Ile wart jest polski rynek gier?
Odpowiedź na to pytanie przynosi najnowszy raport UOKiK.
Rzeczony raport dotyczy badania sprzedaży książek, muzyki, filmów i multimediów w Polsce. Wszystkie podane w nim dane są oczywiście tylko szacunkami, które powstały na podstawie badania ankietowego przeprowadzanego wśród producentów i dystrybutorów gier na polskim rynku. Pozyskane wartości przychodów dotyczą zaś tylko produkcji na PC, PS3, PS2, Xboksa 360 i Wii. Zupełnie nie wzięto więc pod uwagę platform przenośnych, sprzedaży cyfrowej czy gier MMO.
I tak, wedle tych danych wartość rynku gier w latach 2006-2009 znacząco wzrosła. W roku 2006 wynosiła 154 miliony złotych, a w 2009 już milionów 269. Szczyt możliwości osiągnięto jednak w roku 2008, gdy było to 321 milionów złotych. Załamanie w 2009 roku wynika oczywiście z kryzysu światowego, który dotknął także inne badane rynki.
Jeśli chodzi zaś o podział rynku, to UOKiK dziesięć największych podmiotów podzielił na dwie gruypy. W pierwszej znalazły się następujące firmy: CD Projekt, Cenega, EA Polska, LEM, Sony Computer Entertainment Polska, w drugiej zaś: City Interative, IQ Publishing, Stadlbauer, Techland oraz Ubisoft. Jeśli chodzi o stosunek między tymi dwoma grupami, to najlepiej obrazuje to wykres:
Widać więc, że pozycja wiodącej piątki firm przynajmniej do 2009 roku była zupełnie niezagrożona.
Pełny raport UOKiK znajdziecie pod tym adresem.
Tomasz Kutera