Stary, sprawdzony pomysł w nowym wykonaniu? Tak... A właściwie... Stary, sprawdzony pomysł w starym wykonaniu. Firma Sierra wprowadza bowiem na rynek grę, która powala(ła) konceptem, lecz od strony technicznej zalicza się do obiektów muzealnych.*CZEMU NIESAMOWITA MASZYNA JEST NIESAMOWITA?*Wszystko zaczęło się na przełomie lat 80. i 90. Panującą wówczas modę na kolorowe gry logiczne postanowiła wykorzystać wspomniana firma Sierra, wpychając na rynek pierwszą, kultową już część The Incredible Machine. Program bazował na genialnym, znanym z kreskówek pomyśle. Otóż należało ustawić szereg przedmiotów tak, by poruszając jeden z nich (konkretny, narzucony z góry) wykonać określone zadanie, np. wrzucić piłkę do kosza, uruchomić wiatraczek czy dostarczyć ser myszy. Aby tego dokonać, układało się z dostępnych przedmiotów tytułowe niesamowite maszyny. Jakie? Ano na przykład spadająca piłeczka uruchamiała wiatraczek elektryczny. Podmuch, który ten wytwarzał, spychał piłkę w kierunku dziury. Gdy ta wpadła do niej, odbijała się od ławeczki zmieniając jej ustawienie, skutkiem czego sznurek naprężał się i... i tak można by jeszcze długo.Nadciągające Incredible Machine: Even More Contraptions będzie bodajże piątą częścią cyklu, jeśli nie liczyć gier nawiązujących do The Incredible Machine tematycznie w sposób jednoznaczny (tu wymienić należy bardzo podobne The Incredible Toons) bądź ukryty (polski, dość daleki odpowiednik opisywanej gry to Zagadki Lwa Leona). W programie pojawi się równe 250 zagadek; większość z nich da się rozwiązać na więcej niż jeden sposób. Autorzy obiecują ponadto ponad 100 różnych urządzeń, w tym blisko 10 rodzajów piłek, wiatraczki, motorki elektryczne tudzież napędzane chomikiem, gniazdka elektryczne, linki, paski, biegi, koła zębate, pajacyki w pudełkach, pochylnie, kotki, myszki, serki, baloniki, nożyczki itp. przedmioty. Większość z nich doświadczeni gracze będą znali, chociażby z Incredible Machine: Contraptions, jednak pojawi się też wiele nowych. Co ciekawe, niektóre z przedmiotów da się w ograniczonym zakresie programować! Ma to być główna zagwózdka nowego wydania, a zarazem patent pozwalający na przygotowanie zupełnie nowych zagadek!Wśród dodatkowych atrakcji Incredible Machine: Even More Contraptions wymienić warto prosty edytor zagadek z możliwością zmiany grawitacji i ciśnienia, ryb dla dwóch graczy i rozbudowany tutorial prezentujący najważniejsze elementy zabawy. Jak zwykle program zostanie podzielony na kilka poziomów trudności, z których pierwszy nie powinien sprawić problemów nawet największym żółtodziobom, podczas gdy najtrudniejszy nawet i dla mistrzów będzie nie do przejścia (autorzy gry mają skłonność do przesady... na szczęście nie w zapowiedziach, ale w stopniu skomplikowania zagadek, które opracowują). I tylko szkoda, że szata graficzna nie ulegnie większym zmianom. Nie będzie długo oczekiwanego 3D! Z drugiej strony prosta i przejrzysta grafika pozwoli uruchomić program na sprzęcie, który dziś uchodzi za zabytek muzealny!W POLSCE MASZYNY BRAKJak do tej pory firma Play-It, lokalny dystrybutor programów Sierry, nie potwierdziła chęci wydania Incredible Machine: Even More Contraptions w naszym kraju. Nie należy się temu dziwić - moda na gry logiczne przeminęła, zaś jej epigoni, tacy jak Lemmingi: Rewolucja czy Puzzle Station, osiągają niezadowalające wyniki sprzedaży. Trochę szkoda nowej niesamowitej maszyny... lecz zamiast niej można spokojnie sięgnąć po starą. Wrażenia niewiele gorsze, gwarantuję wam!
Incredible Machine: Even More Contraptions
Incredible Machine: Even More Contraptions
Michał Zacharzewski