Intel prezentuje Project Alloy - gogle, które mają uwolnić wirtualną rzeczywistość od kabli

To na razie, jak sama nazwa wskazuje, tylko projekt i nawet producent przyznaje, że droga przed nim jeszcze długa. Dobrze jednak wiedzieć, że ktoś myśli o odpięciu wirtualnej rzeczywistości od komputerów, konsol i kontrolerów.

Intel prezentuje Project Alloy - gogle, które mają uwolnić wirtualną rzeczywistość od kabli
Bartosz Stodolny
2

Kiedy testowałem HTC Vive miałem do zestawu kilka zastrzeżeń, a jednym z nich był fakt, że wiszące z tyłu głowy kable łączące gogle z komputerem trochę przeszkadzają w odbiorze całości. Wiadomo, że obecna technologia nie pozwala na bezprzewodowy przesył obrazu w jakości umożliwiającej komfortowe korzystanie ze sprzętu VR, ale fajnie byłoby uwolnić się od tej plątaniny i w pełni zanurzyć w świat gry bez martwienia o potknięcie, czy wyrwanie czegoś.

ZOTAC VR Backpack PC Virtual Reality Untethered

Producenci różnie próbują poradzić sobie z tym problemem. AMD zaprezentowało jakiś czas temu gogle Sulon Q z wbudowanym w siebie komputerem zdolnym „udźwignąć” VR. Inni zamiast projektować swoje zestawy wirtualnej rzeczywistości oferują komputery w formie plecaków, dzięki czemu nie trzeba przejmować się zamknięciem dużej mocy obliczeniowej w czymś, co normalny człowiek założy na głowę.

Obraz

Niezależnie od tego pozostaje jeszcze jedna kwestia. Jeśli chcemy, aby gogle rozpoznawały nasze położenie w przestrzeni musimy rozmieścić w pomieszczeniu specjalne czujniki. Vive potrafi to od swojej premiery, Oculus wprowadzi tę funkcję na szerszą skalę razem z pojawieniem się w sprzedaży kontrolerów Touch. Problem w tym, że nadal nas to ogranicza. A co, gdyby gogle nie dość, że były wolne od kabli, to jeszcze same rozpoznawały otoczenie?

Powiedział Brian Krzanich, prezes Intela, podczas prezentacji Project Alloy w San Francisco. A czym jest tajemniczy projekt? Otóż są to gogle, które spokojnie można określić mianem „wszystko w jednym”. Nie dość, że zawierają w sobie podzespoły, dzięki którym nie muszą być podłączone do peceta (albo konsoli, jak PlayStation VR), to jeszcze, dzięki zainstalowaniu w nich dwóch intelowskich kamer RealSense, nie wymagają rozstawiania czujników ruchu.

Intel announces untethered VR with Project Alloy (CNET News)

Zastosowanie kamer ma jeszcze jedną zaletę – pozwala wyeliminować konieczność używania kontrolerów, bo RealSense potrafi „przenieść” elementy otoczenia, w tym ręce gracza, do wirtualnego świata. Innymi słowy, dzięki Project Alloy da się osiągnąć imersję niespotykaną dotąd w grach przeznaczonych na wirtualną rzeczywistość eliminując przy tym dodatkowe akcesoria.

To wszystko nie oznacza jednak, że ulice zapełnią się nagle ludźmi chodzącymi w goglach i grającymi w jakąś odmianę Pokemon Go. Choć w sumie właśnie do tego ten sprzęt by się nadał. Przynajmniej na razie, bo nie ma mowy, aby zmieścić w tak małym urządzeniu podzespoły o mocy obliczeniowej pozwalającej uruchomić bardziej rozbudowane gry, jednocześnie zapewniając odpowiedni czas pracy na baterii i komfort termiczny dla użytkownika.

Nie zmienia to faktu, że Intel pokazał w jakim kierunku powinna zmierzać wirtualna rzeczywistość, by bardziej się rozpowszechnić. Mało tego, dzięki Project Alloy prawdziwa rzeczywistość może zagościć w tej wirtualnej, bo zamontowane w goglach kamery potrafią odwzorować nie tylko otoczenie, ale też obecne w nim przedmioty.

Na razie pozostaje nam czekać. Producent zapowiedział, że udostępni odpowiednie API każdemu zainteresowanemu, tak że niewykluczone, iż niebawem ujrzymy pierwsze – na razie proste – rozwiązania. Na przykład coś pokroju Samsung Gear VR i innych mobilnych gogli, ale z rozpoznawaniem otoczenia.

Bartosz Stodolny

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne