmy od początku. Obejrzałeś nawet niezłe INTRO, gadałeś z Enrico, dostałeś trochę kasy (mówię trochę, bo później tyle się zarabia dziennie) i parę listów do skrzynki. Pierwszą czynnością, jaką powinieneś zrobić to zajrzeć na stronę I.M.P. Po wpisaniu jakże trudnego kodu XEP624 udostępnia Ci się tworzenie twego własnego najemnika. Wypełniasz specjalny test, wybierasz rodzaj głosu i twarzy oraz punktowe umiejętności najemnika. Po opuszczeniu strony otrzymałeś za sumę 3000$ miły prezent. Dbaj o niego!Dodatkowo otrzymałeś od firmy R.I.S. raport na temat Arulco. Jest tam troszkę historii, danych na temat wojsk jak i kopalń. Ciekawy tekst.Dobra! Teraz powinieneś zrobić troszkę zakupów. Udaj się na stronę A.I.M. Tam zakup paru najemników, którzy wraz z twoim customem będą tworzyć niezły zespół. Instrukcja poleca standardowo Blood'a, Buns'a i Hitman'a. Ja jednak zamiast Buns'a wolę Raven, gdyż specjalizuje się w operacjach nocnych, o których napiszę w dalszej części.Pierwsza misjaA więc masz już kupionych najemników. Jednak przybędą oni po określonym czasie. Teraz ty musisz oczyścić z wrogów Omerte. Jest dzień, więc powinieneś uważać. Ja, kiedy atakuję jakiś obszar zawsze się skradam. Jestem cichy a to duża zaleta. Po drugie jeśli dobrze strzelasz, to celuj zawsze w głowę. Często taki jeden celny strzał załatwia sprawę. No dobrze. Żyjesz? Mam nadzieję.Poczekaj jakiś czas na najemników i ruszaj na następny sektor - lotnisko w Drassen!Ogólne zasady

poruszanie się po mapie - z początku Twoja grupka porusza się po Arulco za pomocą dwóch kończyn dolnych, ale to się może zmienić. Śmigłowiec to dosyć luksusowa forma podróżowania, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę jego cenę. Pilot śmigłowca zwie się Skyrider. Można go zlokalizować na wschód od Drassen. Zaproponuje Ci współpracę, jeżeli doprowadzisz go do Drassen, gdzie stoi jego cacko a twoje marzenie. Gdy to się stanie będziesz mógł latać śmigłowcem, ale niestety w ciągłym stresie, bo na terenie działań wyrzutni rakiet Ziemia - Powietrze. Skyrider oczywiście poda ci lokalizację wszystkich wyrzutni, jednak jest to zależne od twoich postępów, np. nie będziesz wiedział o wyrzutni w Medunie (oupsss...) zanim nie zdobędziesz paru miast - logiczne. Jeśli opanujesz i obsadzisz wyrzutnie samoobroną (dla bezpieczeństwa, gdyż królowa będzie tam wysyłała "ciężką artylerię"), zasięg bezpiecznego lotu śmigłowca wzrośnie. Co do opłat, za przelot przez jedno pole bulimy 100 $ i trwa to ok. 10 minut. Jest to moim zdaniem rewelacyjna cena! Ale uważaj na fundusze i zasięg. Póki nie pogadasz z Shank'iem z więzienia w TIXie będziesz mógł tankować jedynie w Drassen. Później już w Estoni. Można poruszać się również samochodami. Jest ich w grze kilka, ja znam dwa przypadki samochodów. Jeden wóz jest sprzedawcy lodów, a drugi to wojskowy Hummer, którego można kupić za okazyjną cenę 10 000$ nieopodal Balime na stacji benzynowej. Pojazdy jednak poruszają się tylko po drogach. Szczerze powiedziawszy ciągle mnie to irytuje, bo przecież Hummer przejedzie nawet po skalistym wzniesieniu, no ale to nie moja wina. W każdym razie przejazd nic nie kosztuje, lecz musisz załatwić sobie benzynkę. Mając wspomnianego już Shank'a (20 \(dziennie) możesz załatwić u właściciela złomowiska w Estoni benzynę. Tankuj dając kanister do dłoni najemnika i kliknij na samochód w ten sam sposób, jakbyś chciał do niego strzelić. Stan benzyny ilustruje niebieska tabela, tak jak u najemnika poziom energii - logiczne!zdobywanie funduszy - dzięki kopalniom. Trzeba zdobywać kopalnie i gadać z ich szefami. Zapewni to na pewien okres czasu stałe dochody zależne od procentu lojalności ludności miast, ale o tym dalej. Najmniej kasy daje kopalnia w Chitizenie, natomiast najwięcej w Grumm (zależy od poziomu trudności). Kopalnie pracują dopóty, dopóki nie zaatakują jej "grubasy" (pogardliwa nazwa dla UFO) - tylko tryb SF - i po prostu nie skończą się złoża surowca.zdobywanie lojalności miast - zabijając wroga, traktując dobrze ludność oraz czyniąc dobro zwiększa się lojalność ludzi. Mając dużą lojalność mamy więcej pieniędzy za sprawą kopalnii. Podstawowa zasada, aby jej nie tracić (lojalności) to "nie leń się!!!".Przechodzenie misji - to jest dość rozległy problem. To jak chcemy przechodzić daną misję zależy tylko i wyłącznie od nas. Jedni wolą noc, drudzy dzień, niektórzy lubią strzelać seriami, tamci po głowach itd. Ja podam tu mój własny i jak uznałem najlepszy sposób na przejście sektora.Wchodzę do sektora, jest noc. Mam wybór, gdzie umieścić najemników - robię to tam, gdzie stanę się mało zauważalny, czyli na uboczu, w lesie, z dala od drogi i płotów. Tam można spokojnie przygotować się do misji, lub nawet zaczekać na przeciwnika, kiedy chcemy tylko obronić sektor wcześniej zdobyty. Mamy już najemników w kupie (koniecznie!!!). Włączamy u wszystkich tryb skradania się. Zakładamy noktowizory lub gogle UV, oraz zestawy słuchawkowe. Można posmarować się farbami tworząc kamuflaż. Broń powinna mieć przynajmniej celownik optyczny, dodatkowo laserowy i dwójnóg. Idziemy wszyscy w jedną stronę kucając co chwilę. Rozglądamy się. Podchodzimy do płotu i przecinamy nożycami siatkę. Wchodzimy pojedynczo i ustawiamy jednego człowieka po każdej stronie, aby zaalarmował nas w wypadku przechadzki jakiegoś strażnika. Idziemy dalej. Można następnie jeśli to możliwe wejść na dach i położyć się na jego skraju naprzeciwko jakiś drzwi. Strzelamy dwa razy w powietrze i zaczynają wychodzić ludzie (z tych właśnie drzwi). Strzelamy im w głowy lub seriami rażąc jednocześnie kilka celów. Tak rozwalamy dość sporą grupkę ludzi. Następnie po cichu schodzimy z dachu i wchodzimy do tego budynku i "odkurzamy do czysta". Taką procedurę można stosować bez końca, chyba że na planszy nie będzie domów. Wtedy po prostu idziemy w kupie. Kogoś zauważymy - rozwalamy go. Każdy najemnik odda chociaż jeden celny strzał i po sprawie! Tak jednak jest tylko w nocy, w dzień bowiem zasięg twój i wroga wzrasta. Wtedy jak wejdziemy pod obstrzał, to tylko zakładać dwójnogi, pad na ziemię i seriami po nogach. Kiedyś w ten sposób wystrzelałem w sumie 10 magazynków, aby zabić paru gości z oddziału specjalnego. No dobra - sposobów jest wiele...Zdobywanie broni oraz amunicji - można ją kupić u Boby Ray'a w internetowym sklepie (jest wśród linków A.I.M.). Kupiony sprzęt dociera na lotnisko w Drassen do skrzyni lewego hangaru. Ceny są porównywalne do tych, którymi handlują sprzedawcy w Arulco (Tony), czasem bardziej opłaca się kupić sprzęt używany (za broń 80% czasem o 1000\) tańsza, niż za 100% tej samej broni!). Ja jednak oprócz dość drogich zakupów preferuję przeszukać wszystkich zabitych wrogów. Przeważnie znajduje się dwa, trzy magazynki u każdego trupa. Uzbrajanie najemnika - sprawa trudna, także zależna od gustu. Ja mojemu najemnikowi daję w 40 dniu gry taki oto sprzęt:

Maska gazowa (w dzień) lub noktowizor, gogle UV (noc).Zestaw słuchawkowyKamizelka Spectra (wkładki ceramiczne dołączono) + getry Spectra + hełm Spectra. Do wszystkiego dodano wzmacniający składnik składnik 18.Jedna broń, najczęściej karabin maszynowy (z pełnym magazynkiem) + co najmniej 4 sztuki amunicji (preferuję naboje typu HP). Bardzo przydają się celowniki i dwójnóg!W zależności od siły najemnika można go uzbroić w LAWa lub Moździerz. Czasem gościu otrzymuje drugą broń + pare magazynków (tak na wszelki wypadek).Przydają się również nożyce do cięcia drutu, granaty ręczne, musztardowe, dymne, oszałamiające, 40 mm (tu trzeba stosować granatnik M79 lub Talon doczepiany do broni).Mile widziana manierka. Po długim i wyczerpującym biegu zaopatruje najemnika w energię.Jeśli najemnik choć trochę zna się na medycynie, to przyda mu się apteczka, lub mniejszy i wygodniejszy do noszenia zestaw pierwszej pomocy.Zastrzyki energetyczne i regenerujące bardzo przydają się w ciężkich chwilach na polu bitwy. Te pierwsze dają najemnikowi ogromną dawkę energii na krótki okres czasu a drugie leczą w bardzo szybkim tempie jego rany. Podpowiem, że zastrzyki można kupić u aptekarza w Balime.Jeśli najemnik ma przynajmniej 30 pkt. mechaniki, to zestaw narzędzi przyda mu się do naprawy uszkodzonego sprzętu i broni a zestaw wytrychów pomoże otwierać zamknięte drzwi.Materiały wybuchowe takie jak C1, C4, TNT, RDX czy ładunek plastiku często przydają się do pokonania upartych celów. Do ładunków można stosować detonatory czasowe jak i zdalnie uruchamiane za pomocą pilota. Najemnik powinien jednak mieć nieco wiedzy na tenże temat...Nóż bądź maczeta to staroświecki sposób rozliczania rachunków. Kanister benzyny - to czego to może służyć???Świeca - po rzuceniu jej w nocy na ziemię uwalnia na chwilę dużą ilość światła.Zestaw do kamuflażu to zestaw farbek, które sprawią, że twoi ludzie będę mało zauważalni, szczególnie w lesie!Istnieją również inne sprzęty, ale ich nie będę opisywał, gdyż są mało używane (przedłużka do lufy, wykrywacz metalu, rentgen, sznurek, puszka itd...)

Walka z czołgami - najczęściej stosuje się przeciwko nim LAWy. Jeśli dobrze trafisz, to jeden strzał powinien wystarczyć. Można również strzelać moździerzem, który jest bardziej uniwersalny do sytuacji i przede wszystkim bardziej celny. Pamiętać trzeba, że z takim przeciwnikiem nie warto walczyć. Jeśli nie zlikwiduje się go w jednej turze, trzeba mieć cholerne szczęście, by przeżyć jego celny strzał...Walka z dzikimi kotami - tutaj również należy zlikwidować kotka w ciągu jednej tury i to najlepiej serią, która w zupełności wystarcza. Kot ma strasznie dużo punktów akcji - potrafi przebiegnąć spory kawałek i boleśnie podrapać. Tu ciekawostka - po kotach zostają skóry, pazury i kły. To wszystko można sprzedać jednemu gościowi, który kręci się po całym Arulco. Mickey za 6 skór i około 10 pazurów płaci 1500 $! Walka z UFO - to jest straszne! Grałem raz na trybie S-F i ledwo z nimi wygrywałem. Strzelać do nich tylko seriami, pojedynczy strzał nic praktycznie nie da! Koniecznie ubrać maski gazowe, bo stworki strzelają kulami, które po zetknięciu z celem wydzielają niemiły zapach. LAWy mile widziane, kiedy mamy tego czegoś kilka w kupie. Jeśli oczyszczasz kopalnie w Drassen z tego gówna, musisz szukać daleko pod ziemią kokonów i królowej. Jeśli ją zniszczysz, sprawa teoretycznie załatwiona, jakbyś odciął dopływ paliwa...Broń.

Oooo, tego jest dużo. Będę wymieniał najczęściej spotykaną broń:Beretta 93R - jest to mały pistolet, który posiada możliwość ciągłego ognia. Na początku gry jest to dobry przyrząd do zabijania. Zasięg 120 metrów, siła 22, magazynki 9mm (15 sztuk).Glock 17 - to czarny pistolet austriacki, strzela tylko pojedynczo, ale jego zmodyfikowana wersja (Glock 18) strzela już seriami. Zasięg 120 metrów, siła 22, magazynki 9mm (15 sztuk). Desert Eagle - jest to pistolet, który nie dość że popularny, to na dodatek dość skuteczny. Podobnie jak Beretta jest na początku gry spełnieniem marzeń każdego najemnika. Strzela pojedynczo. Zasięg 135 metrów, siła 24, magazynki .357 cal (9 sztuk).S&W Special - używany w policji i wojsku rewolwer. Zasięg 130 metrów, siła 22, magazynki .38 cal.M870 Remington - to bardzo lubiana strzelba, która na słabo opancerzonych wrogów jest wręcz idealna. Prawie niczym nie różni się od strzelby SPAS-15. Zasięg 135 metrów, siła 32, magazynki kaliber 12 gauge (7 sztuk).CAWS - jest to także strzelba, posiada jednak możliwość ciągłego ognia. Wynyki jej działania są piorunujące! Zasięg 130 metrów, siła 40, magazynki CAWS (10 sztuk).Colt Commando - to bardzo lekka broń, i naprawdę niezła na bliskie cele. Zasięg 200 metrów, siła 29, magazynki 5.56mm (30 sztuk).MAC-10 - to po prostu UZI. Używane przez terrorystów na całym świecie. Chyba najbardziej szybkostrzelna broń w całej grze. Do tego bardzo lekka. Zasięg 200 metrów, siła 27, magazynki .45 cal. (30 sztuk).H&K MP5K - taki sobie mini karabinek maszynowy. Zasięg 200 metrów, siła 23, magazynki 9 mm (30 sztuk).H&K G-41 - typowy karabin maszynowy. Każdy lepiej wyposażony gościu powinien go mieć w zanadrzu. Zasięg 300 metrów, siła 29, magazynki 5.56 mm (30 sztuk).H&K G3A3 - nieco silniejszy od poprzednika karabin maszynowy. Wydaje przyjazny dla uszu dźwięk. Zasięg 300 metrów, siła 31, magazynki 7.62 Nato 20 (20 sztuk).H&K G11 - nie mylić tej broni z wyrzutnią rakiet. Dźwięk wydawanych strzałów przypomina plucie. Tak naprawdę jest nawet niezły, szczególnie seriami przy bliskich odległościach. Zasięg 250 metrów, siła 27, magazynki 4.7mm (50 sztuk!).H&K MP53 - eee, słaba broń. Zasięg 200 metrów, siła 25, magazynki 5.56mm (30 sztuk).H&K 21 - ogólnie karabin wspomagający piechotęnawet nieźle się prezentuje i w wyglądzie i w działaniu, ale ma jedną wielką wadę - waży prawie 10 kilo! Zasięg 500 metrów, siła 32, magzynki 7.62 Nato 20 (20 sztuk).AKM - to rosyjski karabin maszynowy. Posiada dwie przeróbki: AK-74 nieco słabszy z magazynkami 5.45mm (30 sztuk) i AKSU-74, który jest o 3 punkty słabszy (także 5.45mm i 30 sztuk). Oryginalna wersja ma zasięg 350 metrów, siłę 29 i magazynki 7.62 WP (20 sztuk).RPK-74 - to z całej rosyjskiej rodzinki karabinów najsilniejsze cacko. Jest dość szybkostrzelne i solidne. Zasięg 500 metrów, siła 30, magazynki 5.45mm (30 sztuk).Steyer Aug - karabin maszynowy produkcji austriackiej jest nieco dziwny w wyglądzie ale bardzo ciekawy w działaniu. Zasięg 500 metrów, siła 30, magazynki 5.56mm (30 sztuk).C-7 - kanadyjski karabin jest podobnie jak poprzednik bardzo dobra. Zasięg 400 metrów, siła 30, magazynki 5.56mm (30 sztuk).FN-FAL - belgijski karabin maszynowy, będący jednym z lepszych broni w grze. Polecam każdemu najemnikowi. Zasięg 420 metrów, siłą 32, magazynki 7.62 Nato 20 (20 sztuk).M-14 - Aaaa, to ja lubię. To najsilniejszy karabin (bojowy) w całej grze. Można go dostać dopiero po dłuższym okresie czasu. Zasięg 330 metrów, siła 33, magazynki 7.62 Nato 20 (20 sztuk).Ruger Mini-14 - nie wiem, czy to ma jakiś związek z poprzednią bronią, lecz i tak jest ona ciekawa. Przypomina nieco wiatrówkę, ale tylko w wyglądzie! Zasięg 250 metrów, siła 30, magazynki 5.56mm).Dragunow - to jest karabin snajperski wysokiej klasy! Jeden strzał zabiera dość dużo punktów akcji, lecz nic nie daje takiej satysfakcji, jak celny strzał z końca planszy! Zasięg 750 metrów (!!!), siła 33, magazynki 7.62 WP 10 (10 sztuk).LAW - to po prostu Bazooka. Siła 80 i zasięg 500 metrów udowadniają, że czasem nie wolno chodzić kupą po planszy.Moździerz - jest nieco słabszy od Bazooki (ponoć 60), lecz bardziej wygodny, z zasięgiem 550 metrów. Pocisk przelatuje nad domami, drzewami i innymi przeszkodami i niemal precyzyjnie trafia w cel.Pozostałe bronie są rzadko spotykane, lub bardzo podobne do innych (w trybie "mnóstwo broni" pojawia się takich dużo). Tak więc mam szczerą nadzieję, że te parę stron pomoże wam w grze. No to tyle.Życzę miłego grania!!!

Pozdrawiam:

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne