iPhone 5 wylądował. Co zmieni w świecie gier?
Apple oficjalnie pokazało wczoraj światu nowego iPhone'a. Z większym ekranem, z szybszym procesorem. Co to zmienia w kwestii gier? Zapytaliśmy się o to ludzi, którzy robią gry na telefony z jabłkiem.
13.09.2012 | aktual.: 15.01.2016 15:42
iPhone 5 to większy ekran (teraz 4 cale), większa rozdzielczość (1136 x 640 pikseli), szybszy procesor A6, który ma być dwa razy szybszy od tego dostępnego w poprzednim modelu urządzenia. Nie potwierdzone na razie zostało, ile dokładnie pamięci RAM znajdzie się w środku (jedne źródła mówią o zwiększeniu do 1 gb). Dochodzi do tego także nowa wersja systemu operacyjnego, iOS6, który będzie też dostępny na poprzednich modelach. O ile będą w stanie go pociągnąć - istnieje wiele obaw, że iPhone 3GS może nie wytrzymać nowego systemu.
Reakcje światowych mediów wskazują, że trudno tu mówić o rewolucji, raczej wszyscy są zawiedzeni, że Apple nie pokazało spektakularnej "jeszcze jednej rzeczy". Nowe urządzenie jest jednak faktem, w Polsce w sprzedaży pojawi się 28 września. Co to zmienia dla twórców gier?
Artur Starzyk z Infinite Dreams podchodzi do tematu ostrożnie:
Czy iPhone 5 zmienia coś w robieniu gier? Dla nas niewiele, bo nadal chcemy wspierać jak najszerszą liczbę urządzeń pracujących na iOS. Nie skupiamy się zatem tylko na szybszym procesorze oraz nowej rozdzielczości. Dużo ciekawiej za to prezentuje się nowy system operacyjny, który pozwala efektywniej wykorzystywać Game Center oraz iCloud.
Z pewnością jednak będziemy dążyć do optymalizacji naszych produktów pod kątem możliwości nowego iPhone'a. Temat wymaga jednak szerszych przemyśleń i testów samego urządzenia, które pojawi się u nas dopiero pod koniec września.
Uwagę na drobne szczegóły zwraca Beniamin Durski z Tequila Mobile:
iPhone 5 nie zmienia diametralnie naszego postrzegania, jeśli chodzi o pracę nad kolejnymi tytułami w Tequila Mobile. W zasadzie nie zmienia go nawet w większym stopniu, ale jak zawsze w przypadku Apple diabeł tkwi w szczegółach. Szybszy procesor i większy ekran w proporcjach 16:9 to na pewno słuszny kierunek, jednakże z tej dodatkowej mocy większość deweloperów skorzysta w dalszej przyszłości. Natomiast już teraz możemy cieszyć się drobnymi, a bardzo ważnymi zmianami w samym iOS 6. Choćby sam brak potrzeby wpisywania hasła przy ściąganiu darmowych aplikacji znacząco wpłynie na ściągalność gier F2P. To są te szczegóły, których jest zdecydowanie więcej, a mają dużo większe znaczenie dla naszej branży niż sama szybkość telefonu. Przemysław Szaruga z Vivid Games wierzy w skok w oprawie graficznej:
Z punktu widzenia graczy największe zalety piątki to przede wszystkim jeszcze lepszy (i większy) ekran oraz potencjał obliczeniowy i graficzny. Natomiast z punktu widzenia developerów iPhone 5 oznacza możliwość tworzenia jeszcze bardziej zaawansowanych i realistycznych gier. Nie należy też zapominać o nowym iOS 6 - w szczególności o usłudze Game Center. Apple nie zapomniało także o integracji z portalem Facebook, co z pewnością przełoży się na jeszcze bardziej rozbudowane opcje społecznościowe w nowych grach. Oczywiście najpierw gracze zakochają się w fenomenalnej jak na urządzenia przenośne oprawie graficznej. Pierwsze materiały z Real Racing 3 już zachwyciły branżę, a nasz nowy hit Real Boxing (zbieżność nazw przypadkowa), który pojawi się na rynku jeszcze w tym roku, będzie w pełni wykorzystywał możliwości sprzętu Apple. Wkraczając na nasze areny przekonacie się jak wiele można osiągnąć na nowej platformie. Optymistycznie w przyszłość patrzy Paweł Miechowski, 11 bit studios
Przyglądaliśmy się prezentacji i opinie o nowym sprzęcie nie pachną rewolucją, ale i tak wygląda to dość dobrze. Nowy iPhone przede wszystkim będzie wyświetlał obraz w aspekcie 16:9, przy czym oznacza to rozdzielczość 1136 × 640 wobec wcześniejszego 960 × 640. Czyli możemy wyświetlać obraz szerszy, więcej zmieścić na ekranie. Jeśli chodzi o podzespoły to drastycznej rewolucji raczej nie ma, ale nowy iPhone oferuje i tak dość solidny skok jeśli chodzi możliwości graficzne. Spodziewamy się zakupić urządzenie jak tylko będzie w Polsce, żeby zobaczyć jakie featurki graficzne będziemy mogli z niego wycisnąć. W teorii wiemy, że nowy chip A6 ma być dwa razy mocniejszy i szybszy - w praktyce i tak będziemy musieli najpierw go sprawdzić "naocznie". Niemniej, myślę, że to dobry, solidny krok w kierunku obranym przez Apple'a, aby iPhone był i telefonem i solidnym narzędziem do grania. A Bartłomiej Rozbicki z Ars Thanea Games pozostaje sceptyczny:
Pojawienie się nowego Iphone5 na rynku niewiele zmienia. Cóż z tego, że dali lepszy procesor, więcej megapixeli i "utrzymali pracę baterii". O ile skok technologiczny między 3GS a 4 był zasadniczy o tyle różnica między modelami 4 a 5 nie robi na nas żadnego wrażenia. Kolejna zmiana wielkości ekranu również nie zachwyca developerów, bo to kolejna wersja rozdzielczości do obsłużenia. Mam wrażenie, że na iPhone 5 po prostu zabrakło pomysłu. I było to widać również po prezenterach. Nie mieli asa w rękawie. Opinie zebrał Konrad Hildebrand