J.E. Sawyer o pisaniu dialogów

J.E. Sawyer z Obsidiana, główny projektant Fallout: New Vegas, napisał na swoim blogu o swoim podejściu do pisania dialogów w RPGach.

J.E. Sawyer o pisaniu dialogów
marcindmjqtx
SKOMENTUJ
  • Dialogi powinny informować i zabawiać graczy - przekaż im informacje o świecie i questach, zabaw ich ciekawymi postaciami. Jeśli w twoich dialogach nie ma ani informacji, ani rozrywki, zastanów się, co chcesz osiągnąć.
  • Napisz konspekt. Naprawdę. Powinieneś mieć pojęcie, gdzie chcesz dotrzeć, zanim wyruzysz. Jeśli nie wiesz, gdzie zmierzasz, gdy piszesz dialog, bardzo możliwe, że gracz się w nim zgubi.
  • Zawsze dawaj przynajmniej dwie opcje dialogowe. Zupełne minimum to opcja "Pogadajmy o czymś innym", która prowadzi do miejsca, gdzie możesz powiedzieć "Do widzenia". Możesz uważać, że twoje dialogi są pasjonujące i nikt nie chciałby przestać ich czytać lub słuchać, ale uwierz mi - ktoś na pewno będzie chciał.
  • Nigdy nie dawaj graczowi fałszywych wyborów. Nie twórz wielu opcji prowadzących do tego samego rezultatu. To obraza inteligencji gracza, która nie nagradza go za decyzje.
  • Nie wkładaj graczowi słów w usta. Nie licząc odpowiedzi warunkowych (płeć, umiejętności, informacje), opcje dialogowe gracza powinny być napisane w jasny sposób, nie łączący na przykład pytania o informacje z ładunkiem emocjonalnym ("Chcę wiedzieć, co tu się dzieje, dupku.")
  • Pamiętaj o umiejętnościach, statystykach, płci, wcześniejszych wydarzeniach i nagradzaj gracza za jego decyzje. Jeśli gracz nie czuje się nagrodzony, to znaczy że nie jest - jest to wtedy tylko fałszywa opcja ze znacznikiem umiejętności. Uwaga: rozrywka również może być nagrodą.
  • Styl i struktura dialogu należą do projektu - postać należy do ciebie i świata. O ile dialog spełnia standardy projektu i jest odpowiedno osadzony w świecie gry, twoim zadaniem i obowiązkiem jest sprawienie, że postać wydaje się ciekawa i wyróżnia się wśród innych.

Jeśli o mnie chodzi, to w pełni zgadzam się z Joshem. W wielu RPGach mamy niestety nadmiar fałszywych wyborów zamiast takich, które rzeczywiście mają znaczenie. Wygląda na to, że tych ostatnich w New Vegas nie zabraknie.

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne