Gry mogą wywołać agresję, ale nie ma to nic wspólnego z ich zawartością

Z nowych badań wynika, że nawet Tetris może to sprawić.

Obrazek
marcindmjqtx

Nie będę przytaczał historii o tym, jak to brutalne gry były obciążane winą za to, że ktoś zaczął się zachowywać agresywnie. Wystarczy przypomnieć sobie co działo się przy okazji kilku strzelanin w USA. Zawsze ktoś doszukał się, że morderca grał w Grand Theft Auto albo Call of Duty. Nic to, że praktycznie każdy nastolatek grał w przynajmniej jedną.

Tymczasem dwóch badaczy: Andrew Przybylski z Oxford Internet Institute i Richard Ryan z University of Rochester ustalili, że zawartość gry niekoniecznie ma znaczenie w przypadkach agresywnych graczy. Nieważne więc, ile krwi będzie na ekranie - większy wpływ na grającego ma fakt, czy wygrał, czy przegrał. Czy opanował grę, czy też ona go pokonała.

Gracz, który rzucił padem po przegraniu w grę może czuć się tak samo wściekły jak przy rzeczywistej porażce. - wyjaśnia Przybylski, dodając, że gracze określają to jako rage-quit. Nieważne, czy wychodzi się z meczu wieloosobowego czy rzuca w kąt pada i grę.

Ryan tłumaczy, że uczucie to nie jest właściwe tylko graczom w gry wideo. Sportowcy często przegrywają przez złą decyzję: trenera, kapitana, sędziego. A gdy ludzie czują, że choć się starają, nie mają wpływu na wynik, stają się agresywni:

Sprawdziliśmy to w naszych badaniach. Jeśli będziesz wymagał zbyt wiele od ludzi stają się bardziej agresywni i efekty te są niezależne od tego, czy gra była brutalna, czy nie. Jeden z sześciu eksperymentów polegał na tym, że 600 badanych studentów musiało trzymać rękę przez 25 sekund w lodowato zimnej wodzie. Jednak wierzyli, że czas, przez jaki muszą to robić, zależny jest od innego badanego. Czas był jednak zawsze ten sam. Następnie zostali poproszeni o zagranie w Tetrisa - tu nie wiedzieli, że grają w normalna bądź utrudnioną wersję. Następnie poproszono ich o wyznaczenie czasu trzymania ręki w wodzie przez inną osobę - badani, którzy grali w trudną wersję wyznaczali średnio o 10 sekund nieprzyjemnej czynności więcej.

Poza tym badani grali w różne specjalnie zaprojektowane gry - zarówno brutalne jak i nie - gdzie zmieniono interfejs i sterowanie na nieprzyjazne oraz zwiększono poziom trudności.

Dla potwierdzenia zbadano też 300 zapalonych graczy: pytano o uczucia przed i po rozgrywce i potwierdziła się teoria o tym, że nie fabuła czy krwawe sceny, a brak powodzenia w grze może frustrować. Ryan podsumowuje:

Gdy jakieś doświadczenie staje się zagrożeniem dla naszego ego, może sprawić, że będziemy agresywni i niemili dla innych. Zdaniem naukowców to istotny głos w dyskusji o wpływie gier na ludzi. Nie wystarczy już proste zestawienie: gra brutalna=agresywny gracz, często wykorzystywane przez krytyków. Zapytany o zdanie na ten temat Ryan uważa, że ich opinie są często przedwczesne:

To skomplikowane, a ludzie lubią upraszczać sprawy Dokładne wyniki swoich badań naukowcy opublikowali w marcowym "Journal of Personality and Social Psychology.

Paweł Kamiński

Obrazek
Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne