J.E. Sawyer o pisaniu dialogów

J.E. Sawyer z Obsidiana, główny projektant Fallout: New Vegas, napisał na swoim blogu o swoim podejściu do pisania dialogów w RPGach.

J.E. Sawyer o pisaniu dialogów
marcindmjqtx

09.03.2010 | aktual.: 07.01.2016 16:20

  • Dialogi powinny informować i zabawiać graczy - przekaż im informacje o świecie i questach, zabaw ich ciekawymi postaciami. Jeśli w twoich dialogach nie ma ani informacji, ani rozrywki, zastanów się, co chcesz osiągnąć.
  • Napisz konspekt. Naprawdę. Powinieneś mieć pojęcie, gdzie chcesz dotrzeć, zanim wyruzysz. Jeśli nie wiesz, gdzie zmierzasz, gdy piszesz dialog, bardzo możliwe, że gracz się w nim zgubi.
  • Zawsze dawaj przynajmniej dwie opcje dialogowe. Zupełne minimum to opcja "Pogadajmy o czymś innym", która prowadzi do miejsca, gdzie możesz powiedzieć "Do widzenia". Możesz uważać, że twoje dialogi są pasjonujące i nikt nie chciałby przestać ich czytać lub słuchać, ale uwierz mi - ktoś na pewno będzie chciał.
  • Nigdy nie dawaj graczowi fałszywych wyborów. Nie twórz wielu opcji prowadzących do tego samego rezultatu. To obraza inteligencji gracza, która nie nagradza go za decyzje.
  • Nie wkładaj graczowi słów w usta. Nie licząc odpowiedzi warunkowych (płeć, umiejętności, informacje), opcje dialogowe gracza powinny być napisane w jasny sposób, nie łączący na przykład pytania o informacje z ładunkiem emocjonalnym ("Chcę wiedzieć, co tu się dzieje, dupku.")
  • Pamiętaj o umiejętnościach, statystykach, płci, wcześniejszych wydarzeniach i nagradzaj gracza za jego decyzje. Jeśli gracz nie czuje się nagrodzony, to znaczy że nie jest - jest to wtedy tylko fałszywa opcja ze znacznikiem umiejętności. Uwaga: rozrywka również może być nagrodą.
  • Styl i struktura dialogu należą do projektu - postać należy do ciebie i świata. O ile dialog spełnia standardy projektu i jest odpowiedno osadzony w świecie gry, twoim zadaniem i obowiązkiem jest sprawienie, że postać wydaje się ciekawa i wyróżnia się wśród innych.

Jeśli o mnie chodzi, to w pełni zgadzam się z Joshem. W wielu RPGach mamy niestety nadmiar fałszywych wyborów zamiast takich, które rzeczywiście mają znaczenie. Wygląda na to, że tych ostatnich w New Vegas nie zabraknie.

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.