IllumiRoom sprawi, że obraz wyjdzie z telewizora i cały pokój zmieni się w wyświetlacz
Łuski lądujące na dywanie? Latarka wroga oświetlająca wasze stopy? Kokpit samolotu wielki jak ściana? Możliwości jakie da IllumiRoom są bardzo bardzo liczne.
IllumiRoom to pomysł na wykorzystanie rzutnika i Kinecta, by przenieść obraz z gier poza telewizor. W założeniu urządzenie główne będzie wyglądać właśnie jak mały szerokokątny rzutnik umieszczany na stoliku przed graczem i wyświetlający obraz na ścianie. Połączony będzie Kinectem, który odczytuje kolor i załamania ścian oraz mebli, co pozwala konsoli nanieść odpowiednią korektę w wyświetlanym obrazie.
Z początku może się wydać, że to nic takiego i podobny efekt dałoby się osiągnąć po prostu wyświetlając na ścianie obraz ze zwykłego rzutnika. Nie do końca. Pokazywanie na ścianie dalszego ciągu obrazu z telewizora to tylko najprostsze z zastosowań. IllumiRoom może też zmienić wygląd pokoju nakładając na ściany i meble efekt cel-shadingu, czyli kreskówkowości. Może wywołać iluzję drgania mebli w rytm strzałów. Może wyświetlać poza telewizorem tylko niektóre z efektów, jak śnieg, strzały, wybuchy czy np. krawędzie obiektów. Albo jasne punkty zaznaczające przedmioty czy innych graczy. Świetnie wygląda np. światło latarni oświetlające pokój w miarę tego, jak samochód graca je mija w jakiejś grze wyścigowej. Różne iluzje można ze sobą łączyć. Opisywanie wszystkich możliwości nie ma trochę sensu - bardzo dobrze prezentuje je film:
Przyznaję, że IllumiRoom robi wrażenie. Niestety, jak się domyślam, do cieszenia się pełnią tego efektu trzeba będzie mieć zaciemniony pokój lub grać tak wyłącznie wieczorem i w nocy. Trzeba też znaleźć miejsce na postawienie lub powieszenie rzutnika i kupić drugiego Kinecta lub przestawić tego pierwszego - pod telewizorem i tak był z niego średni pożytek. To, czy będzie nam się chciało kombinować zależy w dużej mierze od tego ile tytułów wykorzysta ten efekt i jak dobrze to zrobi. Bo nikt raczej nie będzie chciał tak oglądać menu głównego Xboksa i paru dem. Ale już na przykładzie widać działanie z Borderlands, więc myślę, że lepiej lub gorzej będzie to działało z każdą grą.
Niemniej jestem zaciekawiony i bardzo chciałbym zobaczyć to na własne oczy. Szczegóły techniczne projektu IllumiRoom możecie znaleźć w udostępnionym w sieci pliku PDF.
Paweł Kamiński