Gry pomogą oswoić nasze lęki
Mamy kolejny dowód na to, że elektroniczną rozrywkę można wykorzystać do pożytecznych celów.
Jak donosi portal abc Zdrowie, naukowcy z College of Health Sciences and Technology znaleźli sposób na wykorzystanie gier do leczenie lęków. Stany niepokoju dotykają coraz większą liczbę osób, więc każda skuteczna metoda w ich przezwyciężaniu jest mile widziana. Jak nasza ulubiona rozrywka może w tym pomóc? Na początku oprogramowanie musi wykryć jakie są lęki badanego pacjenta. Kiedy zbierze już te informacje:
Na [ich] podstawie tworzony jest ich [leczonych osób] awatar - cyfrowe wyobrażenie gracza, odzwierciedlające jego stan emocjonalny. Następnie w rzeczywistości wirtualnej generowane są sytuacje i czynniki, które wywołują u chorego zaostrzenie objawów lęku. W ten sposób, siedząc bezpiecznie w pomieszczeniu i mając do dyspozycji jedynie komputerowo generowane sytuacje stresowe, gracz uczy się kontrolować swoje reakcje. Obniżenie reakcji stresowych, jak pisze autorka wiadomości, badana osoba może traktować jako zadanie w grze (osiągnięcia, anyone?). Do tego lekarz, chociaż nie uczestniczy bezpośrednio w zabiegu, może na bieżąco monitorować zachowania chorego. Mała rewolucja? Oby. Zanim jednak metoda ta znajdzie szerokie zastosowanie, to zapewne trochę czasu minie.