Grzywna dla Valve i Ubisoftu za politykę zwrotów
Władzom Francji nie spodobała się polityka zwrotów w obu sklepach.
19.09.2018 11:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Francuska generalna dyrekcja ds. konkurencji, ochrony konsumentów i zwalczania nadużyć (La Direction générale de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes, w skrócie DGCCRF) nałożyła na Valve i Ubisoft grzywnę w wysokości, kolejno, 147 000 euro i 180 000 euro. Przyczyną jest niejasna, według francuskich władz, polityka zwrotów w sklepach internetowych Uplay oraz Steam.
Poza grzywną, sąd orzekł, że oba sklepy powinny umieścić na stronie głównej jasny i zrozumiały komunikat odnośnie do polityki zwrotów.
Jakie dokładnie artykuły zostały naruszone? Chodzi o L221-5, L221-28 13° i L221-18. Traktują one o prawie do zwrotu pieniędzy w ciągu 14 dni od kupna oraz o obowiązku poinformowania konsumentów, jeśli takowe prawo w danym sklepie nie obowiązuje.
Zgodnie z francuskim prawem, sklepy internetowe mają obowiązek umożliwić konsumentom zwrot środków pieniężnych za zwrócony towar w czasie 14 dni od zakupu. Ubisoft w ogóle nie przewiduje takiej możliwości, zaś Valve zwraca pieniądze, ale pod warunkiem, że użytkownik nie spędził w grze więcej niż 2 godzin. Wprawdzie francuskie prawo nie zmusza sklepów do stosowania się do tego prawa, ale powinno być to jasno napisane w regulaminie sklepu. Zdaniem DGCCRF, zarówno w przypadku Uplay jak i Steama, polityka zwrotów nie jest wystarczająco wytłumaczona i w związku z tym kupujący mogą poczuć się oszukani.
Efektem tej kary może być w przyszłości... nie, raczej nie zmiana polityki sklepów internetowych, zwłaszcza tak dużych jak Uplay czy Steam. Grzywny, które nałożyły na nich francuskie władze, nie są dla nich czymś ciężkim do przełknięcia. Ale jest prawdopodobne, że w przyszłości warunki kupna będę uzupełnione o stosowny paragraf, zaś komunikat o zwrotach pojawi się też, gdy będziemy chcieli dokonać transakcji.